Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte se de andra (PC-)datorerna på nätverket

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med en Mac i ett nätverk där alla andra datorer är PC. På vår server har vi en mapp där allt som vi scannar på vår WorkCentre hamnar. Denna mapp behöver jag komma åt, men idag har allt bestämt sig för att jävlas med mig och jag inte se någon av de andra datorerna på nätverket under Delat i Finder. Provade att logga in och logga ut igen men detta hjälpte alls inte.
Detta händer mig i Windows ibland, men då öppnar jag bara ett explorer-fönster och skriver in sökvägen så öppnas mappen. Jag är lite av en gröngöling på Mac så jag har ingen aning om hur man gör detta på en Mac. Någon hjälpsam själ som kan hjälpa mig? Känns lite jobbigt att behöva ta till TeamViewer för att få över filen.

Testa att i Finder välja Gå/Anslut till server...
troligtvis är det en "samba"-server du vill ansluta till, smb://ip-adress-till-server
Gör sedan ett alias till disken och du kan enkelt klicka för att nå disken nästa gång.

Tack! Funkade klockrent att komma in, men jag kan inte skapa alias. Jag provade att markera dels hela servern, dels mappen på servern men "Skapa alias" är grått i menyn och jag får protest-ljud om jag trycker cmd-k.

Edit: Jag kan dock skapa alias till enskilda filer i mappen.

Ursprungligen av pmarriott:

Tack! Funkade klockrent att komma in, men jag kan inte skapa alias. Jag provade att markera dels hela servern, dels mappen på servern men "Skapa alias" är grått i menyn och jag får protest-ljud om jag trycker cmd-k.

Edit: Jag kan dock skapa alias till enskilda filer i mappen.

Markera mappen på skrivbordet så kan du göra alias där.

Ursprungligen av hummel:

Markera mappen på skrivbordet så kan du göra alias där.

Kunde först inte se mapparna där men efter att ha kryssat i "Visa servrar på skrivbordet" i sidofältsinställningar dök mappen upp på skrivbordet och jag kunde då skapa ett alias.

Prova att dra mappen till sidofältet i Finder. Eller till verktygsältet. bra ställen för volymer man vill nå snabbt. Det funkar i alla fall för mig med Netware/AFP-volymer. Har inte provat med smb på länge. Tidigare (i Tiger eller så) brukade länken brytas efter ett tag med smb, kanske stabilare nu.

1
Bevaka tråden