Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WD Mybook Studio 1 TB sönder?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-11 21:42

Min i höstas inköpta Wester Digital Mybook studo 1TB vill inte starta längre. Använder den som backup, och igår så hakade Time machine upp sig p.g.a. hårddisken inte ville vakna. Jag fick rycka ur hårddisken och sätta i den igen, då startade den igen som vanligt.
Samma sak hände dock ikväll, men nu vill den inte gå igång alls längre. Jag hör att det liksom susar innuti den, men inga andra livstecken.

Det är ju fem års garanti och eftersom det är min backup-disk så är det ju inga problem (även om det är lite otäckt att inte ha någon backup under några dagar).
Men vad tror ni, är det bara att skicka iväg den?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-02-11 22:16

Min gjorde likadant. Jag drog ut nätkabeln och USB-kabeln, väntade en stund, pluggade i allt och nu fungerar det igen.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-11 22:18
Ursprungligen av onnyt:

Min gjorde likadant. Jag drog ut nätkabeln och USB-kabeln, väntade en stund, pluggade i allt och nu fungerar det igen.

Jaså? Den får stå urdragen under natten så får vi se i morgon. Men det känns ändå inte som ett helt friskt beteende?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-02-11 22:25

Kan tillägga att jag har en WD Elements som gjorde exakt samma sak för mig. Löste problemet med samma knep. Håller dock med dig att förtroendet för de diskarna är förbrukat. Inge mer viktigt på dem längre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-11 22:28

Tacka vet jag Firewire

See you later Seagate you rock

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-02-11 23:01

Kolla nätaggregatet. Har dåliga erfarenheter med några externa Lacie- och Maxtordiskar med felande nätagg. Min poäng är att disken med all data behöver inte vara paj bara för att enheten beter sig som beskrivet ovan. Om enheten inte svarar alls så ta ut disken ur caset och testa i en stationär maskin.
Nuförtiden tillverkas tydligen rätt så många kassa nätaggregat i allt från Time Capsule till iMac till externa hårddiskar m.m. Kanske ett sätt för tillverkarna att spara pengar. Köpa in billigt, otestat kinamög och stoppa in i annars bra produkter.

  • Medlem
  • 2010-02-11 23:55
Ursprungligen av foxcat:

Kolla nätaggregatet. Har dåliga erfarenheter med några externa Lacie- och Maxtordiskar med felande nätagg. Min poäng är att disken med all data behöver inte vara paj bara för att enheten beter sig som beskrivet ovan. Om enheten inte svarar alls så ta ut disken ur caset och testa i en stationär maskin.
Nuförtiden tillverkas tydligen rätt så många kassa nätaggregat i allt från Time Capsule till iMac till externa hårddiskar m.m. Kanske ett sätt för tillverkarna att spara pengar. Köpa in billigt, otestat kinamög och stoppa in i annars bra produkter.

Nu kidnappar jag tråden lite. Men rent teoretiskt. Folk som har tex en NAS med RIAD. Vågar man verkligen spegla en hårddisk som sitter i samma burk med tanke på att näragget kan bränna båda två samtidigt?
Är sugen på en NAS. Men det känns "säkrare" att ha backuper på två separata diskar.
Är jag ute och cyklar?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-12 07:56

It´s alive! Nu har den fått legat och goat till sig under natten, och mycket riktigt startar den snällt igen
Men det känns ju ändå inte helt okej. Jag gillar min 500 gigs usb-iomega mer faktiskt eftersom den aldrig går ned i viloläge som WD:n gör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-12 08:09

Ett tips om du ändå vill byta är att inte begära få en ny utan kräva att få returnera köpet (fungerat för mig på flera nätbutiker). Fördelen här är att jag för min t.ex. 2 år gamla 500Gb när den dog kunde köpa en ny 1Tb och få växelpengar över. 5 års garanti på hårddiskar med fallande pris är en ganska trevlig kombination

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-12 09:27
Ursprungligen av d99gnu:

Ett tips om du ändå vill byta är att inte begära få en ny utan kräva att få returnera köpet (fungerat för mig på flera nätbutiker). Fördelen här är att jag för min t.ex. 2 år gamla 500Gb när den dog kunde köpa en ny 1Tb och få växelpengar över. 5 års garanti på hårddiskar med fallande pris är en ganska trevlig kombination

Ja jag var lite för snabb med att skicka förfrågan om service, men kanske ändå kan få den utbytt då?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-15 00:05

Lånar tråden lite.

