Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VDSL hastigheten

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På Bostreams sida skriver man angående det ena modemet att "Notera att modemet stödjer upp till 58 Mbps", kan man av detta dra slutsatsen att man kommer att skruva upp hastigheten från 26/26 MBit/s till 58/58 MBit/s framöver och att vi som får 8/1 MBit/s kan räkna med att även vår hastighet ökar när tiden är inne ?

Olle

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-08 14:27

Det där har väl lite med avstånd från kopplingsstationer och så att göra. Läs lite mer här om VDSL och andra xDSL-tekniker.

OK, men då blir jag inte riktigt klok när man om VDSL-tekniken skriver:

12.9 to 52.8 Mbps downstream;
1.5 to 2.3 Mbps upstream;
1.6 Mbps to 2.3 Mbps downstream

Bostream säger ju (?) att om man bor högst 300 meter från stationen så ska dom klara 26 Mbit/s både upp och nedströms... änker jag fel eller ? Är det någon skillnda mellan Mbit/s och Mbps - är väl bara en språkfråga ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-08 23:28

Undra vad det skulle kosta och bygga en kopplingsstation utanför dörren??

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-09 16:46
Citat:

... [VDSL] promises much higher data rates over relatively short distances (between 51 and 55 Mbps over lines up to 1,000 feet or 300 meters in length).

Jag skulle tro att det är så att man kan dela den maximala överföringskapaciteten fritt mellan up- och nedström. Har man då max 52 Mbps så blir det 26 åt vardera hållet.

I de sökningar jag gjort på VDSL hittar jag inget annat än att maximala uppströmskapaciteten, farten FRÅN abonnenten, är väsentligt lägre än nedströmskapaciteten. Det vore mycket intressant med en länk till en vederhäftig sida som svart på vitt bekräftar trovärdigheten i Bostreams löften.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Nilsson
Det vore mycket intressant med en länk till en vederhäftig sida som svart på vitt bekräftar trovärdigheten i Bostreams löften.

Instämmer till fullo... finns det något program för OSX som kan mäta hastigheterna i båda riktningarna ??? Jag är kanske pessimist men jag tycker mig känna en svag doft av mygel då det gäller vad Bostream och för den delen även vad BBB utlovar.

Bostream myglar garanterat inte, testa själva:

Speed Test

Bostream myglar garanterat inte, testa själva:

Speed Test

skriver David.

Men vi som inte har Bostream kan ju inte testa... Poängen i diskussionen är ju dessutom vilken uppströmskapacitet Bostreams iScream-tjänst får när den väl levereras.

Finns det någon som fått iScream levererad?

/Henrik

Eller testa med TpTest

jag har haft Bostream sedan dom startade för ett par år sedan... 2.5MBit/0.8MBit upp/ner skall man ha. jag har haft 290kb/sec ner och 96kb/sec upp när jag bodde i Frölunda. Nu här i Angered snittar jag på 286kb/sec ner och 82kb/sec upp. Bostream är inte och kommer aldrig att bli ett bluff företag eftersom dom har byggt upp hela sitt företag på WOM(word of mouth).

mina två kronor och femioören...

/D

Alltså, jag har också svårt att tänka mig att ett företag som som vill uppfattas som seriöst skulle börja blåljuga om egenskaperna hos den tjänst de marknadsför. Detta gäller desto starkare när den aktuella egenskapengår att kontrollera.

Det konstiga är att våra vanligaste infositer om tekniska företeelser verkar skriva att även VDSL är en asymmetrisk tjänst; se t.ex. denna sida.

Hur går det ihop med Bostreams specifikation?

Ööööh iScream??

Allt är inte från Apple här i världen.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-12 18:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Sinclair
Bostream myglar garanterat inte, testa själva:

Speed Test

Den var ju pålitlig, not. Jag som sitter på Gigasunet med 100 megabitskoppling på datorn fick 2.2 megabit

1
Bevaka tråden