Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lista alla sakerna på en ftp direkt i webbläsaren?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förr i tiden var det ofta så vill jag minnas att man kunde få upp ett register med till exempel en stor lista med bilder som låg på en server direkt i webbläsaren. Det såg alltid likadant ut. Nu för tiden tycker jag inte det händer lika ofta, men jag skulle vilja kunna göra precis just det med min server.

Är det möjligt? Att lista hela innehållet direkt i webbläsaren?

Jag tänkte använda detta till ett bildarkiv online, så jag kunde ha mappar (år) med undermappar (månader) med undermappar (dagar) för att sedan ha små (bara sådär max 1000 x 1000, låg kvalité) jpeg för varje bild jag tagit.

Jag har one.com.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-30 12:27

Det är allt oftare avstängt som default på servrar.

Vill du slå på det, förutsatt att det är Apache, skapa en .htaccess i mappen och skriv följande i den:

Options Indexes

.. Sen finns det bra phpscripts som visar alla filer i en mapp på ett lite snyggare sätt. T.ex. fotoalbumscript som skapar thumbnails etc. Har inte namn i huvudet men kolla hotscripts.com.

Men flickr slår alla ovanstående lösningar på alla håll och kanter

Ursprungligen av snigel1:

Men flickr slår alla ovanstående lösningar på alla håll och kanter

Kan du förklara det? Vill ha det bästa så klart!

Bra också om det är lätt att ladda upp alla bilder, tex bara släppa årsmappen (med månader i, som i sin tur har dagar i sin) så de ordnas som det var från början.

Hur kan det sedan se ut online? Som bildvisningen på flickr?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-09 19:47
Ursprungligen av martin_stenmark:

Kan du förklara det? Vill ha det bästa så klart!

Bra också om det är lätt att ladda upp alla bilder, tex bara släppa årsmappen (med månader i, som i sin tur har dagar i sin) så de ordnas som det var från början.

Hur kan det sedan se ut online? Som bildvisningen på flickr?

Om du har ordning på EXIF-datan i dina bilder kan du sortera dem framlänges och baklänges när du väl laddat upp dem på flickr.

Dvs, att du haft tid & datum inställt i kameran och har en kamera som släpptes på denna sida millenieskiftet.

Att ladda upp till flickr är lika smidigt som till ftp, du kan lägga till bilder i collections & sets i programmet du laddar upp med, tagga osv. Oslagbart!

Finns ju en del uppstickare som har liknande funktion, men jag trivs med flickr. Känns inte som dom kommer konka eller försvinna helt plötsligt. Och skulle man behöva använda API:et eller liknande är det ju skönt att ha en stor, väldokumenterad site att jobba mot.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2010-01-30 13:06

testa vårt lilla script Indexr – Skyactivity: Blog

Tack så mycket! Vad roligt att ni förstod vad jag sökte. Jag ska kolla era förslag, hör av mig när jag testat!

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2010-01-31 07:58

Martin, har du testat Dockdrop - Share files fast Dra en fil eller mapp som du vill dela ut på Dockdrop Dock ikonen och välj hur du vill skicka det. Dockdrop hanterar ladda upp och sätter webbadressen till filen på klippbordet, färdigt för att klistra in en e-post, chattprogram eller websida.

Dockdrop integreras nu med Finder, iPhoto eller iTunes så att du kan tilldela en snabbtangent att utlösa en uppläggning av det valda objektet.

Suveränt app, och perfekt för en indexsida!

1
Bevaka tråden