Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

190 GB virtuellt minne - rimligt?!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Till och från är datorn väldigt seg, dock senaste tiden mest till...
Jag kollade aktivitetshanteraren och insåg att det var inte mindre än 190 GB virtuellt minne! Det låter helt sanslöst mycket.

Ändå har jag inte så mycket igång. Vad beror detta på och är ända lösningen mer ram-minne?

Jag sitter på: MBP - 2,4 GHz Core 2 Duo med 2 GB ram.

Tacksam för svar!

Ja det är helt normalt.

Virtuellt minne är just virtuellt, och det representerar inte använt minne.

Tack för snabbt svar!
Fick en smärre chock av att se talet

Sätt i minne så du får 4GB och maskinen kommer bli mkt rappare, klara mer och förmodligen kännas som en helt ny maskin. Kostar några hundra spänn.

  • Medlem
  • 2010-01-22 14:19

Är inte 190 GB lite väl mycket för att vara normalt? Även om det är virtuellt så ska det väl finnas nånstans, typ på hårddisken...

Som mest har jag sett att ett program drog 8 GB, och det var när min dator började gå toksegt. Efter ett tag klagade datorn på att hårddisken var full, och det visade sig att hela disken användes som swap för virtuellt minne. När jag tvångsavslutade programmet rasslade datorn ett tag, och sen fanns det 8 GB ledigt på disken.

Ursprungligen av wlao:

Är inte 190 GB lite väl mycket för att vara normalt? Även om det är virtuellt så ska det väl finnas nånstans, typ på hårddisken...

Nej, inte direkt. Jag tror att du blandar ihop den virtuella adressrymden med växelfiler. De kan förvisso växa, men håller sig normalt till en bråkdel av det. Du ser i Aktivitetskontroll precis hur mycket växelfil du använder.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-01-22 21:55
Ursprungligen av Marcus K:

Nej, inte direkt. Jag tror att du blandar ihop den virtuella adressrymden med växelfiler. De kan förvisso växa, men håller sig normalt till en bråkdel av det. Du ser i Aktivitetskontroll precis hur mycket växelfil du använder.

För att nämna ett exempel så kollade jag precis hur det står till i min MBP, 158 gigabyte virtuellt minne och en växelfil på endast 4,5 megabyte.

Virtuellt på 190 betyder ju upp till 190GB.

Om man ger datorn lite mer riktigt minne (4GB) så kommer den inte börja försöka roffa åt sig av virtuellt minne - som gör att virtuella-minnet-storleken sväller.

Är det inte så att växelfilen omskapas om behovet går i taket och att den då får dubbla storleken mot tidigare? Därför kan man se växlingsfiler som väldigt stora och att de liksom inte har kontakt med vad det virtuella minnet behöver ta i bruk.

Det finns så många olika sorters minne som används på så olika sätt att jag valt slå dövörat till. Stoppade i 4GB och slutade bry mig. It just works, don't fuck with it...

De omskapas inte, men de blir fler. De två första är 64MB, sen ökar storleken på varje nyskapad swapfil tills alla nya blir 1GB stora.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2013-10-07 11:22

Hakar på denna tråd. Har haft över 300GB virtuellt minne en tid. Eftersom hårddisken är på 256GB, c:a 40GB ledigt, och internminnet 8GB undrar man hur matematiken går ihop. Växelfilen är 0B.
Just nu har jag över 23 miljoner Ink. medd. Är det normalt? Ledigt minne 5,73GB.
Bör jag göra något?

Ursprungligen av Stig R:

Hakar på denna tråd. Har haft över 300GB virtuellt minne en tid. Eftersom hårddisken är på 256GB, c:a 40GB ledigt, och internminnet 8GB undrar man hur matematiken går ihop. Växelfilen är 0B.
Just nu har jag över 23 miljoner Ink. medd. Är det normalt? Ledigt minne 5,73GB.

https://developer.apple.com/library/ios/docum...

Citat:

Bör jag göra något?

Nej.

1
Bevaka tråden