Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup nummer 2

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2010-01-17 23:18

Min backup nummer 1-lösning fungerar lysande med både min och tjejens macbook som kör time machine till extern disk inkopplad i Airport Extreme och allt går som en dans och man behöver inte göra något åt, precis som det ska vara. Men jag vill backuppa till någon annan fysisk stans också och det är där backup nummer två kommer in. Jag har tillgång till ett annat, windowsbaserat nätverk där jag har ställt en extern disk inkopplad i en dator och här är vad jag vill åstadkomma:

Varje datorn märker att den befinner sig i det här nätverket så ska den backuppa till den här disken. Det ska vara en inkrementell backup och det spelar inte så stor roll om det är av hela disken eller bara användarmappen eller valda mappar. Det borde väl inte vara så svårt att åstadkomma?

Format? Kan man ha en HFS+ -formaterad disk inkopplad i en win-dator och dela ut den i nätverket? Hjälper det? Det borde väl inte spela någon roll, kommer man åt disken så kan man ju skriva där.

Jag har läst runt i diverse trådar men inte blivit klokare av det. Det mest fantastiska vore väl om time machine kunde ha två destinationer med parallella bundlar men å fungerar det inte riktigt vad jag förstått.

Vilket program kan göra det här? Vad har ni för smarta lösningar på remote backup?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 11:56

daboo,

TimeMachine skall kunna köra backuper mot fler än en (1) hårddisk/server, dock inte utan viss manuell handpåläggning. (Möjligtvis går detta att automatisera, men det är överkurs till att börja med…)

Börja med att skapa en ny TM-backup på önskad plats "någon annan fysisk stans" och gör din första backup till denna nya plats!

När du sedan flyttar datorn mellan dina olika nätverk kommer din Mac ju inte hitta till sin senaste TimeMachine-backup och därmed slänga upp en dialogruta, samt visa ett utropstecken i ikonen i menyraden!

Prova då att Alternativ-klicka på TM-ikonen i menyraden, vilken kommer att ge dig ett menyval:

"Bläddra på andra Time Machine-hårddiskar"

...där du då bör finna din aktuella TM-backup.

Fortsättningsvs måste du alltså, när du flyttar datorn, välja vilken aktuell TM-backup du vill att TM skall göra sin backup till.

Lycka till,

- Torkel

P.s.

En annan variant skulle kunna vara att du gör din primära/nuvarande TM-backup nåbar via Internet…till vilken du då kan ta backup oavsett var du är…såvida du är uppkopplad…

1
Bevaka tråden