Jag har också en WD MyBook Studio 1 TB som börjat strula. Använder den främst till att kolla på film och tv-serier, och under senaste veckan så har filmer och tv-serier jag kollat på börjat hacka och allt som oftast så kraschar hela programmet (PLEX, ibland VLC) - och detta även när det är usel kvalité, alltså ej så krävande filmmaterial, knappt DVD-kvalité.

Datorn (MacBook Pro 17" 2.1) och den externa hårddisken har fungerat fint för detta i över ett års tid, men senaste veckan så verkar något börja dala, och min främsta misstanke är att den ext. hdd är på väg att ge sig

(200 Gb ledigt på ext. hdd)
(30 Gb ledigt på datorn)
(4Gb RAM, så dessa saker borde inte vara något problem, och som sagt, under ett års tid har det aldrig varit några problem, förutom vissa 1080p-filmer, men då är det ju även ganska mycket information som ska bearbetas per sekund, så det har jag fyll förståelse för)

What to do!?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-15 00:27

Fan fan fan

Försöker skicka över dom viktigaste filerna till datorn hårddisk samt andra mindre externa hårddiskar jag har... får felmeddelande konstant

Finder kan inte slutföra åtgärden eftersom en del information i ”xxxxxx.xxx” inte kunde läsas eller skrivas.
(Felkod -36)

WTF to do?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 00:49
Ursprungligen av Werzion:

Fan fan fan

Försöker skicka över dom viktigaste filerna till datorn hårddisk samt andra mindre externa hårddiskar jag har... får felmeddelande konstant

Finder kan inte slutföra åtgärden eftersom en del information i ”xxxxxx.xxx” inte kunde läsas eller skrivas.
(Felkod -36)

WTF to do?

Jag fick detta problem med en WD-disk för ett tag sedan. Låter helt sjukt men jag startade om datorn och disken ett par gånger och sedan fungerade det. Kolla att strömsladden sitter i ordentligt hela vägen till väggen. Det var, hur otroligt det än låter, anledningen till att det inte fungerade.

Jag köper aldrig WD, alla (10+) jag kommer kontakt med som har en sådan har haft strul med vila och uppstart osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-15 07:48

Jag har två WD Mybook Studio 1 TB, den ena dummade sig en gång och ville inte starta. Till slut hoppade den igång igen utan att jag gjort något.

+1 på allt i tråden 8-)

Jag har 6 st WD -Firewirediskar som har problem med att starta ur vilan då och då.. Ett väldigt ologiskt knep som funkar för mig är att sätta nätadaptern i ett annat urtag och då brukar den hoppa igång.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-23 17:32

CRAP!

Lagt in lite andra/nya filer på den externa hårddisken och dom vägrar fungera dom också nu...
Får inte över dom från externa till den datorns hdd heller, däremot om jag plockar dom från originalplatsen så går det fint att lägga dom på datorn och filerna fungerar fint. (blev det krångligt förklarat där? hehe)

Iallafall... känns som att min WD 1Tb MyBook Studio har en fysisk skada på hårddisken... att något eller vissa områden av skivorna går det inte att läsa korrekt då dessa filer varken går att spela upp/visas eller flyttas (lägga dit och radera däremot... men till vilken nytta?)

