Har ett litet dilemma ang ev garantiärende.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-01-19 20:45

Tjenare

För några veckor sedan så tappade jag all 3g täckning och har sedan dess enbart haft 3g täckning vid enstaka tillfällen. Ibland upp till ett par dagar ibland nån timme bara. Jag har jämfört med polarens 3gs och där han har full 3g har jag enbart Edge. Nu är det så att min telefon en iphone 3g börjar närma sig året och då går ju även garantin ut. Jag har återställt och haft mig så gott man kan men inget tycks hjälpa.

Telefonen är relativt härjad med repor samt någon lätt inbuktning på plasten bak+spricka/inbuktning vid kontakten i botten. Har även två pixlar som kommer och går i färgton ibland fastnar den ena helt röd och den andra blå samt två lite mörkare fält på skärmen som jag inte vet hur de kommit till detta syns enbart när skärmen är helt vit eller vid andra ljusa färger.

Samt hur fungerar 3g mottagningen, om man har edge betyder det att ens mottagning är hundra eller 3g har egen "antenn"? Telia är min operatör bör tilläggas kanske.

Slutsatsen av detta blir, är det äns lönt att skicka iväg den på eventuellt garantiärende? Det jag är rädd för är att de hävdar yttre åverkan direkt och skickar tillbaks den.

Alla synpunkter uppskattas. Mvh

Jag har haft samma problem de senaste dagarna. Har en 5 månader gammal 3GS som har funkat skitbra hela tiden. Men nu fungerar inte 3G-täckningen helt plötsligt. Har testat på ett par olika ställen där det fungerat innan men nu är det helt dött. För mig är det värt att skicka in den va? Är det någon mening att återställa och testa först? Det verkar ju inte hjälpa för andra.

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-20 21:57
Ursprungligen av tummen89:

Jag har haft samma problem de senaste dagarna. Har en 5 månader gammal 3GS som har funkat skitbra hela tiden. Men nu fungerar inte 3G-täckningen helt plötsligt. Har testat på ett par olika ställen där det fungerat innan men nu är det helt dött. För mig är det värt att skicka in den va? Är det någon mening att återställa och testa först? Det verkar ju inte hjälpa för andra.

Ja...

• Medlem
  • Täby
  • 2010-01-20 20:37

Flyttad till rätt underforum
/Admin

Garanti täcker fabrikationsfel. Dvs har du åverkat något på din telefon så täcker inte garantin de, och de är bara du som kan svara på om så är fallet. Men de ska inte / bör inte kosta något att skicka in telefonen för garantikontroll, så självklart är de värt att skicka in den. Sen har du rätt att skicka in den även efter 1 år, men då betalar du servicen tills de är dags för en reklamation vilket du hr 3 år på dig i Sverige.

Men personligen tror jag inte felet är telefonen, jag har också grymma problem med min telefon och dess nättäckning, och de beror nog mer på Telias nät än min iPhone i sig.

Din "polare" har han också Telia eller en annan operatör?

Läs mer om täckning och näten: Nätkvalitet & Täckning

Hoppas de hjälper!

• Medlem
  • Täby
  • 2010-01-21 11:55

Det brukar vara så att det kostar ingenting OM det är ett garantiärende.
Är det yttre åverkan så tar dom betalt för kontroll och ev service.

återställde en gång, då funkade 3G först, sen slutade de fungera :/ så ja återställde igen å nu funkar allt som de ska

• Medlem
  • 2010-01-21 17:31

Polaren har telia han med ja. Jag vet naturligtvis inte om jag kan ha orsakat någon skada inuti min telefon, jag vet bara att den varit i golvet ett antal ggr. Igår fick jag 3g mottagning några minuter då jag använde telefonen sen försvann det igen. Ska prova med en fabriksåterställning till och se. Jag fick förklarat av en teliasäljare att de tar betalt ifall de anser att man själv vållat skadan som kainen nämner.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-21 17:34

Hur beter sig telefonen när ni "tappar 3G"?

Går den över på GSM så ni fortfarande kan ringa eller får ni "Söker..." eller "Ingen service"?

• Medlem
  • 2010-01-21 23:42

Igår gick den enbart tillbaks till edge. Dock kan jag tycka att den tappar nätverk rätt ofta ibland. Dock inga längre stunder alls utan bara precis för sekunden. Någon som vet om man kan testa sig fram till att luren är kass?

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-22 07:17
Ursprungligen av Nymf:

Igår gick den enbart tillbaks till edge. Dock kan jag tycka att den tappar nätverk rätt ofta ibland. Dock inga längre stunder alls utan bara precis för sekunden. Någon som vet om man kan testa sig fram till att luren är kass?

Ja, återställ som ny telefon.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-22 13:01

Skicka in den.

Läs om mitt fall här: http://www.99.se/garantier-service/247585-trasig-iphone-3g-3gs-vilka-besked-har-ni-fatt-fran-telia-8.html#post1863803 och se om era lurar passar in på beskrivningen.

• Medlem
  • 2010-01-22 14:47

Hur länge stod det söker/inget nät? Min har bara visat det i nån sekund sen är nätet tillbaks. Kan inte heller få fram att den har ett "mönster" när den tappar täckning utan det är helt random.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-22 15:54
Ursprungligen av Nymf:

Hur länge stod det söker/inget nät? Min har bara visat det i nån sekund sen är nätet tillbaks. Kan inte heller få fram att den har ett "mönster" när den tappar täckning utan det är helt random.

I början några minuter, och då bara när jag åkte bil. Sen började den tappa nätet på platser som har halvbra täckning. Då kunde den växla mellan 3G och inget var femte-tionde minut. Till slut hade jag bara nät på platser med extremt bra täckning som hemma där jag har kanske 300 m till en mast.

• Medlem
  • 2010-01-22 17:14

Okej, jag har full edge hemma nere i källaren när brorsan har tre pluppar 3g på sin nya 3gs(telia båda två). Och förut hade även jag 3g. Grejjen är att jag numer enbart får upp fyra till fem operatörer att välja mellan förutom när den ibland tar in 3g. Sjukt skumt..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-22 17:19

Fyra till fem operatörer? Det finns väl inte så många mer eller? Hur många fick du upp förut?

• Medlem
  • 2010-01-22 17:30

Jag har fem medans bror min har förutom de jag har Telia samt Sweden. Jag har bara Telia S.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-22 18:19

Hmm. Det där känner jag kanske igen. Nu när du säger det kan det vara så att min Sweden också försvann.

Som sagt osäker, men nånting ringer i skallen.

Senast redigerat 2010-01-23 18:14
  • Medlem
  • 2010-01-23 16:53

Idag fick vi 3G i några minuter men sen var det tillbaka till edge. Ska nog ta och åka ut och lämna in den.

1
Bevaka tråden