Service på iPhone köpt i Italien

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Någon som har erfarenheter av hur man går tillväga för att få service på en iPhone köpt i Italien när man befinner sig i Sverige?

Jag har köpt den i en liten butik och har kvitto. Idealiskt hade varit att skicka den till butiken och sedan betala för kostanden för att dom skickar tillbaks den till Sverige.

Enligt butiken själva så ska man ta detta direkt med Apple, men hur är själva gången?

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-14 11:30

Du får service av butiken/Operatören/Apple i Italien.

Ursprungligen av zappee:

Du får service av butiken/Operatören/Apple i Italien.

Du menar att jag kan vända mig till vilken av dom som helst? Har du någon erfarenhet av detta eller vet någon som gjort det eller vad baserar du det på?

Eftersom jag inte köpt den av en operatör förutsätter jag att dom inte har hand om supporten.

Återförsäljaren hävdar att jag ska ta detta med Apple.

Kontakt med Apple via hemsida verkar tyda på att jag ska vända mig till operatörer.

Jag vet alltså fortfarande inte vart jag ska vända mig.

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-14 18:47
Ursprungligen av markstrom:

Du menar att jag kan vända mig till vilken av dom som helst? Har du någon erfarenhet av detta eller vet någon som gjort det eller vad baserar du det på?

Eftersom jag inte köpt den av en operatör förutsätter jag att dom inte har hand om supporten.

Återförsäljaren hävdar att jag ska ta detta med Apple.

Kontakt med Apple via hemsida verkar tyda på att jag ska vända mig till operatörer.

Jag vet alltså fortfarande inte vart jag ska vända mig.

Jag baserar det på att garantin bara gäller i inköpslandet. Säger butiken att du ska vända dig till Apple får du vända dig till Apple i Italien, inte i Sverige.

... Eller av vilket Apple Auktoriserat servicesenter (AASP) som helst som är auktoriserade att utföra service på iPhone OM den är under ett år gammal.
Är den över ett år sedan inköp så måste den till inköpsstället om du vill reklamera på den.
Är den över ett år gammal och du vill ha den reparerad så kan du lämna in den till vilken AASP du vill.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-14 12:09

De finns väl ett pan-europeiskt konsument skydd inom EU.
Du kan säkert få garantiservice genom det.

Tex Canon har ett sådant skydd för kameror....

Garantin gäller bara i det land du köpt den i.
Apples datorer är det världsgaranti på men inte iPhone.

Ursprungligen av Player1:

Garantin gäller bara i det land du köpt den i.
Apples datorer är det världsgaranti på men inte iPhone.

I stand corrected. Du har naturligtvis helt rätt i det.

Apples hemsida är inte helt optimal när det gäller kontaktinfo. Men ring det nummer som finns någonstans (det är ett 0200-nummer om jag inte minns helt fel) så ger dom dig vidare besked om vart du ska vända dig för att få det här ordnat.

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-14 18:55

Telefon nummer för Apple Italien Support ++39 199 120 800

Hoppas bara att de pratar engelska men det kommer att kosta eftersom du ringer utomlands.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 15:25

återkom gärna hur det gick så vi vet

Ursprungligen av xtrem:

återkom gärna hur det gick så vi vet

Eftersom min fråga var om någon hade erfarenhet och kunde berätta hur man går till väga så har jag för avsikt att redogöra för detta om jag löser det hela.

Tack för alla svar men dom tillförde inget eftersom jag redan innan jag ställde frågan hade pratat med Apple och gått igenom såväl felsökning- som reparationsprocess via hemsidan.

Just nu står jag fortfarande på ruta ett, dvs italienska Apple (som pratar engelska om man har tid att vänta en stund) säger att jag ska gå dit jag köpt den medan butiken säger att det är Apple som har hand om reparationen.

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-16 08:02
Ursprungligen av markstrom:

Eftersom min fråga var om någon hade erfarenhet och kunde berätta hur man går till väga så har jag för avsikt att redogöra för detta om jag löser det hela.

Tack för alla svar men dom tillförde inget eftersom jag redan innan jag ställde frågan hade pratat med Apple och gått igenom såväl felsökning- som reparationsprocess via hemsidan.

Just nu står jag fortfarande på ruta ett, dvs italienska Apple (som pratar engelska om man har tid att vänta en stund) säger att jag ska gå dit jag köpt den medan butiken säger att det är Apple som har hand om reparationen.

Då är det bara på det igen, det finns konsumenträtt inom EU också. Behöver du hjälp så kontakta Startsida - Konsument Europa - Konsument Europa

1
Bevaka tråden