• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 14:52

Min första tråd här på 99.se

Satt i 6 timmar igår med att försöka få Windows 7 att synas under shared på mina os x datorer i hemmet.

Såhär ser läget ut.

Jag har 4 datorer hemma på nätverk. En MBP, en MB, en macmini server och en stationär pc som e hemmabygge.

Alla macar ser givetvis varandra på nätverket. PC:n har både XP 64 och Windows 7 Ultimate installerat. (W7 datorn har i detta fall datornamn W7)
Alla datorer är i samma work group. (som vi i detta fall kallar hemmanätet)

Om PC:n bootas upp i XP ses även den under shared. DOCK INTE i WINDOWS 7.

Jag kan connecta manuellt till w7 genom smb://ip.ip.ip så detta är egentligen bara ett skönhetsproblem, men skam den som ger sig.

Såhär långt har jag kommit,

I terminalen skriver jag

smbclient -L \\W7 -U "mittusername"

Får uppföljande när jag lämnar password blankt

Domain=[hemmanätet] OS=[Windows 7="7" Ultimate 7600="7600"] Server=[Windows 7="7" Ultimate 6.1]

Sharename Type Comment
--------- ---- -------
cli_rpc_pipe_open: cli_nt_create failed on pipe \srvsvc to W7.
Error was NT_STATUS_ACCESS_DENIED
Error returning browse list: NT_STATUS_ACCESS_DENIED
Anonymous login successful
Domain=[MIN_WORKGROUP] OS=[Windows 7="7" Ultimate 7600="7600"] Server=[Windows 7="7" Ultimate 6.1]

Server Comment
--------- -------

Workgroup Master
--------- -------

Efter detta skiljer sig resultatet med en person som hade samma problem från linux. När han skrev in lösenord för användaren så får han upp sin windows 7 burk i sitt linux gui. Jag får det INTE utan får istället detta resultat.

smbclient -L \\W7 -U "mittusername"
Password:
Domain=[W7] OS=[Windows 7="7" Ultimate 7600="7600"] Server=[Windows 7="7" Ultimate 6.1]

Sharename Type Comment
--------- ---- -------
ADMIN$ Disk Remote Admin
C$ Disk Default share
D$ Disk Default share
download Disk
download2 Disk
IPC$ IPC Remote IPC
Users Disk
Domain=[W7] OS=[Windows 7="7" Ultimate 7600="7600"] Server=[Windows 7="7" Ultimate 6.1]

Server Comment
--------- -------

Workgroup Master
--------- -------

Av någon anledning byter windows7 datorn workgroup till sitt datornamn och således kommer inte datorn upp under shared.

Någon som har kommit längre än mig?

All hjälp uppskattas enormt.

Tack på förhand