Hårddiskar trilskas

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med två externa hårddiskar till min Powermac G5.

Den ena, en LaCie 250 gb, syns varken i Finder eller i Skivverktyg. Den har krånglat tidigare, men då har jag fått fram den med omstarter. Nu tycks inget hjälpa. Jag använder FW (och har provat med USB). Någon som har en idé om vad det kan handla om?

Det andra problemet gäller en WD Mybook 500 gb. Den syns inte i Finder, men däremot i Skivverktyg. Skivkontrollen misslyckas dock och den har bytt namn till "disk3s1". Har försökt med samma åtgärder som med den andra, men kan förstå att detta är ett allvarligare fel. Vad kan det vara?

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-16 17:11

Min erfarenhet av särskilt LaCie är att det förmodligen är strömaggregatet som är kasst. Kanske är så på WD disken också, jag har fått byta ut där också. Kontakta supporten och fråga om du inte kan få nya aggregat är mitt råd.

Tack för tips! Beträffande WD disken, så har jag just kört Diskwarrior, som säger att det är fel på själva hårdvaran. Den hittar inte LaCie. Kan man enkelt ta reda på om det är strömaggregatet eller är det bara att chansa på det och byta?

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-16 19:43
Ursprungligen av Per Vortoj:

Tack för tips! Beträffande WD disken, så har jag just kört Diskwarrior, som säger att det är fel på själva hårdvaran. Den hittar inte LaCie. Kan man enkelt ta reda på om det är strömaggregatet eller är det bara att chansa på det och byta?

Har du garantitid kvar så skulle jag begära in nya strömaggregat till bägge, kommer det inte fram tillräckligt med ström till diskarna kan det visa missvisande resultat även genom DW. Det har det iaf gjort för mig. Strömaggregaten är den värsta skiten på diskar idag, med LaCie i topp.
Vad det gäller WD disken, kan du få upp en preview-disk genom DW så du kan rädda innehållet på den, i fall det skulle vara en krash?

1
Bevaka tråden