Codec till Premiere

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har CS4 och spelar in HD på min Canon 7D. Fantastiskt snygga bilder.

Men redigeringen på min helt nya MacBook Pro blir seg och tråkig då datorn knappt orkar spela upp grejerna.

Är det någon som har bra koll på en codec där jag inte tappar kvalitén men som funkar bättre med Premier än .mov filerna direkt från kameran?

Tack för hjälpen.

Niklas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-19 01:26

bump, detta skulle jag oxå vilja veta. Har googlat som en galning och inte hittat en bra lösning. De flesta pratar om att använda MPEG streamclip och konvertera om filerna till AIC codec. Men helst skulle man ju vilja att Premiere direkt stödjer samma h264 codec som Canon använder. Nu i mars ska Canon släppa codec för Final Cut.

/Martin

Ingen dator - framför allt inte bärbart - fixar att redigera HD i H264 native i realtid - utan att burken segar ihop. Inget proffs försöker ens klippa denna codec - alla packar om den. Dom codecs som är vanligast när det gäller ompackning på Mac är Apple Internediate och ProRes. Man förlorar ingen kvalitet - H264 är ju en hårt komprimerad GOP - så vad man gör är att packa upp den (som när man tittar på den - då är den uppackad också) och sedan packar ner den nästan loseless med 25 eller 30 (USA/Japan) riktiga bilder i sekunden (H264 har bara några stycken i sekunden) - detta går att klippa i utan att CPU och GPU behöver storkna.
Kör man Apples apps (FCE, FCP, iMovie) så görs denna omkodning av videofilerna vid import automatiskt. Premiere vet jag tyvärr väldigt lite om - det är något jag bara kört på PC för länge sedan. Att Adobe gör Premiere till Mac - trots att Apple själv gör värdens bästa videomjukvara - är för mig ett mysterium. Jag tror att dom kommer att lägga ner Mac-versionen snart.

1
Bevaka tråden