Service hos Telenor +++++

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-15 17:59

Tjena tänkte dela med mig av en liten solskens historia!
Jo så här kom jag över min min Iphone(3G),min granne hittad,han låste upp den hos någon beg telehandlare,den fungarade ca 4-5månader,sen en dag så stod det "ingen servis" på skärmen,han bad mig kolla om jag inte kunde låsa upp den åt honom,Gick ej, så han frågade om jag möjligen var interiserad av att köpa låss den som ljudspelare.
köpte den BILLIGT,dagen efter tänkte jag att jag kan väl prova och gå in i en telenorbutik och höra om dom hade några tipps på vad som kunde hänt med den,dom bytte mitt simkort,fungerade fortfarande inte,så säljaren säger att dom skickar den på garantiservis trots att jag köpt den beg,jag frågade om kostnader,"nej nej,du är ju gammal telenor kund sedan många år så det blir ingen kostnad"
säljaren sa att ärendet kommer ta max en vecka, så jag passade på att åka till polen på en semester,väl hemma ringer jag butiken,och får då veta att telefonen var IEMI spärrad och det hade påbörjats en utredning angående ärendet och att det nu låg utanför telenors händer att få i gång den! och dom hade ingen aning om hur lång tid detta skulle ta! Jag berättade hur den hade hamnat i mina ägor,och detta stämde inte mot förklaringen tidigare ägare uppgiviet som skäl till försvinnandet,
Dagen efter får jag ett sms som sa att min iphone var i butiken redo att hämtas!
jag tänkte ok det sket sig,stegar in i butiken,dom plockar fram min telefon, på servis kvittot står det inga åtgärder gjorda"låst imei,kan ej hävas pga stöldanmäld" med stora röda tecken!
väl hemma tänkte jag att jag provar väl endå! Och den fungerade igen!

så telenor måste ha framfört min historia till imei,och den tordes vara mer trovärdig en första ägarens!

Ja, eller så skulle man om man varit ärlig lämnat in den till polisen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-15 18:13

Jo det kunde man visserligen gjort,fast nu vart det inte så!
Och då den uppenbarligen inte anmäldes förens 4-6månader efter försvinnandet,och då med en icke fullständigt ärlig historia!
kan även säga att telefonen låg på hittegodset hos det taxibolag där min granne arbetar i dom lagstiftade 2månaderna!
så inga lagbrott är gjorda!

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-16 16:38
Ursprungligen av C-man:

Jo det kunde man visserligen gjort,fast nu vart det inte så!
Och då den uppenbarligen inte anmäldes förens 4-6månader efter försvinnandet,och då med en icke fullständigt ärlig historia!
kan även säga att telefonen låg på hittegodset hos det taxibolag där min granne arbetar i dom lagstiftade 2månaderna!
så inga lagbrott är gjorda!

Illa för dig, nu får du stå till svars här
Ta lärdom att inte berätta offentligt om sådant, den svenska avundsjukan kan ta sig konstiga former. Viss moralpredikan är tillåten här på 99 och annan inte alls beroende på vem det gagnar. Tycker inte att du gjort något konstigt, folk får väl hålla ordning på sina grejer och kan inte RÄKNA med att andra ska vara deras springschasar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 22:04
Ursprungligen av panther:

Illa för dig, nu får du stå till svars här
Ta lärdom att inte berätta offentligt om sådant, den svenska avundsjukan kan ta sig konstiga former. Viss moralpredikan är tillåten här på 99 och annan inte alls beroende på vem det gagnar. Tycker inte att du gjort något konstigt, folk får väl hålla ordning på sina grejer och kan inte RÄKNA med att andra ska vara deras springschasar.

