Tips på bärbar Mac?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar allvarligt att köpa en bärbar mac, efter jag skaffade mig en iphone.
Har haft min iphone 32 gb i 2 månader nu, och är mycket mycket nöjd med den.
Jag var väldigt skeptisk först, men efter att ha hört och läst runt så blev det en sådan. ( vilket jag inte ångrar för 5 sekunder)

Som sagt, så behöver jag tips & råd på vad jag ska köpa.
Priset spelar inte så stor roll, men jag vill minst ha en 15`.
Jag jobbar inte med en massa webdesign och sådana saker, utan bara som en "vanlig pc"
Dvs, surf, streama till min ps3, office, etc.
Alla jag pratar med som har mac skryter ohämmat, vilket säker inte är utan orsak....:p

• Medlem
  • Lund
  • 2010-02-02 06:25

Köp den billigaste 15" så blir du nöjd! Det är en fin dator och välkommen till gänget!

Ursprungligen av what:

Köp den billigaste 15" så blir du nöjd! Det är en fin dator och välkommen till gänget!

Ja det var ju ett ganska bra svar faktiskt.:)

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-02 09:43

Om priset inte spelar någon större roll köper du den starkast utrustade 15" pro. Ju starkare du köper, desto längre håller den sitt värde. En entry-level är sällan ett bra köp på sikt.

Ursprungligen av planB:

Om priset inte spelar någon större roll köper du den starkast utrustade 15" pro. Ju starkare du köper, desto längre håller den sitt värde. En entry-level är sällan ett bra köp på sikt.

Vad tror ni om denna som förstagångsköp av en mac?
Macbooktill vrakpris | Blekinge | Blocket

Ursprungligen av gone_golfing:

Ja, den är säkert ett bra förstagångsköp.

Men tidigare sade du "minst 15 tum", och datorn i annonsen verkar vara en 13-tummare.

Senast redigerat 2010-02-02 10:20

Den skulle jag också vilja ha Och jag har haft Macar i 20 år.
Alla Macar - från minsting till feting - är bra "förstagångsköp". Denna är en fin maskin. Om det inte är blåsning (jag köper själv aldrig någonting på Blocket - köper inte datorer begagnade över huvud taget).

Macbooktill vrakpris | Blekinge | Blocket

Ansluter mig till ovanstående.

Datorn är verkligen fin. Det är ju en 'Pro', vilket betyder att den är den bästa 13":aren.

Spontant skulle jag säga att det är något som inte stämmer helt-finns ingen anledning att släppa en sån dator så billigt som 6000, men vill man bli av med den snabbt så...

Det står att kvitto och garanti medföljer, så då får man väl gå på det, men det bästa är ju om man kan hämta upp den i egen hög person och se att allt stämmer.

MEN... det är ju en 13" och du ville ha en 15,4". Det gäller att ha ögonen på bollen, så att man inte tar ett felaktigt beslut i all hast. Jag tycker själv att 13" är för litet som enda dator, men värdesätter man mobilitet så är den väldigt lätt att ta med.

På alla de senaste MacBookarna är både batteri och skärm av hög klass. Det är till och med så att de hårdvaruaccelererar h.264 (video), så man kan göra lättare HD-videoredigering av typiska hemvideofilmer om man inte har professionella ambitioner.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-02 10:59
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Spontant skulle jag säga att det är något som inte stämmer helt-finns ingen anledning att släppa en sån dator så billigt som 6000, men vill man bli av med den snabbt så...

Många har ju haft problem med ofta återkommande, korta frysningar på den modellen. Kanske läge för en rejäl prokörning på plats före köp.

MEN... det är ju en 13" och du ville ha en 15,4". Det gäller att ha ögonen på bollen, så att man inte tar ett felaktigt beslut i all hast. Jag tycker själv att 13" är för litet som enda dator, men värdesätter man mobilitet så är den väldigt lätt att ta med.

Fast 13" plus extern skärm är väl en kanonbra kombination?

Ursprungligen av planB:

Fast 13" plus extern skärm är väl en kanonbra kombination?

Givetvis

Kör själv 15.4" plus Cinema LED 24", vilket är mycket trevligt.

Kände bara att jag inte ville påtvinga ytterligare ett köp, om så än bara mentalt...

Ansluter mig till ovanstående.

Datorn är verkligen fin. Det är ju en 'Pro', vilket betyder att den är den bästa 13":aren.

Det står att kvitto och garanti medföljer, så då får man väl gå på det, men det bästa är ju om man kan hämta upp den i egen hög person och se att allt stämmer.

På alla de senaste MacBookarna är både batteri och skärm av hög klass. Det är till och med så att de hårdvaruaccelererar h.264 (video), så man kan göra lättare HD-videoredigering av typiska hemvideofilmer om man inte har professionella ambitioner.

Bra att ni hänger med, jag visste inte att det var en 13".
Som sagt är 15" minimumkrav, då jag inte reser med den så behöver den inte vara så liten.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-02 14:33

Om du vill ha en ny, vänta lite för snart kommer en uppdatering av MacBook Pro. Den senaste generationen har varit ute ett bra tag vid det här laget.

Ursprungligen av planB:

Om du vill ha en ny, vänta lite för snart kommer en uppdatering av MacBook Pro. Den senaste generationen har varit ute ett bra tag vid det här laget.

Någon som vet när det kommer en ny uppdatering?
Jo blocket ska, man nog akta sig för speciellt när det gäller datorer.

Någon som vet när det kommer en ny uppdatering?
Jo blocket ska, man nog akta sig för speciellt när det gäller datorer.

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 18:40

Jag köpte en Macbook aluminium på Blocket i höstas, gick väl sådär. Tyckte jag kollade noga att den inte hade några fel (döda pixlar, frysningar och så), men märkte efter någon vecka att skärmen flimrade när datorn vaknade ur viloläge. Försökte få säljaren att köpa tillbaka datorn eftersom han lovat att den var totalt felfri, men man har inga rättigheter när man köper av privatperson.

Blev en och en halv månad på verkstan, men den är grym nu. Men tänk på att kolla noga om du köper på Blocket som sagt.

Tack för den.

Den brukar stämma ganska bra, det är ju en genomsnittlig uträkning om du inte såg det

jo jag förstår det, så jag kommer nog att avvakta lite för att se vad som händer.

samma här! Hade tänkt och köpa MBP 17" snart. Tål att vänta till juni om det nu skulle vara så!

1
Bevaka tråden