Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här med att ställa frågor!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 10:41

Hej!

Det är en sak som slagit mig.

Varför är det så att man alltid ska få sina fiskar varma när man startar en ny diskussion och ställer en fråga, även fast det kanske redan finns diskussioner i ämnet?

Är det så himla farligt att dra igång en ny diskussion?
Vad är problemet?

Om jag undrar någon, så börjar jag alltid med att googla, men jag använder aldrig 99:s sökfunktion.
Dumhuvud, varför då, undrar säkert någon.
Tja, det är helt enkelt så här jag och många med mig gör när vi letar information och hjälp på nätet.

Räkna inte med att alla är bekväm med forumets sökfunktion.

Vänligen!

Varför startar du (nästan) alla dina trådar i "Allt om Mac"?

Den är nu flyttad till "Feedback" där den hör hemma.

/Mod

Senast redigerat 2010-02-05 12:34

Svaret på din fråga:
Det är så mycket lättare att hitta informationen om en fråga är samlad i en tråd.

Ju fler trådar vi tillåter om exakt samma sak, desto svårare blir det att hitta den väsentliga informationen nästa gång någon har samma fråga.

Det finns naturligtvis fall när det är lämpligt att starta en ny tråd, men i de flesta fall är det bättre att fortsätta i en befintlig tråd. Detta är alltså en bedömning vi gör från fall till fall.

/Mod

Ursprungligen av karpoff:

Om jag undrar någon, så börjar jag alltid med att googla, men jag använder aldrig 99:s sökfunktion.

Använd Google, men skriv "site:99.se" i din sökning, så söker den bara på 99.se.

Då hittar du lätt eventuella gamla trådar i ämnet.

Ursprungligen av karpoff:

Varför är det så att man alltid ska få sina fiskar varma när man startar en ny diskussion och ställer en fråga, även fast det kanske redan finns diskussioner i ämnet?

Det är ett brott mot §2 i forumets regler. Regler som du lovat att följa när du blev medlem.

Ursprungligen av karpoff:

Är det så himla farligt att dra igång en ny diskussion?
Vad är problemet?

Om du stöter på ett problem och söker efter info om detta. Tycker du då att det är lättast att läsa EN tråd i ämnet, eller TJUGO trådar i ämnet?
99.se är gigantiskt stort med otroligt mycket data. För att det ska bli överskådligt och lättindexerat är det bäst för alla om respektive fråga får en tråd istället för flera. Tidsbesparing för alla parter helt enkelt. Med informationen spridd kan man spendera ansenlig tid på att söka.

Ursprungligen av karpoff:

Om jag undrar någon, så börjar jag alltid med att googla, men jag använder aldrig 99:s sökfunktion.
Dumhuvud, varför då, undrar säkert någon.
Tja, det är helt enkelt så här jag och många med mig gör när vi letar information och hjälp på nätet.

Räkna inte med att alla är bekväm med forumets sökfunktion.

Sökfunktionen på 99.se har varit föremål för diskussion förut, bl.a. av mig själv. Men om du är bekant med Google borde du inte har några problem med att söka "site:99.se sökord". Då begränsar du dig till 99.se. Fungerar klockrent enligt mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-05 11:23

Jag håller lite med karpoff.
Jag hittar ett intressant ämne i menyn.
Jag kollar den och efter ett tag så kommer texten :
"Det finns massor av trådar i detta ämne. Sök och du skall finna. Vi stänger tråden".
Så jag söker och finner.
Efter ett tag i tråden kommer :
"Det finns massor av trådar i detta ämne. Sök och du skall finna. Vi stänger tråden".
Då lackar jag ur och gör något annat.
Flera av dom trådar som hänvisas till är 2 år eller mer.
Det har väl hänt en del på 2 år, eller.

Ursprungligen av Keithan:

Flera av dom trådar som hänvisas till är 2 år eller mer.
Det har väl hänt en del på 2 år, eller.

Om det är en gammal tråd, så kan det ibland finnas anledning att starta en ny tråd, men i de flesta fall går det precis lika bra att fortsätta i den gamla.

Man kan hoppa in i en gammal tråd och fråga: "Har det hänt något nytt på den här fronten? Är de här tipsen fortfarande aktuella?" - och så kan diskussionen vara igång igen.

Senast redigerat 2010-02-05 12:23
Ursprungligen av Keithan:

Jag håller lite med karpoff.
Jag hittar ett intressant ämne i menyn.
Jag kollar den och efter ett tag så kommer texten :
"Det finns massor av trådar i detta ämne. Sök och du skall finna. Vi stänger tråden".
Så jag söker och finner.
Efter ett tag i tråden kommer :
"Det finns massor av trådar i detta ämne. Sök och du skall finna. Vi stänger tråden".
Då lackar jag ur och gör något annat.
Flera av dom trådar som hänvisas till är 2 år eller mer.
Det har väl hänt en del på 2 år, eller.

Oftast inte. Beroende på vilket problem man tar upp kan det mycket väl vara aktuellt fortfarande efter två år.

Dessutom finns det ingen tidsbegränsning på trådar. Dom är i allra högsta grad dynamiska och tål att utvecklas. Nya lösningar eller vinklingar i ett problem är inte själ nog att starta en hel ny tråd, utan tål att diskuteras i befintliga trådar.

Problemet med att man söker och hamnar i ytterligare trådar som ber en att söka skulle inte förekomma om folk från första början sökte. Det är därför många av oss veteraner och andra tjatar så mycket på att ni ska söka. Vårt tjat har gjort att det ändå är hyfsat begränsat med multitrådar. Utan tjat och låsningar skulle det vara ännu svårare att faktiskt få svar på sina frågor.

