Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg Macbook.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-12 16:47

På senare tid har min Macbook (den vita, generation 5. 2.1 GHz Core 2 Duo, 1 Gb RAM) blivit jätteseg.
Det verkar mest vara när airporten är igång, men det är den bara när jag är i skolan och det är då jag använder datorn till annat än att surfa på, så det behöver inte vara just airporten som ställer till det.
Jag lade över ganska mycket filer från min gamla PC för ett tag sen, så det kanske har med det att göra. Har dock över 70 Gb kvar på hårddisken. Har kollat aktivitetskontrollen, inget som suger speciellt mycket processor. Dock står det att jag har runt 15 Mb kvar i virtuellt minne, vad det nu betyder.

Ibland kan det ta minuter att stänga ner t.ex. Safari, sjukt irriterande. Speciellt eftersom det pågår en maktkamp mellan Mac- och PC-användare på skolan :), man vill ju inte visa upp en seg MB.

Kan det vara för att jag har så lite RAM-minne? Känns lite konstigt, eftersom den har funkat klockrent fram till för ett litet tag sen då den är hur seg som helst.

Några tankar?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-13 09:00

Jag har också en 5, dock 5,2 med 2 GB i RAM. Safari är enormt långsamt ibland, särskilt när man ska åt Top Sites - varje gång man öppnar en ny flik med andra ord. Ibland sprutar det på som tusan men ibland kan den stå 30 - 45 sekunder med badboll innan fliken öppnas. Jag hoppades att förra Safariuppdateringen skulle hjälpa, den gjorde nåt med Top Sites har jag för mig, men det blev samma ändå. Det är som om datorn går på fikarast och väntar på att alla ska komma tillbaka innan den fortsätter.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-02-14 11:30
Ursprungligen av imaster:

Jag har också en 5, dock 5,2 med 2 GB i RAM. Safari är enormt långsamt ibland, särskilt när man ska åt Top Sites - varje gång man öppnar en ny flik med andra ord. Ibland sprutar det på som tusan men ibland kan den stå 30 - 45 sekunder med badboll innan fliken öppnas. Jag hoppades att förra Safariuppdateringen skulle hjälpa, den gjorde nåt med Top Sites har jag för mig, men det blev samma ändå. Det är som om datorn går på fikarast och väntar på att alla ska komma tillbaka innan den fortsätter.

Det är helt klart nåt som inte står rätt till med Top Sites. Det är grymt segt på min MBP 09 med. Flera minuters badboll varje gång jag öppnar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-14 13:51
Ursprungligen av urkan:

Det är helt klart nåt som inte står rätt till med Top Sites. Det är grymt segt på min MBP 09 med. Flera minuters badboll varje gång jag öppnar det.

Har för mig att det kom en uppdatering som löste detta. Antingen på Mac OS X eller en separat Safari-uppdatering.

Ursprungligen av kjnoren:

Nja, mer minne är nästan aldrig fel, men om det är problem med datorn som man inte vet vad det beror på så är det lätt att kasta pengarna i sjön.

Eftersom datorn blir snabbare, speciellt under Mac OS X 10.6 (minneskravet har gått upp med 50%) så är det väl aldrig pengar i sjön.

Tror inte att det är nätverkskortet då han skriver att det är segt även i Pages.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-02-14 14:47
Ursprungligen av acke:

Har för mig att det kom en uppdatering som löste detta. Antingen på Mac OS X eller en separat Safari-uppdatering.

Jag är fullt uppdaterad men problemet kvarstår. Fast skitsamma iofs, jag använder det aldrig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-14 21:04

Jag satte på Gimp förut idag samtidigt som jag hade igång Safari och Adium. Kunde inte använda datorn på typ en kvart. Så jag stängde ner allt utom Adium och gick och handlade. När jag kom tillbaka och startade upp datorn ur viloläget startade Adium upp sig automatiskt, och jag gick in och kollade systemminnet; drygt 500 Mb. Vet inte om det berodde på Adium eller inte, men det känns ju som att RAM-minnet inte pallar helt enkelt.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-02-15 22:12
Ursprungligen av Swompec:

Jag satte på Gimp förut idag samtidigt som jag hade igång Safari och Adium. Kunde inte använda datorn på typ en kvart. Så jag stängde ner allt utom Adium och gick och handlade. När jag kom tillbaka och startade upp datorn ur viloläget startade Adium upp sig automatiskt, och jag gick in och kollade systemminnet; drygt 500 Mb. Vet inte om det berodde på Adium eller inte, men det känns ju som att RAM-minnet inte pallar helt enkelt.

