• Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-19 23:33

DiskStation DS1010+ är Synology’s senaste tillskott!

Jag har fått äran att redan nu testa DS1010+ med DSM 2.2 för att se vad den går för!



Innehåll
:
• DS1010+ enheten

• 2x nätverkskablar

• CD skiva med Synology Assistant för installation av programvaran

• Skruvar för fäste av 3,5” eller 2,5” hårddiskar

Hårdvaruspecifikation
:
Processor: Intel© Atom™ D510, Dual Core 1.6Ghz

RAM: 1GB (64bit@DDR800)

HDD: 5x3.5” SATA(II) eller 5x2.5”SATA/SSD (Max 10TB, 5x2TB)

Anslutningar: 4x USB, 1x eSATA

Strömförbrukning: 68W vid belastning, 30W i viloläge


Installation av hårddisk

Vi börjar med installationen av hårddiskar som är det första man gör då DS1010+ 
inte levereras med några hårddiskar.
DS1010+ har 5 stycken hårddisk-slädar för enkel installation av hårddiskarna.
När hårddiskarna är på plats är det dags att installera programvaran, Synology DSM 2.2.

På cd-skivan som levererades med DS1010+ fanns ett program som heter Synology Assistant. Med detta program hittas DS1010+ i nätverket för enkel installation av programvaran.

Synology DSM 2.2 (DiskStation Manager):

Synology DSM 2.2 är mjukvaran på DS1010+ med vilken man hanterar alla funktioner.
 Synology DSM 2.2 innehåller en hel mängd med funktioner som t.ex.
iSCSI Target, FTP, File Station, Brandvägg, SNMP, Media Server(DLNA/UPnP), iTunes Server, 
Audio Station, Photo Station, Download Station, Backup, Resursskärm m.fl.



FTP server:

DS1010+ kan enkelt agera FTP server utan några som helst problem. Du kan ändra port (även för passiv ftp),
välja om du bara vill att användare skall kunna ansluta med SSL/TLS.


Du kan begränsa antalet anslutningar per användare samt begränsa den bandbredd som varje ansluten användare har rätt att använda. Om du använder DS1010+ till många saker samtidigt och inte vill att hela din bandbredd ska gå åt till din kompis som laddar upp/ner filer.


File Station
Genom att aktivera File Station så kan man enkelt komma åt alla data som finns lagrade på DS1010+ genom att endast använda din browser. Detta tycker jag är väldigt användbart då du får möjlighet att, från vilken dator som helst, komma åt dina filer. Du behöver alltså aldrig mer bära runt på USB minnen eller en liten kreditkorts stor hårddisk! Smidigt.



File Station har även en funktion för att packa upp nerpackade filer.

Med hjälp av File Station kan du även ändra 
rättigheter på alla filer/mappar.

Audio Station:
Audio Station är helt enkelt en musikspelare för att du ska kunna lyssna på din musiksamling på vilken dator som helst som har tillgång till internet. 


Du skapar enkelt spellistor, söker på valfria taggar osv. Jag har börjat använda Audio Station varje dag. Nu kan jag lyssna på min musik var jag än är. 

Men, Audio Station är mer än så! Synology har skapat ett program till iPhone som låter dig kopplas upp mot din DS1010+ och lyssna på din musik på din iPhone utan att du behöver lägga in din musik på telefonen.

Download Station:
För att slippa ha din dator igång hela natten för att ladda hem stora filer, så kan du använda Download Station! 
Du skriver in en URL(HTTP, FTP) till någon fil du vill ladda hem, eller varför inte en URL till en .torrent fil, för att enkelt ladda ner filen till valfri delad mapp på DS1010+. Download Station klarar även av RapidShare, NZB och eMule. 

Många inställningsmöjligheter finns att leka med. Bandbreddsbegränsning, delningsratio för BitTorrent mm. Du kan t.o.m få ett e-post skickat till dig så du vet när en nerladdning är klar!




Backup:
Självklart finns den obligatoriska Backup funktionen. Man vet aldrig när olyckan är framme och en eller flera hårddiskar bestämmer sig för att lägga förnuftet på hyllan.


Tre alternativ finns att välja mellan:



• Lokal säkerhetskopiering

Med Lokal säkerhetskopiering innebär att du väljer vilka delade mappar du vill
 säkerhetskopiera till en extern USB eller e-SATA disk.
 Du kan välja att aktivera inkrementell säkerhetskopiering.
 Detta innebär att om du råkar ta bort en fil på DS1010+ så kommer den stanna kvar på din externa backup hårddisk ända tills du själv väljer att radera den där ifrån.
Om du inte aktiverar inkrementell säkerhetskopiering så kommer din backup alltid att vara en exakt kopia av originalfilerna.

• Nätverksbackup till en Synology server
:
Nätverksbackup till en Synology server innebär att du från en meny väljer en annan Synology server som du har i ditt lokala nätverk och gör en säkerhetskopia till den.
 Här har du lite fler alternativ än vid Lokal säkerhetskopiering. Förutom valet att aktivera inkrementell säkerhetskopiering kan du välja att aktivera säkerhetskopiering med blocknivå. Detta är väldigt smart om du inte har en snabb internetuppkoppling då endast den ändrade delen av dina filer kommer att säkerhetskopieras. Du kan även välja att kryptera din backup.



• Nätverksbackup till en annan rsync-kompatibel server

Detta alternativ är detsamma som till en Synology server förutom att målet för din backup är en annan dator eller rsync kompatibel server.



