Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Server eller NAS?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver mer utrymme till min nya imac.

Har kollat lite på olika nas-lösningar, men priset sticker snabbt iväg om man vill ha mer än 2tb.

Har delar för att bygga ihop en server och kan då köpa till 8tb hdd för samma pris som jag får en nas med 2tb, så valet känns ju självklart, eller?

Vad går jag miste om ifall jag nu kör en server istället för nas?

Vad bör man tänka på? Senast jag hade en mac i nätverket hemma (PB G4) så hade den väldiga problem att hitta andra datorer efter omstart och det kändes allmänt tråkigt att arbeta med macen mot windowsmiljö. Hoppas att det hänt en hel del sen dess, men kan man enkelt köra windows server (det enda lagliga alternativet för min del, orkar inte med linux) utan att man får problem med hastighet eller nätverksmappar som försvinner?

Oavsett så kommer den stå i skyddad miljö så varken ljudnivå eller värme kommer bli något problem.

Kommer använda macen för videoredigering och hdtv via plex.

Synd att du inte orkar med linux, finns ju en del fina NAS-distar som gör datorn till en NAS. Typ openfiler eller FreeNAS. Har för mig att båda har AFP-stöd.

Ursprungligen av Johan S:

Synd att du inte orkar med linux, finns ju en del fina NAS-distar som gör datorn till en NAS. Typ openfiler eller FreeNAS. Har för mig att båda har AFP-stöd.

FreeNAS är ju nu inte Linux utan BSD och närmare bestämt baserat på FreeBSD vill jag mig minnas.

Skulle väl kunna tänka mig ett försök, är inte helt novis, men vill inte heller spendera timmar med att sätta upp det.

Du har inga tips på vart man kan läsa bra guider för dessa? Kan ju alltid börja med att läsa igenom för att se om det vore möjligt att lösa.

Hur är det med hårdvarukompabilitet?

  • Oregistrerad
  • 2010-02-03 11:58

Du går inte minste om något det är som att jämföra en lastbil med en SMART, båda tar dig fram

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-03 16:27
Ursprungligen av studiox:

Du går inte minste om något det är som att jämföra en lastbil med en SMART, båda tar dig fram

Vilken är enligt dig lastbilen i det här scenariot?

Jaja, men i trådskaparens ögon är det nog sak samma

Ursprungligen av Johan S:

Jaja, men i trådskaparens ögon är det nog sak samma

Fast bakom kulisserna är FreeBSD mer likt Mac OS X än Linux

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-04 13:19

Word!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-04 14:11
Ursprungligen av bodybag:

Behöver mer utrymme till min nya imac.

Har kollat lite på olika nas-lösningar, men priset sticker snabbt iväg om man vill ha mer än 2tb.

Har delar för att bygga ihop en server och kan då köpa till 8tb hdd för samma pris som jag får en nas med 2tb, så valet känns ju självklart, eller?

Vad går jag miste om ifall jag nu kör en server istället för nas?

Vad bör man tänka på? Senast jag hade en mac i nätverket hemma (PB G4) så hade den väldiga problem att hitta andra datorer efter omstart och det kändes allmänt tråkigt att arbeta med macen mot windowsmiljö. Hoppas att det hänt en hel del sen dess, men kan man enkelt köra windows server (det enda lagliga alternativet för min del, orkar inte med linux) utan att man får problem med hastighet eller nätverksmappar som försvinner?

Oavsett så kommer den stå i skyddad miljö så varken ljudnivå eller värme kommer bli något problem.

Kommer använda macen för videoredigering och hdtv via plex.

Jag köpte en Drobo som jag är grymt nöjd med. Stoppade i 4 st 1,5TB. När det inte räcker är det bara att plocka ur en och stoppa i en större. Den kör över all info, så efter någon timme kan jag plocka ur en disk till och byta.
Alla diskar behöver inte vara lika stora, så man kan byta när behov uppstår.
Ångrar nästan att jag inte köpte 19"-versionen....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-04 18:48
Ursprungligen av kenjon:

Jag köpte en Drobo som jag är grymt nöjd med. Stoppade i 4 st 1,5TB. När det inte räcker är det bara att plocka ur en och stoppa i en större. Den kör över all info, så efter någon timme kan jag plocka ur en disk till och byta.
Alla diskar behöver inte vara lika stora, så man kan byta när behov uppstår.
Ångrar nästan att jag inte köpte 19"-versionen....

hur är läs och skrivhastigheten med Drobo?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-05 08:53
Ursprungligen av djdisc:

hur är läs och skrivhastigheten med Drobo?

Jag kör den över FW800, men har inte mätt (borde stå på deras hemsida). Från Macens sida räcker det gott och väl för mina behov (streamar video mest). Däremot tycker jag den är lite slö "internt", när jag byter en hårddisk, och den ska bygga upp allt igen. Men det är ju stora diskar...
Det enda är att Macen tror att det är en "virtuell" storlek på Drobon. Som standard sätts den upp som 2 TB. Det går inte att ändra sedan utan omformatering! Så jag satte den som 16 TB, trots att jag bara har 6 TB installerat. Då kan jag alltså växa upp till 16 TB bara genom att byta hårddiskar lite då och då.
De har en NASbrygga som man kan koppla till (ansluter Drobon via USB, två kabinett till varje brygga).
Väldigt användarvänlig lösning, tycker jag. Inte så billig för privatpersoner, men jag spelar inte golf, super och röker inte.

Fick ett bra pris på en NAS nu, men tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-08 12:20
Ursprungligen av bodybag:

Fick ett bra pris på en NAS nu, men tack för all hjälp!

Vad blev det för någon?
Kom gärna med en mini recension här i tråden så kanske andra blir sugna på en likadan om den är bra

Det blev en noname-nas från cif-micron, direkt från fabrik, samma chipset som flera andra större tillverkare. Ska få den under cebit nu i mars. Bäst av allt var att den inte kostade något alls

Klarar av Raid 0, 1, 5 & 10, har 1000MB lina och möjlighet att bygga ut med fiber...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-08 13:10

Inte kostade nånting alls ?

Jobbar på en firma som distar datorprodukter, att få sample från fabrik är ibland löjligt enkelt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 16:45
Ursprungligen av bodybag:

Jobbar på en firma som distar datorprodukter, att få sample från fabrik är ibland löjligt enkelt

Söker Ni folk…?

- Torkel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-08 15:27

Ja vissa har det bra

Ja faktiskt

Behöver någon som kan magento utan och innan samt en produktutvecklare med fokus på nätaggregat, nu vet jag iofs inte hur seriös du var

1
Bevaka tråden