Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini & Viewpia 37"?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-01-26 11:24

Har länge funderat på att skaffa mig en Mac mini och använda som mediacenter med Plex eller Boxee.
Det som har avskräckt mig lite är att jag inte skall få till bilden på min TV, som är
en Viewpia 37" med kombinerad DVI/HDMI kontakt.

Högsta upplösningen som TV klarar är 1366x768. Har letat på forum osv angående detta men har inte hitta något som kan hjälpa mig ta reda på om det funkar utan problem eller om det måste till någon speciel lösning.

Kommer att köra Mac mini:n genom en H/K AVR 255.

Är det någon som har en Mac mini och en Viewpia 37" som kan bekräfta att det funkar och i så fall hur ni gjorde för att få till det.

Tack på förhand

Att få ut 1366x768 till en TV ska inte vara några större problem.

Är det något speciellt med just den här TV-apparaten som gör att du misstänker att det inte kommer att fungera?

Det finns redan många trådar som handlar om att koppla Mac mini till TV. Sök och läs lite där, så kanske du får lite tips.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-01-26 13:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att få ut 1366x768 till en TV ska inte vara några större problem.

Är det något speciellt med just den här TV-apparaten som gör att du misstänker att det inte kommer att fungera?

Det finns redan många trådar som handlar om att koppla Mac mini till TV. Sök och läs lite där, så kanske du får lite tips.

Enligt många forumtrådar jag läst om detta problemet kan det vara svårt att få ut rätt upplösning till en icke FullHD tv. Jag var egentligen ute efter någon som har en Viewpia och kan svara rakt på sak. Det funkar eller det funkar inte. Man vill inte köpa en ny pryl för 6k för att märka att det inte funkar som det är tänkt

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-01-26 13:29

Tack för svaren men det är fortfarande ingen som har rapporterat att det funkar med en Viewpia 37". Jag har hållit på med datorer och teknik i många år och jag vet hur man söker på ett forum och på nätet. Och jag har inte tummen mitt i handen när det kommer till tekniklösningar.

Trots detta har jag inte fått den informationen jag behöver.

Det jag behöver att att någon som äger en Viewpia 37" och en Mac mini model 2009 med 9400m kretsen bekräftar att de fått bra bild på Tv:ns native upplösning, alltså 1366x768.

Förstå mig inte fel nu, jag är ytterst tacksam för att du försöker hjälpa mig

Jag förstår fortfarande inte varför just det TV-fabrikatet skulle vara ett större problem än andra.

Det ska inte behövas en sån här tråd för varje TV-modell.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-01-26 14:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår fortfarande inte varför just det TV-fabrikatet skulle vara ett större problem än andra.

Det ska inte behövas en sån här tråd för varje TV-modell.

Tyvärr är det nog så. Inte alla tvapparater klarar av att tala om för andra teknikprylar vad de kan och inte kan. Sen är Viewpia ett *piip* skitmärke som
jag inte kan rekommendera till någon. Problemet ligger nog lite grann i att tv:n inte klarar pixelmappat 1:1 på digital ingång. Som sagt, många som försökt få till upplösningen 1366x768 från mac till en hd-redy tv har gått bet.

Jaja, jag får helt enkelt försöka ragga tag på en mac med 9400-kretsen och testa,
Svårare än så är det väl inte. Alternativ 2 är att köpa en ny(bra) tv

1
Bevaka tråden