Mac för en proffsig amatör till videoredigering

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 18:00

Aloha.

Jag är en dokumentärfilmare på amatör nivå eller på proffsig amatörnivå som jag vill kalla det.
Har tidigare arbetat med CS4 på min PC men nu insett att det är dags för Mac.
Nu undrar jag följande:

Min blivande kamera kommer vara en Canon HF 200 möjligen någon modell bättre. Jag kommer filma i full hd och vill helst redigera i detta format.
Kommer använda mig av final cut studio 3.
Min önskan är att FCS3 ska fungerar bra på denna dator och att renderings tiden inte kommer upp i flera dagar dock behöver det inte heller gå på en halv timme (ca en timmes film att rendera) Helt enkelt en fungerande medel mac. Jag har titta på Imac 21.5 tum med standard grejerna i.

Från början ville jag ha en lapp men insåg fort att det kommer sticka iväg många tusen lappar extra bara just för att den är bärbar.

Så har du några tips om vilken jag ska välja för att den ska hantera det jag kräver så skriv ner det gärna.

Romma

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-22 19:10

Nog vill du ha en större skärm än så?

För renderingstider finns ju t.ex. Turbo.264 HD Technical Information

... så du skulle kunna skaffa en vanlig bärbara och låta detta tillbehör göra det tunga jobbet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 19:36

inte behöver jag en en större skärm en 21 tum det är jag helt säker på?

Alltså jag vill ha en Mac som klarar av att videoredigera.
Jag har inte överflödigt med pengar så jag vill hitta en "billig" Mac som gör jobbet bra. Bär bar kostar mer och man får mindre prestanda som jag har förstått det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 19:48

Det här är datorn jag funderade över:

3,06GHz Intel Core2 Duo
1920x1080 upplösning
4GB internminne
500GB hårddisk
8x SuperDrive
Nvidia GeForce 9400M grafikkort

räcker det för att driva FCS3 i en rättvis hastighet och lagom långa renderings tider?

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-22 20:51

Min gissning är att du får en flaskhals i grafikkortet, då 9400M-kortet använder arbetsminne som VRAM. Jag misstänker att en ATI 4670 kommer att göra rejäl skillnad, och det går inte att uppgradera till den senare.

RAM är inget problem nu, det kan du köpa till senare (det finns två lediga platser, efter vad jag förstår).

Skärmyta kan alltid behövas, men en billig extraskärm till reglage och annat går att koppla till utan problem (se till att skaffa en mDP->VGA/DVI-adapter).

Lagringsutrymme kan ordnas med en extern FireWire-hårddisk om så skulle behövs, men kan köpas till senare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 20:59

Som kjnoren säger. Jag tror att grafikkortet är i svagaste laget. Kan vara så att nästa version av Final Cut Studio inte ens kommer att fungera med integrerade grafikkort. Redan idag så stöds inte Intels integrerade kort och även om det är stor skillnad på dessa och 9400m så kan det vara nästa utrensning.
Redan i Final Cut Studio 3 så fungerar inte Color på den datorn och är nästan säker på att Motion fungerar, om alls, mycket dåligt.

Vore trist och köpa en dator som kanske inte kan använda nästa version av programmet man ska jobba i.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 21:04

Fan va nice att ni svarar.
Men då är grafik kortet kasst i standard så jag bör ta det andra som de har att erbjuda eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-23 14:22
Ursprungligen av Romma:

Fan va nice att ni svarar.
Men då är grafik kortet kasst i standard så jag bör ta det andra som de har att erbjuda eller?

Väl använda 3000kr tycker jag. INte så mycket pengar för att få sitt köp att räcka längre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-23 01:40

Blir nog en canon hf s10 istället

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-23 16:22

Så jävla sant acke. Men jag chillar nog tills efter den 27 när de har lanserat allt som de nu ska lansera och man slipper alla rykten.....men det kanske man aldrig gör =P

Fattar inte, du måste ju ha rasande snabba hårddiskar! Har du inte räknat med det?

Läs lite här:

http://www.larryjordan.biz/articles/lj_equipping_system.html

larryjordan känner tydligen inte tll fw800 eller så skrevs artkeln för lääänge sedan. en fw 800 raid0 - tex wd mybook studio 2 - räcker fint...om man inte ska köra en massa strömmar samtidigt...vilket man oftast inte behöver vid vanlig redigering. intern disk i imacen är bara till för os och apps enligt mig.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Fattar inte, du måste ju ha rasande snabba hårddiskar! Har du inte räknat med det?

Läs lite här:

Equipping Your Final Cut System

Ursprungligen av Zimmerman:

larryjordan känner tydligen inte tll fw800 eller så skrevs artkeln för lääänge sedan. en fw 800 raid0 - tex wd mybook studio 2 - räcker fint...om man inte ska köra en massa strömmar samtidigt...vilket man oftast inte behöver vid vanlig redigering. intern disk i imacen är bara till för os och apps enligt mig.

En firewire raid begränsas ju av själva firewire interfacet, spelar ingen större roll om det är hur mycket raid som helst. Tror inte du kan köra speciellt många strömmar.

Och om du läser vad Larry skriver så snackar han en hel del om Firewire....

1. Jag skriver ju att man inte kan köra många strömmar.
2. Han skriver inte om FW800 och det är det jag säger.
3. Att RAID begränsas av FW betyder inte att FW400 är lika snabbt som en FW800 RAID 0.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

En firewire raid begränsas ju av själva firewire interfacet, spelar ingen större roll om det är hur mycket raid som helst. Tror inte du kan köra speciellt många strömmar.

Och om du läser vad Larry skriver så snackar han en hel del om Firewire....

Senast redigerat 2010-01-27 23:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-23 20:44

Ingen klipper val i HD direkt utan tex i Apple Prores.

Ursprungligen av acke:

Precis, eller Cineform.

Jag klipper HD hela dagarna - i ProRes eller Intermediate :-D. Du menar kanske att ingen klipper AVCHD (HD i H264-cocec) direkt?
(HD är alltså höjd och bredd på bild - inte codec som kan vara allt möjligt)

Ursprungligen av acke:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-27 20:12

Ursäkta, men vad är Apple Prores eller Cineform?

• Medlem
  • 2010-01-27 23:05

Ni som håller på att bygga upp en beef får ta den privat.
Friserar ett inlägg och raderar ett annat.
Admin

1
Bevaka tråden