Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minska fönster i macbook

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 14:48

Hej, av någon anledning är ibland vissa fönster "för stora" för macbookens fönster.

Om jag t ex vill ladda upp någon fil från min dator så öppnas ju vanligtvis ett stort fönster, där jag kan välja min fil och klicka på "ladda upp" eller vad det nu kan vara.
Den där "ladda upp"-knappen är ofta default-knappen, vilket innebär att om jag trycker "enter", så laddas det upp (eller vad tusan det nu var man ville göra, ja jag hoppas ni fattar).

Men om jag vill ångra mig, så måste jag klicka på förslagsvis "Avbryt".

Och nu kommer problemet!
Ibland är fönstret för stort för att man ska kunna komma åt "Avbryt"-knappen.

Finns det någon som vet vad jag menar, och hur kan man anpassa fönstret till skärmen så att det inte blir för stort?

Och jag veeeeet såklart att man kan klicka på gul och grön plupp upp i vänstra hörnet, problemet är att om man tagit sig till nivån när det är dags att "ladda upp", så är det bara Avbryt eller ladda upp som gäller. Man kommer inte åt de andra knapparna.

Puh... nu har jag fått ur mig allt...

Ok... anyone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 14:49

Avbryta kan man nästan alltid göra genom att trycka på Esc knappen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 14:51

Ah, tack för det.
Meeee... problemet kvarstår ju när jag försöker igen.

Ursprungligen av karpoff:

...Om jag t ex vill ladda upp någon fil från min dator så öppnas ju vanligtvis ett stort fönster...

Vi kan väl börja med att reda ut vilka fönster det handlar om...

Pratar vi om fönster i Finder, eller i något program? Vilket program i så fall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 14:54

Finder.
Tror jag.

Säkert andra program också.

Ursprungligen av karpoff:

Finder.
Tror jag.

Säkert andra program också.

Givande svar...

Ursprungligen av karpoff:

Och jag veeeeet såklart att man kan klicka på gul och grön plupp upp i vänstra hörnet, problemet är att om man tagit sig till nivån när det är dags att "ladda upp", så är det bara Avbryt eller ladda upp som gäller. Man kommer inte åt de andra knapparna.

Då får du väl trycka på "grön plupp" direkt när fönstret öppnas, innan du kommer till "Ladda upp"-läget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 14:56

Först inbillade jag mig att det hade att göra med att datorn varit kopplad till en extern skärm. Då var det ju inga problem, eftersom den skärmen var större, och att jag då kunde komma åt "Avbryt".

Men... jag har nog inte haft den inkopplad till någon extern skärm. Ever.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 15:16

Du tänker så ja...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 15:18

Jag räknade med att detta skulle vara ett klassiskt problem, känt av de flesta och därmed generera floder av sympatier och enkla förslag till åtgärder.

Ursprungligen av karpoff:

Jag räknade med att detta skulle vara ett klassiskt problem, känt av de flesta och därmed generera floder av sympatier och enkla förslag till åtgärder.

Det är inte helt ovanligt att det blir få svar när man ställer vaga och luddiga frågor.

Jag har aldrig sett en "Ladda upp"-knapp i ett Finder-fönster, utan det är nog ett annat program vi pratar om. Så det hade varit bättre om du hade berättat exakt vilket/vilka program det handlar om.

Ett tips kan vara att radera inställningsfilen för programmet (om det nu är så att programmet inte kommer ihåg fönsterstorleken från gång till gång).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 15:19

Men "grön plupp"-trycket kanske också funkar.

1
Bevaka tråden