Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe Photoshop 20 år!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är sjukt vad tiden går fort alltså. Adobe Photoshop fyller 20 år i år! För detta tillfälle har Webdesigner Depot satt ihop en genomgång av Photoshop från starten fram till idag, extra kul läsning för oss som kommer ihåg saker som hur stor grej det var när Photoshop 3 kom med lager. Vilken grej det var!

Webdesigner Depot: 20 Years of Adobe Photoshop

Adobe har på senare år hamnat i skottgluggen för de gör sina program allt mer "bloated" med inkonsekventa gränssnitt, buggar och annat. Men det går inte att komma ifrån att de har några av de bästa och mest uppskattade och använda programmen som gjorts och speciellt Photoshop ligger många varmt om hjärtat.

Ett fyrfaldigt hurra för vad Knoll-bröderna gjort för digital bildbehandling!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-03 15:08

Grattis Photoshop

odyssé:GUIdebook > ... > Photoshop > Empty workspace

Minns när 5.5 kom. Tyckte det var så sjukt bra.

Grattis Photoshop!
Kommer ihåg när version 3 kom och lager infördes... det var wow-känsla det.

Jag hade 1.0 på en floppy - körde det på en Mac Plus. Gjorde omslag till demokasetter...printade på en matrisskrivare på rött papper...för att få lite färg liksom. Layout helt enkelt. En del kunde inte tro det var sant. DTP uppfanns av Apple och många apps som t.ex. Photoshop fanns bara till Mac. PageMaker kom också tidigt. MacPublisher var väl först tror jag...ett paradigmskifte...
Jag och mina få polare som hängde med i detta visste inte vad Windows eller PC var - det är sant. Jag trodde att alla datorer var som Apple-datorer. Att något som inte kunde lika mycket ändå var större och sålde mera gick inte in i min skalle. När jag fick veta det många år senare trodde jag att dom drev med mig.
Apple/PC-kriget, Steve Jobs, Bill Gates, etc - kom jag i kontakt med på...mitten på 90-talet...kanske...nej, senare...minns inte riktigt...
Det var bara Mac överallt där jag var; skolor, musikstudios, grafiska prodmiljöer, fotografer, senare videoredigeringar, filmskolan...jag såg inte en enda PC på många, många år. Jag visste inte vad det var.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-03 18:22

Photoshop 1.x på en IIx. Scanrade in en a4-bild i 800 lpi och skickade ut på vår fotosättare, tog 45 min för den att sättas.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-03 18:25

Jag hade nåt som hette Digital Darkroom nån gång i slutet av 80-talet. Har för mig att det blev Photoshop senare. Kan ha fel.

Ursprungligen av Konrad:

Jag hade nåt som hette Digital Darkroom nån gång i slutet av 80-talet. Har för mig att det blev Photoshop senare. Kan ha fel.

Verkar fortfarande säljas

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-04 23:27

1990 som Photoshop lanserades av Adobe.

Men det började redan 1987-8. Display döptes om till Image Pro döptes om till Photoshop.

Adobe Photoshop - Wikipedia, the free encyclopedia

Mjo, men de verkar ligga lågt med utvecklingen

Citat:

Digital Darkroom requires any color-capable Macintosh (68020 processor or greater) with 3MB of RAM and 30MB of hard disk space running System 7.0 or greater. A color monitor is recommended.

Please note that while Digital Darkroom will run under the Mac OS X operating system, it still is a Classic application and is not a native OS X program. It will run in Classic mode on PowerPC-based Macs, but will not run on Intel-based Macs or any Mac running OS X 10.5 (Leopard) as those do not support Classic mode.

Ursprungligen av staed:

Mjo, men de verkar ligga lågt med utvecklingen

Det är väl skönt att det finns utvecklare som kan ta ett steg tillbaka, titta på sin kod, och sedan utropa: "Färdig!".

  • Medlem
  • 2010-02-06 23:26
Ursprungligen av Hagelin:

Det är väl skönt att det finns utvecklare som kan ta ett steg tillbaka, titta på sin kod, och sedan utropa: "Färdig!".

Lite som Quark XPress, även om de skärpte sig senare...

Hade Photoshop 1 på floppy till MacPlus. Minns när 2 kom och jag fick låna en dator på info-avdelningen som just köpt in det. Minns inte vad jag gjorde bara känslan av Wahoo

Kommer ihåg när Erik Bergsten visade upp Paintbox i televisionens Tekniskt Magasin i början av 80-talet. Där kunde man retuschera och klona som senare i Photoshop har jag för mig. Vilken ouppnåelig dröm det verkade vara...

Quantel Paintbox - Wikipedia, the free encyclopedia

1
Bevaka tråden