Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta kortkommando för växla program.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har precis uppdaterad från en vit macbook med Tiger 10.4.11 till en MBP med snow leopard 10.6.2, och det finns en sak som stör mig rätt mycket.

Med Tiger var jag van att växla program med "kringla+tab", och sedan använda "kringla+<>" för att ändra riktning ifall jag hade gått för fort (vilket hände ofta).

Nu i Snow Leopard använder jag fortfarande "kringla+tab" för att växla program, men för att ändra riktning måste jag använda "kringla+shift+tab", vilket jag tycker är obekvämt.

Jag har kollat på systeminställningar>tangentbord>kortkommando, men har inte sett detta kortkomando så att jag kan ändra på det.

Finns det något sätt att ändra detta kortkommando? Det skulle definitivt göra mitt liv mycket enklare...

Tack för hjälpen

Jag körde tiger mycket länge, precis som du, innan jag uppgraderade till Snow Leopard, och precis som du använder jag dessa kortkommandon.

MEN, jag är tämligen säker på att det fungerade exakt likadant i båda operativen, dvs. att Cmd+Tab växlar program, Cmd+Shift+Tab växlar i omvänd ordning och Cmd+< växlar mellan öppna fönster inom ett och samma program (men inte mellan olika program)

Så, min tro är att du hade ändrat något i ditt tidigare system, från standardbeteendet.

"kringla+shift+tab" kan kännas jobbigt men är väl den mest logiska tangentkombinationen om "kringla+tab" används i första hand?

Hej!

Tack för era svar.

Den vita macbooken med Tiger var första macen på många år (hade haft mac på jobbet 5-6 år innan, men då var det inte Mac OS X). Och jag är helt säker att jag inte ändrade något sånt...

kringla+<> gick att använda också för att växla fönster inom ett program, men när man hade tryckt på kringla+tab och fortfarande tryckte på kringla kunde man ändra riktning genom att trycka på <>.

Det är kanske mer logisk att anväda shift+tab, men det är definitivt mindre ergonomisk....

Hoppas att någon vet hur man gör.... jag tycker fortfarande att det är skitjobbigt....

1
Bevaka tråden