Som redan sagts, dom/vi som ägnar tid åt att svara på andras frågor tycker i längden att det blir trist att se samma fråga dyka upp om och om igen.

Till saken hör också att många av de som lägger mycket tid på att hjälpa folk med problem här på forumet är trötta på att svara på samma fråga vecka efter vecka, när de vet att den redan blev besvarad första gången för ett år sedan. Det förstår du säkert själv att det kan vara väldigt frustrerande.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-05 11:34

OK.
Jag ger mig.
Ska inte fråga / kolla mera.

Ursprungligen av Keithan:

OK.
Jag ger mig.
Ska inte fråga / kolla mera.

Alltså, du får ursäkta, men det där var väldigt barnsligt.

Du är varmt välkommen att ställa frågor. Men vi är några som anser oss ha väldigt goda motiveringar till varför vissa regler ser ut som dom gör.

99.se är en enorm kunskapsdatabas. För att en kunskapsdatabas ska fungera måste informationen vara enkel att finna, annars faller hela idén.
Att låta ett och samma ämne fördelas på flera trådar istället för en tråd, är att göra informationen svårfunnen.

Du är varmt välkommen att presentera argument mot detta och jag ska gladeligen lyssna och vara beredd att ändra uppfattning om du skulle presentera goda själ för varför forumet blir bättre av okontrollerad spridning av informationen.

Ingen i den här tråden har varit elak när reglerna ifrågasatts. Vi har förklarat på ett konstruktivt sätt.
99.se är till viss del ett socialt diskussionsforum, men framförallt är det en kunskapsdatabas och så länge det ser ut så måste reglerna kring hur informationen lagras hållas ganska hårt.

Jag skulle även vilja påstå att ju längre man tagit en aktiv del i 99.se, desto tydligare ser man behovet av att söka och inte starta en massa trådar om samma sak. Har man bara 1-30 inlägg bakom sig ser man det kanske inte på en gång. Jag fick själv på nästan när jag druttade in här för fem-sex år sen, och visst blev man lite förnärmad, det är bara mänskligt. Men ganska snabbt inser man att en av anledningarna till att 99.se fungerar så bra som kunskapsbank är just detta: Sök innan trådar skapas!

Ursprungligen av Capeman:

Jag skulle även vilja påstå att ju längre man tagit en aktiv del i 99.se, desto tydligare ser man behovet av att söka och inte starta en massa trådar om samma sak. Har man bara 1-30 inlägg bakom sig ser man det kanske inte på en gång. Jag fick själv på nästan när jag druttade in här för fem-sex år sen, och visst blev man lite förnärmad, det är bara mänskligt. Men ganska snabbt inser man att en av anledningarna till att 99.se fungerar så bra som kunskapsbank är just detta: Sök innan trådar skapas!

Precis, med över 1k inlägg bakom sig är det svårt att hitta inlägg man vet att man själv skrivit. Ännu värre då att hitta när man har ALLAS inlägg att söka bland. Struktur blir liksom A och O då.

Jag tycker att det är drygt då man startar en tråd och får tillsvar att det finns en tråd om det redan. Men tråden det hänvisas till är inte alls det man själv sökte. Så egentligen kanske det var ens eget inlägg som var lite dåligt formulerat bara eller att den som hänvisar inte förstod. Hade den legat uppe en stund kanske min önskade diskussion hade kommit igång istället.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag tycker att det är drygt då man startar en tråd och får tillsvar att det finns en tråd om det redan. Men tråden det hänvisas till är inte alls det man själv sökte. Så egentligen kanske det var ens eget inlägg som var lite dåligt formulerat bara eller att den som hänvisar inte förstod. Hade den legat uppe en stund kanske min önskade diskussion hade kommit igång istället.

I så fall är det väl bara att skicka ett PM till moderatorn som stängde tråden och förklara?

Ursprungligen av Capeman:

I så fall är det väl bara att skicka ett PM till moderatorn som stängde tråden och förklara?

Precis.

Får vi en bra motivering, så öppnar vi självklart tråden igen.

/Mod

Ursprungligen av Capeman:

I så fall är det väl bara att skicka ett PM till moderatorn som stängde tråden och förklara?

Jo såklart.
Men irriterande ändå.
=P

Samma sak gäller val av forum ibland.

Så här gör man på alla forum - visste du inte det? Annars skulle internetforum gegga ihop totalt på kort tid - rendundansen skulle bli enorm. Att just kräva att forumbesökare använder redan befintliga trådar i ett ämne är en av forumadmins viktigaste uppgift.

Ursprungligen av karpoff:

Hej!

Det är en sak som slagit mig.

Varför är det så att man alltid ska få sina fiskar varma när man startar en ny diskussion och ställer en fråga, även fast det kanske redan finns diskussioner i ämnet?

Det tillhör vett och etikett på internetforum.

När du har en fråga:

1. Gör en ansträngning att söka efter liknande trådar som redan finns.

2. Om inte, starta en ny tråd med beskrivande rubrik och en tydlig beskrivning av problemet och vad du har förutrustning, vad du har prövat, vad som händer och så vidare.

3. Ett litet "tack" eller liknande när du fått hjälp är alltid trevligt.

Att bara starta en ny tråd, när samma fråga har ställts 39 gånger, och det ibland till och med finns en klistrad tråd, är ohövligt. Ännu värre blir det när rubriken är i stil med "datan funkar inte", och man kanske inte ens har lagt en minut på att bekriva problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-05 15:30

Det finns många som loggar in och ställer en fråga, som det finns en triljard trådar om sedan tidigare. Får en del svar eller hänvisningar.
Sen loggar dom ut och kommer aldrig mer tillbaka, fan vet om dom ens har läst svaren dom får.

1
Bevaka tråden