Var det via trådat eller trådlöst nätverk?

Vad gäller minnesanvändningen så är moderna operativsystem rejält "giriga": de plockar åt sig och använder allt minne de kan. De intressanta sakerna att titta på där är hur mycket som är resident (måste ligga i RAM och kan inte skrivas till skiva) och proportionen mellan "Sidor in" och "Sidor ut". Om det residenta minnesmängden ligger nära den fysiska så kan mer RAM hjälpa, eller om "Sidor ut" är stor (som jämförelse har min MacBook med 4 GB RAM just nu drygt 5 GB sidor in och 164 K sidor ut).

Till Acke: mer RAM hjälper alltid så länge datorn används, men om det är något maskinvarufel i den som gör datorn oanvändbar skild från minnet, så är det att slänga pengarna i sjön att köpa mer minne som kanske inte kan användas i en ny dator. Att bara byta ut eller köpa till saker utan att veta om de verkligen avhjälper ett problem är tyvärr endemiskt i datorbranschen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 23:43
Ursprungligen av kjnoren:

Till Acke: mer RAM hjälper alltid så länge datorn används, men om det är något maskinvarufel i den som gör datorn oanvändbar skild från minnet, så är det att slänga pengarna i sjön att köpa mer minne som kanske inte kan användas i en ny dator. Att bara byta ut eller köpa till saker utan att veta om de verkligen avhjälper ett problem är tyvärr endemiskt i datorbranschen.

Fast i det här fallet vet vi vi väl att datorn kommer bli snabbare. När han också säger att han har uppdaterat till Mac OS X 10.6 som har en ökning i RAM-kravet så tycker jag att det är ett bra ställe och börja på.
Men förstår vad du menar, lite som folk som installerar om hela operativsystemet istället för att börja i rätt del.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-16 00:09

Det var med sladden i, så jag tror vi kan ta bort airporten som möjlig källa till segheten.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-02-13 11:03

Här tror jag att det behövs mer bakgrundsinformation:

Vilken version av Mac OS använder datorn?

Har du nyligen gjort några större ändringar i datorns program- eller maskinvara?

Har du lagt märke till förhöjd temperatur eller en hårddisk som hela tiden är aktiv medan datorn är seg?

Är det några andra på skolan som har problem med det trådlösa nätverket där? Som har motsvarande utrustning som du? Är datorn seg även i program som inte använder nätverket?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-13 11:23

Installerade Snow leopard för ett tag sen, men märke inget konstigt efter det. Det har kommit senare. Installerade iWork för några dagar sen, men den var nog seg redan innan det.

Har några kompisar som kör motsvarande program/OS fast på gamla MPB 15" och nya MBP 13", inga problem alls. Funkar skitbra även för PC-användarna, så skolans nätverk är det nog inga problem på.
Har inte märkt några andra "symtom" förutom att den är är otroligt seg ibland, även om man bara öppnar Pages t.ex, alltså även program som inte är nätverksrelaterade.

Kan ju möjligtvis vara cachefiler eller annat som segar ner...
Testa att återställa ramminnet terställa Mac-datorns PRAM och NVRAM

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-14 11:25

Jag skulle uppgradera minnet, 1 GB är för lite, speciellt om du har Mac OS X 10.6.
Jobba som vanligt med datorn och stäng inte av den på ett tag, titta sedan i Aktivitetskontrollen > Systemminne > Sidor ut. Den ska helst så på noll. Höga siffror här betyder att ditt RAM-minne inte räcker till och din dator måste använda sig av den mycket långsammare hårddisken som mellanlagring.

Cachefiler är just det, filer som bara ligger och jag har mycket svårt att tror att det ska påverka hastigheten. Samma med nollställningen av PRAM och NVRAM, inget där som påverkar hastigheten på din dator.

Tillägg: Ändrar mig lite om cachefilerna när det kommer till Safari. Kan vara det här:
http://paulleader.co.uk/articles/2009/07/06/techie-stuff/2009/07/13/safari-4-running-slow---possible-fix-/

Senast redigerat 2010-02-14 13:54
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-02-14 11:34

Nja, mer minne är nästan aldrig fel, men om det är problem med datorn som man inte vet vad det beror på så är det lätt att kasta pengarna i sjön.

Använder du det trådlösa nätverket på andra platser än skolan? Prova att köra med det på andra platser med. Just nu gissar jag att det är något problem med det trådlösa nätverkskortet, men det är inte säkert att det är det som är felet.

1
Bevaka tråden