Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDMI in till iMac 27'

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-14 10:01

På min önskelista inför lanseringen av nya iMac stod HDMI, för att kunna koppla in min HD-videokamera (kan, till skillnad från FireWire, användas för att spela in direkt till datorns hårddisk, enligt Canons instruktionsbok) samt för att koppla in en STB för digital TV (och i bästa fall spela in TV!).

Nu finns det en konverter från Kanex som verkar fixa det, även om de själva mest pratar om att det går att koppla in en BluRay-spelare, Playstation osv. Produkten fick pris om en av de bästa på MacWorld häromdagen.

Priset på $150 kan tyckas högt, men om den klarar det som ett BlackMagic-kort till MacPro klarar så är det inte så farligt.

Kanex XD For Apple iMac 27" LED Cinema 24" - Play Blu-Ray DVD PS3 Xbox 360 Elite

Senast redigerat 2010-02-14 11:05
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-14 11:42
Ursprungligen av maca:

På min önskelista inför lanseringen av nya iMac stod HDMI, för att kunna koppla in min HD-videokamera (kan, till skillnad från FireWire, användas för att spela in direkt till datorns hårddisk, enligt Canons instruktionsbok) samt för att koppla in en STB för digital TV (och i bästa fall spela in TV!).

Nu finns det en konverter från Kanex som verkar fixa det, även om de själva mest pratar om att det går att koppla in en BluRay-spelare, Playstation osv. Produkten fick pris om en av de bästa på MacWorld häromdagen.

Priset på $150 kan tyckas högt, men om den klarar det som ett BlackMagic-kort till MacPro klarar så är det inte så farligt.

Kanex XD For Apple iMac 27" LED Cinema 24" - Play Blu-Ray DVD PS3 Xbox 360 Elite

Öhhh, är inte med riktigt där.
HDMI på datorn är väl bara en utgång? I så fall har jag svårt att tro att du kan kopiera över direkt från kameran till datorns hårddisk med en HDMI-kabel. Eller har jag missat något? Det är inte så att du har feltolkat manualen? Firewire kan ju mycket väl spela in på datorns hårddisk, men behöver förstås ett program igång (typ iPhoto).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-14 19:15
Ursprungligen av kenjon:

Öhhh, är inte med riktigt där.
HDMI på datorn är väl bara en utgång? I så fall har jag svårt att tro att du kan kopiera över direkt från kameran till datorns hårddisk med en HDMI-kabel. Eller har jag missat något? Det är inte så att du har feltolkat manualen? Firewire kan ju mycket väl spela in på datorns hårddisk, men behöver förstås ett program igång (typ iPhoto).

Det är nog du som har feltolkat både mitt inlägg och möjligheterna med displayport på iMac 27'. Det senare reds ut i inlägget ovan och det förra handlar om att du via HDMI ut från HD-videokamera kan spela in direkt på datorn, alltså utan att först spela in på kamerans band och sedan föra över det till datorn.

Däremot verkar detta inte funka med Kanex-konvertern direkt (som tydligen levererar sin signal direkt till skärmen, utan att gå via Mac OS X), men det kanske kommer något hack...

Tillägg: det är givetvis, som framgår av smurfs inlägg, själva Displayporten på iMac som är konstruerad så att signalen går direkt till skärmen, med eller utan HDMI-konverter.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-14 15:20

På iMac 27" så fungerar minidisplayporten åt båda hållen, dvs. du kan använda datorn som en extern skärm. Det är bara att koppla in en annan enhet på minisplayporten, så kopplar datorn över til att visa den bilden.
Dock så kan man inte spela in nåt material den vägen, du kan bara visa bilden på datorns skärm. Om du vill spela in video från din kamera, så är det FireWire eller USB som gäller, samt att du har nåt videoredigeringsprogram igång, som kan spela in det materialet du skicker åt den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-15 02:06

Är helt med på Displayport på iMacen och hur kameran funkar. Men jag har nog aldrig sett någon dator där du kan ta in HDMI... Men video in har ju funnits länge på datorer, så det kommer säkert (eller kanske redan har kommit)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 17:52

Ja, det har ju sedan länge varit möjligt att köpa ett BlackMagic Intensity Pro-kort till en MacPro.

Blackmagic Design: Intensity

Det är förresten där det står om fördelarna med HDMI framför FireWire:

"Get higher quality capture from HD cameras by capturing direct and bypassing the HDV compression chip for high quality video captured direct from the image sensor."

och

"Unlike DV and HDV FireWire based video standards, HDMI allows deeper bit depths and full color resolution, eliminating banding and contouring problems in high quality video."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 17:59

För att återgå till trådens huvudämne: Kanex-konvertern... Även om den nu inte öppnar samma möjligheter som ett BlackMagic-kort, så verkar det ändå vara en trevlig produkt.

Någon som tänker testa?

1
Bevaka tråden