På samtliga av dessa olika alternativ kan du välja att även göra backup på din MySQL-databas och dina bilder i Photo Station och din eventuella blog. 
Det blir ett stort plus i kanten för det!




iSCSI Target:
Synology DSM 2.2 har även stöd för iSCSI Target. Det innebär att du kan välja att delar av utrymmet på DS1010+ skall vara tillgänglig på din dator som om det vore en lokal hårddisk och inte en nätverksvolym. Du väljer själv om du vill ha ett förbestämt utrymme eller om du vill att din iSCSI Target ska kunna utökas.
När du ansluter till din iSCSI Target kan du välja att formatera den till vilket format du vill.



Mail Station:
Om du vill använda DS1010+ som e-post server är det inga problem.

Mail Station har stöd för de allra mest använda protokollen såsom POP3, POP3 SSL/TLS, IMAP, IMAP SSL/TLS. Du kan även aktivera en Webmail så att du kommer åt ditt e-postkonto från alla internet uppkopplade datorer via en browser.



Jag har själv använt Mail Station under ganska lång tid nu på en DS409+ och kan ju bara säga att den fungerar klanderfritt.


Du installerar Mail Station, som är ett tillägg som laddas ner från Synology’s hemsida, genom Filpaketshanteraren. Den kommer jag att gå igenom alldeles precis nu.




Filpaketshantering:
Synology DSM 2.2 har även stöd för installation av tredjepartsapplikationer. Som jag nämnde tidigare så är Mail Station ett sådant skapat av Synology. Mail Station hade gått att installera manuellt på din DS1010+ utan denna funktion men det hade då varit väldigt mycket krångligare. Med filpaketshanteraren kan du även inaktivera en tjänst om du inte använder den så ofta eller kanske rent av aldrig och känner att du vill avinstallera den. 
Hela processen är väldigt smidig. Du väljer bara ditt nerladdade paket och trycker på Installera och väntar några sekunder. Sedan är ditt installerade program klart för användning.

Webbtjänster:
Självklart kan du använda din DS1010+ som en webbserver för att serva din hemsida, e-butik eller något annat. En riktigt bra funktion här är att aktivera tjänsten ”Användarhem”. Då får ju varje skapad användare på DS1010+ en egen hemmapp. Om användaren lägger en mapp i sin hemmapp som heter ”www” så kan han eller hon lägga sin hemsida i den
. Fullt stöd för HTTPS, SSL/TLS-anslutningar med eller utan certifikat finns.





Prestandatest:
Observera att väldigt många olika faktorer spelar in på resultatet.



Följande utrustning användes vid testerna:

• DS1010+, Western Digital Caviar Black (7200rpm, 32MB cache, 1TB) - WD1001FALS


• iMac i7 (2.8Ghz, 4GB 1067Ghz DDR3, Seagate 7200rpm, 32MB cache, 1TB) - 
 ST31000528ASQ, Gigabit Ethernet
• D-Link DIR-855 Gigabit router


• Xbench 1.3



Skrivhastigheter:

AFP: Sekventiell 85.91 MB/sec

AFP: Random 86.12 MB/sec


SMB: Sekventiell 51.82 MB/sec

SMB: Random 52.73 MB/sec


iSCSI Target: Sekventiell 113.55 MB/sec

iSCSI Target: Random 68.41 MB/sec

Läshastigheter:

AFP: Sekventiell 77.70 MB/sec

AFP: Random 37.82 MB/sec


SMB: Sekventiell 50.36 MB/sec

SMB: Random 51.64 MB/sec


iSCSI Target: Sekventiell 64.98 MB/sec

iSCSI Target: Random 64.78 MB/sec


Slutsats:

Vad tycker jag om Synology DS1010+ nu då?

Jag använder den i hemmamiljö, alltså som fil-server, FTP-server, film & musik-server, gör daglig backup från två datorer.
Detta klarar den av galant utan minsta bekymmer!
 Under mina prestandatester så visade den upp stabila överföringshastigheter.
DS1010+ har många väldigt användbara funktioner som det har visat sig att jag använder väldigt många av, väldigt ofta.
Man kan ju säga att man får mycket kraft i ett paket för en helt okay peng för en NAS av denna kaliber.
DS1010+ riktar sig främst till företag, men jag tycker ändå att om du har pengar och vet att du kommer att behöva mycket utrymme för dina data och vill ha en NAS som håller så tycker jag att du ska satsa på en DS1010+, en stabil maskin!


Även om du ska använda den på ett större företag ser jag inget hinder, det är ju det den är till för! Du får många valmöjligheter vad gäller RAID och backup så dina data ligger säkert! Om du behöver mer utrymme än de 10TB(5x2TB) som du kan klämma in, så finns en extern utbyggnads-enhet, DX510, som rymmer ytterligare 5 diskar!


Mer info finns såklart på www.synology.com

+ Enkel installation

+ Låg energiförbrukning

+ Bra överföringshastigheter

+ Många användbara funktioner

+ Bra med uppgraderbart minne

+ Möjlighet till utbyggnad med DX510

+ Klarar av Link Aggregation



- Ingen bandbreddsbegränsning i File Station

- Endast en(1) e-SATA anslutning


Pris: ca 7.500 SEK (återstår att se vad det blir exakt när den dyker upp i butikerna >20 Jan)




Mitt slutbetyg blir:
4.5/5


Frågor? Fråga!

Senast redigerat 2010-01-20 08:13