Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liggande format på m4a och m4b i iPhone?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gör korta föreläsningar som "enhanced podcasts" dvs. Powerpoint-presentationer där jag lagt till synkroniserat ljud med hjälp av Profcast och sedan sparat resultatet som m4a- och m4b-filer. De senare är ljudboksfiler. Jag kan spela upp båda formaten i min nya iPhone, m4b blir där placerad som ljudbok och m4a som musik. Jag kan i båda fallen höra ljudet och se bilderna men i ingendera fallen kan jag få en liggande större bild vilket jag vill eftersom bilderna skulle bli betydligt mer lättlästa då.

Något förslag på hur jag kan åstadkomma detta? Om du vill prova kan du hämta filerna, namnen visar vilken typ det är:
www.goranlindgren.se/hemsida1BA.m4a
www.goranlindgren.se/hemsida3b.m4b

Jag är tacksam för alla förslag särskilt eftersom jag inte fick ett enda svar på Macworlds forum!

Jag visste inte ens att man kan ha bilder i en aac-fil :-D. Det var som tusan.
Jag tor inte att det går att tilta bilden därför att iPhonen inte uppfattar filerna som video eller bilder - det är en ljudfil och ljudfiler tiltar man inte...eller? Well - min gissning. Kan inte hjälpa - sorry.

Tips: testa Keynote (Apple's PowerPoint-kopia) - mycket snyggare grejer på nolltid. Bättre än originalet.

Ursprungligen av Zimmerman:

...
Jag tor inte att det går att tilta bilden därför att iPhonen inte uppfattar filerna som video eller bilder - det är en ljudfil och ljudfiler tiltar man inte...eller? Well - min gissning. Kan inte hjälpa - sorry.
...

Gjorde en ny fil och sparade i Quicktime med suffixet -mov men kunde inte kopiera den till iPhone eftersom "hemsidafilm1 kopierades inte till iPhone-enheten eftersom filtypen inte kan spelas upp på denna iPhone"

Till vilken filtyp ska jag göra om filmen och hur gör jag det enklast? Är Handbrake lämpligt?

Jag trodde iPhone kunde spela Quicktimefilmer?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-01 10:15
Ursprungligen av goranlin:

Gjorde en ny fil och sparade i Quicktime med suffixet -mov men kunde inte kopiera den till iPhone eftersom "hemsidafilm1 kopierades inte till iPhone-enheten eftersom filtypen inte kan spelas upp på denna iPhone"

Till vilken filtyp ska jag göra om filmen och hur gör jag det enklast? Är Handbrake lämpligt?

Jag trodde iPhone kunde spela Quicktimefilmer?

Din QuickTime-film har kanske för hög upplösning?
Handbrake fixar det enkelt, bara att välja iPhone i Profilen till höger.

Bildserie med synkroniserat ljud för iPhone

Nu har jag lyckats göra en film med synkroniserat ljud som kan spelas i liggande format i iPod/iPhone. Den bifogas och kan laddas in i iPod via iTunes. Den är cirka 9 minuter och består av 18 bilder med ljud. Du kan hämta filen på http://dl.dropbox.com/u/1591920/EnkeliPhone.mov

Så här har jag gjort:
Gör podcast för iPhone/iPod i Profcast
Gör bildserie i Powerpoint, defaultformat, stödlinjer 7,80 uppe och nere, skriv ej utanför dessa
Tillräckligt stort teckensnitt, i Times minimum 32 punkter
Lägg på synkroniserat ljud med Profcast
Spara resultatet i Quicktime, .mov
Spara även i .m4b ljudboksformat för att kunna hoppa mellan kapitlen när filmen spelas upp i dator
Öppna filmen i iTunes, konvertera till iPhone/iPod genom att högerklicka på titeln och välja "Skapa version för iPod eller iPhone"
Flytta filmen i iTunes till iPhone
Filmen är nu MPEG-4-video eller .m4v format
Den kan nu visas i liggande format i iPhone/iPod och ljudet är synkroniserat med bilderna men det går inte att hoppa mellan kapitlen

Jag gjorde också versioner i .m4a, .m4b och .m4v formaten men dessa kunde inte IPhone visa liggande varför texten blev alltför svårläst enligt min mening.

Synpunkter och goda råd angående bild- och ljudkvalitet är välkomna!
Jag tycker bildkvaliteten duger för iPhone men blir för dålig om man visar filmen i större format. Men jag har inte löst hur jag får bättre bildkvalitet.

Länken till min publika del av Dropbox tycks bara visa filmen men inte låta besökaren spara den. Något förslag om hur jag fixar det?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-02-07 22:42
Ursprungligen av goranlin:

Länken till min publika del av Dropbox tycks bara visa filmen men inte låta besökaren spara den. Något förslag om hur jag fixar det?

Högerklick i Firefox på länken "Spara länk som..." funkar för mig. Eller i Safari högerklick "Hämta länkad fil".

Ursprungligen av Jetwash:

Högerklick i Firefox på länken "Spara länk som..." funkar för mig. Eller i Safari högerklick "Hämta länkad fil".

Båda delarna funkar bra. Tack för hjälpen!

Min länk här funkar inte i Windows?

Ursprungligen av goranlin:

Båda delarna funkar bra. Tack för hjälpen!

Men när min son försöker göra samma sak i Windows 7 är min länk inte längre en länk och han kan titta på filmen men inte spara den varken i Firefox, Safari eller Chrome. Någon som kan förklara varför?

Hur gör jag om jag vill låta Windowsanvändare hämta en fil?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 12:13

Låter som du behöver ett program till dina enhanced podcasts, kanske denna?
Lemonz Dream / Podcast Maker

Ursprungligen av Jetwash:

Låter som du behöver ett program till dina enhanced podcasts, kanske denna?
Lemonz Dream / Podcast Maker

Tack för förslaget men som jag skrev gör jag enhanced podcasts med Profcast som är ett utmärkt program. Jag gör bilder i Powerpoint och lägger enkelt dit synkroniserat ljud. Podcast Maker verkar vad jag kan se från deras hemsida kunna lägga in bilder till en ljudfil men för mig funkar det mycket bättre att göra bilder först och sedan tala till bilderna. På samma sätt som jag gör vanliga levande föreläsningar.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 12:43

Ah såg inte att du körde Profcast, men testa Handbrake, den klarar ju koda det mesta i videoväg.
http://handbrake.fr/

1
Bevaka tråden