Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora problem att ansluta till TV

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Alla!

Nu behöver jag Er hjälp!

Köpte igår en ny o fin Mac mini 2.53 4gb som skall användas som vår nya mediaspelare.
Problemet jag har är att jag inte kan få någon bra bild på Plasman (50" Samsung).

1360x768 60hz funkar perfekt med tex. min Asrock 330HT med Nvidia ION kort, men när jag försöker med
samma inställningar på Macen så får jag "ej tillgängligt läge" på Tv apparaten.
Jag kan få en ganska dålig bild med t.ex. 1080p inställningen som finns som standard i Macen men som sagt den blir inget bra.

Jag har provat Switchres samt config... vad det nu heter med samma problem, eller har egentligen fått mer problem, det har blivit svart och jag har fått installlera om Os flera ggr.

Som ni säkert förstår känns det nu hopplöst och jag ber er att försöka hjälpa mig på traven...

Många varma tack på förhand
Niclas

  • Medlem
  • 2010-01-16 20:27

Installerat om OS X flera gånger?

Hur kopplar du Minin till TVn? MDP eller DVI? SwichResX funkar fint på min MB 5.1 till min Samsung 40" LCD. Dock funkar bara 720p.

  • Oregistrerad
  • 2010-01-16 20:38

Får du 60hz även på din mac? Får du högre frekvens är det inte helt säkert att din TV klarar av det och det är anledningen till att det blir svart.

Din TV berättar för din mac vilka upplösningar den ska klara om du kör DVI eller HDMI. Köra VGA är inte att rekommendera. Vad är det för fel på 1080p? Jag skulle aldrig tänka mig köra någon annan upplösning

Hej o tack för svar.
Jag skrev fel, det är 1080i.
Problemet jag får med den inställningen är att det blir lite för stor bild, kallas väl overscan? Kan jag få bort
det så blir det bra, men jag vet inte hur sjuttsingen man gör?

Väntar med spänning på ett svar som kanske löser det problemet?

Mvh
Niclas

Overscan stänger du av i TV:ns inställningar. Kör du DVI->HDMI? Då ska du kunna använda full HD-upplösning och stänga av overscan för att få lämplig upplösning på TV:n.

Hittar tyvärr ingen inställning i min samsung om Overscan. Fasen oxå!

Det finns garanterat en inställning för det på din tv.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-01-23 14:50

Jag har en gammal Samsung LCD som också har overscan när jag använder mini-DVI -> HDMI från min Macbook. Jag har surfat runt som en tok och hittar info om att det är så det är på äldre TV-apparater. Det finns ett PC-läge i TVns inställningar som man använder när man kopplat in en dator. Men det läget är bara tillgängligt via VGA.

Funderar på att skaffa ny TV

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-01-23 14:51

Ett annat tips är att använda Plex som mediaspelare, då kan man krympa bilden till rätt proportioner även när man kör HDMI från macen. Fast det blir ju inte 1:1-skala öht då

1
Bevaka tråden