Någon som har fått en ny extern hårddisk från WD!? Är det krångligt? tar det lång tid? får man behålla sin gamla? iallafall under tiden så man kan (försöka) föra över ens filer?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-23 17:54

Har också haft en WD Mybook som crashat... dom är värdelösa. Det som rasar är disken. Jag kör nu sedan ett år tillbaka en Samsung disk i min WD Mybook.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-03-21 13:54

Nu har det hänt än en gång att den bara slutar fungera, men om man drar ut alla sladdar och låter den stå och mysa lite så funkar den igen.
Jämt nyss kunde inte Time Machine väcka den ur vilan, vilket ledde till att Finder låste sig! Fick dra ur strömmen OCH FW-kabeln, annars höll den sig ändå igång. Sedan startar den så fint igen.

Det är ju 5 års garanti på den, men tror ni att man kan få byta den till en helt annan modell av annat märke, om man frågar snällt? Trots att den är skitsnygg ser man mer och mer med avsky på den. Önskar att den uppförde sig som min USB-Iomega som inte går ner i viloläge förutom när man sätter datorn i vila.

  • Medlem
  • 2010-03-21 14:11

Till annat märke - inte troligt.
Till annan modell - kanske.

Men jag är ingen expert.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-03-21 14:43
Ursprungligen av Dalle:

Till annat märke - inte troligt.
Till annan modell - kanske.

Men jag är ingen expert.

Troligen inte, men kan ju alltid fråga. Dock blir det väl antagligen den nya modellen (WESTERN DIGITAL MYBOOK STUDIO EDITION 1TB USB2/FW400/800 - Produktinformation) eftersom de inte verkar ha kvar den jag har.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-22 12:10
Ursprungligen av ledin:

Troligen inte, men kan ju alltid fråga. Dock blir det väl antagligen den nya modellen (WESTERN DIGITAL MYBOOK STUDIO EDITION 1TB USB2/FW400/800 - Produktinformation) eftersom de inte verkar ha kvar den jag har.

Jag tycker åter igen att du skall försöka få pengarna tillbaks faktiskt. Det lät ge dig en bättre deal

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-03-22 13:26
Ursprungligen av d99gnu:

Jag tycker åter igen att du skall försöka få pengarna tillbaks faktiskt. Det lät ge dig en bättre deal

Jag har mailat Dustin och frågat så det återstår att se! Skulle faktiskt vilja ha en Iomega Minimax, trots att den dyrare och bara har två års garanti.

EDIT: Den har ju bara Firewire 400 :/

Senast redigerat 2010-03-22 14:18

Har ni kollat om ni har de senaste Firmware uppdateringen? Min 1TB WD Studio behöver egentligen uppdateras för fungera korrekt under Leopard men eftersom jag inte använder den så ofta och aldrig så länge att den går ner i vila så har jag skjutit på det. WD suport sida.

Personligen tar jag inga risker med mina externa diskar. Kollar dem med skivverktyget regelbundet och kör värdigt sällan direkt från diskarna utan kopierar materialet innan jag använder det. Kanske i försiktigaste laget men jag är rädd om mina filer och har sätt allt för många haverier.

Senast redigerat 2010-03-21 15:40
  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-03-25 09:24

Nu har jag fått svar från Dustin. Jag kan inte få den reparerad/utbytt eftersom den fungerar just nu. Men om jag skickar in den nästa gång den slutar fungera så kommer den ju kanske funka igen när de väl får den...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-25 11:37

Stå på dig, jag hade sagt att du har intermittenta fel och inte kan använda produkten då den inte är tillförlitlig. Lycka till

  • Medlem
  • 2010-03-25 16:28

Om man har den senaste versionen av My Book Studio så kan man stänga av sleep-funktionen i WD SmartWare.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-03-25 22:41
Ursprungligen av Dalle:

Om man har den senaste versionen av My Book Studio så kan man stänga av sleep-funktionen i WD SmartWare.

Härligt! Får göra ett försök till med dustin och hoppas man kan få en sån i stället

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-04-01 10:10

Update:
Har fått svar från Dustin igen, och den måste vara defekt för att de ska kunna ta in den...så det verkar som att man måste leva med att den lägger av ibland.

1
Bevaka tråden