Test av begagnad dator

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänker köpa en begagnad dator. Tänker mig att köpa den öga mot öga med säljaren så att jag kan kolla att den fungerar. Men vad ska jag kolla, mer än att den går igång och kan öppna något program? Och att specifikationerna stämmer förstås. En lista med punkter vore en bra guide.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-22 10:14

Måste veta lite mer för att kunna svara mer konkret.

Är det en bärbar eller stationär du ska köpa ?

Hur mycket pengar ska du lägga ?

Stor skillnad att köpa en begagnad Mac mini eller en begagnad MacBook Pro.

Samt stor skillnad att lägga 3-5000 kr för en Mac mini eller lägga 8-12000 kr för en begagnad MacBook Pro.

Är det en vanlig stationär dator så kolla att den funkar helt enkelt, och en dyrare iMac checka om det finns garanti alltid bra att ha och kunna förlänga med Apple Care Protection Plan om man känner sig osäker.

Vissa iMac modeller gamla G5 or hade en del barnsjukdomar så läs på i förväg på nätet innan eventuellt köp av dessa maskiner.

Är det en bärbar du ska köpa skulle jag ta mig lite extra tid för att kolla upp batteriet och att den laddar ordentligt och läsa på nätet om vissa modeller som har haft grafikkortsproblem och som omfattas av Apples utökade garanti program.

Samt kolla upp den trådlösa anslutningen samt den fasta. Skulle också testbränna en DVD skiva för att kolla att den optiska driven funkar som den ska.

Koppla upp den bärbara till en extern större skärm om du har möjligheter och se att allt är ok.

Kör ett Apple hardware test från en DVD skiva för att kolla upp hårdvaran.

Vidare skulle jag undersöka skärmen under en en tids användning kanske 15-30 minuter , skärmen är en viktig vital del på en bärbar så kolla upp att den inte uppvisar några toningar eller andra konstigheter.

Är det en relativt dyr begagnad bärbar Mac du ska köpa skulle jag också undersöka möjligheterna att förlänga garantin om den håller på att gå ut.

Dvs. Apple Care Protection Plan i 3 år . Man kan köpa till den under första användningsåret tills den ursprungliga garantin har gått ut.

Senast redigerat 2010-01-22 15:19
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-22 14:22

Jag kan ha fel men gäller inte garantier bara ursprungsköparen?

• Medlem
  • Täby
  • 2010-01-22 14:39
Ursprungligen av joakimo:

Jag kan ha fel men gäller inte garantier bara ursprungsköparen?

Egentligen, men finns kvitto så är det ingen som brukar bråka.

Jag köpte en begagnad Alu-book en gång, till ett bra pris. Men när jag satt mig och kört en halvtimme började något rassla - kylfläkten! Jag tankade ner ett temperaturprogram och fann att det var bara att byta fläkt. Jag fick beställa en ny från USA, en dryg tusenlapp med frakt+tull, och så plocka isär maskinen nästan till botten.
Den blev tyst & fin, men totalpriset var inte längre lika fördelaktigt.

1
Bevaka tråden