Apple TV eller Mac Mini

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kommer inom kort att helt göra om den tekniska utrustningen i vardagsrummet och det blir projektor (Full-HD) och ramspänd duk istället för LCD-TV idag.

Jag ser väldigt mycket TV-serier som jag har på datorn (720p) samt ser jag film är det Bluray som gäller på min PS3 Slim.

Till saken, tänkte bygga ut med antingen en Mac Mini eller en Apple TV för att visa främst då TV-serierna på duken men säkerligen lite foton eller kanske rentav styra Spotify ngn gång.

Frågan är vad jag behöver?

1) Apple TV med aTV Flash samt en extra HDD på 1TB eller dyl under i snyggt Mac manér för alla videofiler (är ett par 100 GB). Denna lösning kanske inte klarar Spotify men det är ingen buzzkill men vore trevligt. Detta blir billigare än...

2) Mac Mini, sneglar på server varianten så jag redan börjar med lite mer disk. Blir att bygga ut med extern disk av samma stuk som ovan sedan när utrymmet tryter. Verkar bli PLEX på denna som ser trevligt ut, har bara testat en kort stund på iMacen men verkar som ett bra val.

Det översta verkar bli billigare än det undre men om jag ändå ska göra allt med projektor, duk och ljud blir detta bara en liten del av det iaf känner jag så priset är inget överdriven faktor.

Ett par frågor angående Mac Mini dock:
1) Vilken videoutgång ska jag använda? Numera är det ju både Displayport och DVI-utgång. Ger någon bättre bild?

2) Kommer det att fungera relativt smärtfritt att få till "hel" bild på projektorn utan svarta kanter osv tror ni? En kompis har till sin TV, en Andersson av äldre modell så inte världens mest påkostade, och där har han svarta kanter.

Jag har själv en Mac mini till min 50". Jag har funderat fram och tillbaka på en Apple TV, men så länge den inte klarar 1080p så avstår jag nog.

Jag tror det mest kraftfulla och minst meckiga (eftersom du vill hacka Apple TVn) är att välja en Mac mini. Apple TV känns helt enkelt lite för dålig just nu. Hoppas på en snar uppdatering av hårdvaran.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-11 10:06

Jag håller helt med Capeman.
Jag kommer nog hellre att välja en stor TV (minst 50") istället för projektor, främst pga ljusstyrkan och lyster i bilden. Jag tycker inte det har kommit så mycket bättre grejor på projektorsidan sista tiden, däremot har priserna på stora TVapparater minskat kraftigt.

• Medlem
  • Sunne
  • 2010-02-11 10:36

Jag tycker absolut du ska ta Mac Mini spåret om du är ute efter ett mediacenter. Apple TV är trevlig som extension av iTunes till din TV för att se Youtube, kolla på bilder, spela musik och podcasts.

Men med Mac Mini får du så mycket mer om du installerar Plex. Med en MacMini kan du också på TV sändningar om du köper ett tvkort från Elgato exempelvis...

Jag har några inlägg på min blogg som kanske reder ut några av dina frågor. Och när det gäller vilken utgång du ska använda så får jag bild utan svarta kanster när jag använder den gamla hederliga d-sub kontakten. Finns adaptrar för det till Mac Mini.

EyeTV Sat med Canal Digital till Mac och iPhone
EyeTV Sat med Canal Digital till Mac och iPhone | Teknikveckan

Mac Mini som mediacenter med dubbla skärmar
Mac Mini som mediacenter med dubbla skärmar | Teknikveckan

1
Bevaka tråden