Köpa Mac i Asien (super-brådis...)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är i skrivande stund i Bangkok och åker härifrån i morgon. Är kvar i Thailand i ca 3 veckor till och sen bär det av till Malaysia och eventuellt Singapore innan det är dags att åka hemåt i slutet av mars: Thailand - Malaysia - (Singapore) - Malaysia är rutten.

Funderar på att köpa en Mac Mini - känns inte som att det hinner komma någon ny modell innan dess. Om jag förstått det rätt så gäller garantin i Sverige oavsett var den är köpt (stämmer det?).

Priset för "värstingmodellen" med 4GB internminne och 320GB hårddisk är nästan 8 000 hemma i Sverige och enligt gårdagens valutakurs kostar det som nedan i de aktuella länderna med dagens dollarkurs:
Malaysia: 6 247:-
Thailand: 6 724:-
Singapore: 6 537:-

Malaysia är billigast. Om jag fattat det rätt kan man få tillbaka 7% vid gränsen för varor köpta i thailand när man åker ut ur landet. Det motsvarar 470:-. Är det någon som har erfarenhet av det - om det fungerar/brukar strula eller så? Det finns en affär nära där jag bor och de säger att det bara är att fylla i blanketten de har så löser det sig i tullen och man kan få pengarna antingen kontant i Baht eller insatt på VISA-kortet.

Frågan är om Malaysia har samma system? Isf skulle man kunna föra ut den ur Malaysia och få tillbaka momsen där med...

Många frågor blir det!

Är otroligt tacksam för svar, tips och erfarenheter! Särskilt snabba sådana ;=D

P.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-07 07:38
Ursprungligen av zkirtap:

...Frågan är om Malaysia har samma system? Isf skulle man kunna föra ut den ur Malaysia och få tillbaka momsen där med...

Vet du om de har moms i Malaysia, så det finns något att få tillbaka?

Senast redigerat 2010-02-07 13:58

Ingen aning egentligen men jag antar att alla länder har någon slags moms - sen kanske vissa varor kan vara momsbefriade. Frågan är även ifall de har ett system där man får pengar tillbaka? Googlade och hittade något om 4% GST - framgår inte om de redan infört det eller om det är på gång.

• Medlem
  • Lund
  • 2010-02-07 21:06
Ursprungligen av zkirtap:

Om jag fattat det rätt kan man få tillbaka 7% vid gränsen för varor köpta i thailand när man åker ut ur landet.

Tanken är ju dock inte att du inte ska betala moms alls, utan att du istället betalar svensk moms vid inresan till Sverige. Med ett momspåslag på 25% blir Mac Minin inte många hundringar billigare... (Tull och moms på vanligt förekommande varor - Tullverket [NS4 version])

Sedan är det klart att du kan försöka smuggla den förbi tullen och hoppas på att inte bli kollad. För att göra det skulle jag i så fall slänga kartongen och bara ta med datorn.

Vad gäller garantin stämmer det att Apple har 1 års global garanti. Vad du däremot går miste om när du inte köper den i Sverige är den svenska reklamationsrätten, som i princip ger dig 3 års garanti (så länge du kan bevisa att det var fabrikationsfel och inte du själv som gett datorn en känga).

• Medlem
  • 2010-02-07 23:16

Världsgarantin gäller väl bara typ "mobila datorer"?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-07 23:26

Det är ingen ww garanti på minin, garantin gäller bara i köpelandet

• Medlem
  • Lund
  • 2010-02-08 14:55
Ursprungligen av Tangen:

Det är ingen ww garanti på minin, garantin gäller bara i köpelandet

Är du säker på detta? Av den information jag som jobbar för Apple fått gäller den globala garantin för samtliga datorer.

Edit: Hittade följande notis på AppleInsider: http://www.appleinsider.com/articles/06/02/14/apple_now_offers_global_warranty_on_all_computer_systems.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 15:03
Ursprungligen av Jånte:

Är du säker på detta? Av den information jag som jobbar för Apple fått gäller den globala garantin för samtliga datorer.

Edit: Hittade följande notis på AppleInsider: AppleInsider | Apple now offers global warranty on all computer systems

Så har det alltid varit. Har de ändrat så grattis. Alla stationära datorer gäller garantin där produkten är köpt som garantin gäller. Dock är iPhonen ett undantag där det endast är operatören som lämnar garantin.

Macbook, Macbook Pro samt iPod har garanti.
servers, mac minin, imac samt mac pro samt iPhone har icke garanti.

• Medlem
  • Lund
  • 2010-02-08 15:42
Ursprungligen av 20hz:

Så har det alltid varit

Förutom de senaste 4 åren.

Ok, tack för alla svar. Känns mer tveksamt nu pga garantin. Synd på så rara ärtor...

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-08 02:15

Det ska väl gå att köpa Apple Care till MacMinin och då har du 3 års AppleCare garanti.

//Rob

• Medlem
  • Täby
  • 2010-02-08 15:05

När jag köpte teknikprylar i Japan så visade man upp sitt svenska pass i butiken och så drog dom av momsen på en gång.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 15:12

Kanske har ändrats. Den som har tid och lust: Apple - Legal

Tänk också på att du kan åka på en rätt fet kostnad i tullen. Finns riktigt obehagliga cases där du tjänar enormt mkt att köpa produkten i hemlandet

1
Bevaka tråden