Macbook Pro eller Mac mini + iPad?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-01 20:10

Har gått i köptankar länge för en Macbook Pro och kasta ut min 24" iMac.
Men nu sen iPaden kom ut så har jag börjat fundera på vilket sätt jag skulle kunna använda den?

Då började jag fundera vad jag egentligen behöver en bärbar dator till, jag gillar idén med att vara portabel, och sen behöver jag funktioner som finns på en bärbar jämnfört med iPaden, och det är isåfall där som Mac minin kommer in i bilden.

Men jag känner mig väldigt osäker. Jag köpte en 24" iMac som min första mac dator och har varit nöjd med den men ändå känt att jag ville ha en bärbar dator möjligtvis med en extern skärm då jag gillar att ibland ha något "riktigt" att sitta vid.

Det jag skulle använda en bärbar dator till när jag är ute o rör på mig är nog:

Surfa
Maila
Youtube
Filmklipp från datorn eller andra källor (codecs kanske krävs)
Kanske spela (mer än appstore spel)
Foton
Musik

Och här vet jag att iPad skulle täcka iallafall 3 av 5 (kanske fler?).

Det jag gör hemma med en dator är nog (förutom det ovanstående):

Film
Torrenter

och där klarar iPad 0 av 2, men här skulle ju en macmini komma in i bilden.

Så mac mini + iPad klarar 6 av 7
Macbook Pro klarar 7 av 7

Men samtidigt lägga 25 000 på en Macbook Pro eller 8000 (för mac mini + iPad. För att få 6 av 7

Fan va svårt det är. Någon som kan ge mig lite tankar angående detta?

Tack på förhand.
MVH Paul

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 20:15

Vad är det iPad inte kommer att klara av av det du listar... (förutom spel som inte finns i appstore)

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-01 20:19

Jag jag är allmänt lite osäker på hur iPaden är uppbyggd och fungerar men kan man ha filer som man spelar upp liksom. Alltså saker som kanske inte direkt kan spelas med quicktime/itunes jag har t.ex.en del musikvideos o annat som man ändå skulle vilja kunna använda på sin portabla enhet om man säger så. Så fixar iPaden det så är det ju bra men jag är lite osäker på det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 20:20

Det finns redan i dag appar som kommer att funka i iPad, tex AirSharing, som spelar diverse filer - har aldrig tittat närmare, men en massa olika i alla fall...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 20:24

Den spelar tydligen samma som iPhone, sorry...

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-01 20:26

Ok. Ja då finns det ju kanske lösningar på det bästa. Men out of the box är det lite svårare, men klart inte svårare än att ladda ner ett program på datorn som fixar det så...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 20:28

hmmm, jag är osäker om man måste koda om alla filmer till iTunes format - även om dom inte ligger i iTunes. Det kan vara så att alla "filmspelare" använder sig av motorn som redan fins i telefonen.,

Någon som vet?

1
Bevaka tråden