Hehe jo jag var inte fullt införstådd med denna överdrivet hårda moral som jag drabbades av!
Då jag inte på något vis har begått något lagbrott,och i mina ögon så heller inte något moraliskt felsteg så får jag väl bara säga att detta bemötande var mig helt oväntat!
telefonen har legat och väntat på att rätt ägare skall återvända med en förfrågan dit denne förlorade sin egendom,vidare har jag även fått veta att polisen var informerad om hittegodset!
att sedan anmälaren(tidigare ägare)har angivet en annan historia/datum för förlusten/stölden/rånet och i dag utredes för misstänkt bedräglig handling!
så banditen i detta är tidigare ägare som försökt sig på ett försäkringsbedrägeri!
hade så inte varit fallet hade jag inte fått igen MIN egendom,och hade han lyckats så hade NI alla som kritiserat mitt handlande fått betala en ny iPhone till en mindre ärlig person som såg det som en möjlighet att få en 3Gs på försäkringen!
hade inte min historia kunnat styrkts med SIM uppgifter datum för upphittande osv hade ALDRIG imei låst upp telefonen efter kontroll med försäkringsbolag och vidare med teleoperatör!
och jag tror att försäkringsbolaget är av en helt annan uppfatning en er som skyller mig för bristande moral!
Fast det e ju möjligt att vissa här anser att försäkringsbolagen ska betala en bedragare och stena mig som bara följt lagen!?
Nä denna moral diskution får mig att må dåligt,att man dömmer innan alla fakta ligger på bordet är lika illa som att usa håller oskyldiga fängslade i åratal på Cuba!
jag hade inte haft några problem med att besvara de frågor ni haft,om ni frågat istället för att döma, men det är ju klart att det är lättare att döma än att sätta sig in i fallet grundligt!
Själv sover jag gott om natten,sysslar inte med saker jag själv inte kan stå för!
andras forum pålimmade moral kan jag leva utan,inga brott begångna av mig,men ni som dömer har uppenbarligen inte den kompetens som krävs för att döma!
Att uttala sig i frågan om annans moral med bristande argument kan enligt lag kallas för förtal och är straffbart!
Fast det vet ni nog om ni tänker efter en aning!

Själv är jag glad över min iPhone och att den person som begått brottet i detta fall kommer få sitt straff,och jag har nu fått kontakt med ett försäkringsbolag som är ytterst glad att jag ställer upp i rättegång mot tidigare ägare, vidare så har detta försäkringsbolag sagt upp alla försäkringar för denna försäkringstagare,och vid samtal med handläggare så framgick att denna person inte kommer kunna få teckna annat en trafikförsäkring hos något försäkringsbolag,så nästa gång ni förlorat något var ÄRLIG!

Jag har raderat några offtopic-inlägg.

Vi brukar inte kritisera hur folk skriver. Och framför allt så vill vi inte ha långa sidospår i en tråd pga sådan kritik. Så tillbaka till ämnet nu!

/Mod

Ursprungligen av C-man:

vart ligger min bristande moral?

Ja, sista meningen i Arvids inlägg sammanfattar väl den bristande moralen ganska bra:
Att behålla något som man vet att någon annan förlorat eller blivit bestulen på.

Men eftersom vi fortfarande bara har fått små portioner av historien, så är det svårt att göra någon ordentlig bedömning om rätt eller fel.

Håller med föregående. Nästa gång är det du själv som blir av med något, ärlighet varar längst.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-15 18:34

jo då,fast har jag förlorat min telefon i en taxi skulle jag helt klart kontaktat taxibolaget OMGÅENDE,
steg 2 är väl att kontakta polis och operatör,för att omedelbart spärra telefon och abonemang!
sedan att taxibolaget har en egen hittegodsavdelning är inte ovanligt,så har även connex,sj,alla flygbolag osv.
så att dömma mig som oärlig känns väl inte som rätt i mina ögon!
eller tror ni ärligt talat att dessa hittegodsavdelningar skickar funnet gods på destruktion efter att tiden för hittegodset skall hållas gått ut?
nä har man inte gjort någon annmälan på 3 MÅNADER ja då är äganderätten förbrukad enligt lag(1985:982)!
så nu kan vi väl lämna morailserandet!

• Medlem
  • Överallt
  • 2010-01-16 09:58
Ursprungligen av C-man:

nä har man inte gjort någon annmälan på 3 MÅNADER ja då är äganderätten förbrukad enligt lag(1985:982)!

Är det inte lagen om hittegods som gäller om det nu är som du beskriver.

Lag (1938:121) om hittegods

1 § Var och en som hittar något skall utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet hos polismyndighet. Är ägaren till godset känd, får upphittaren i stället underrätta honom om fyndet.
När anmälan om hittegods har gjorts skall polismyndigheten underrätta ägaren till godset, om han är känd. Lag (1982:1119).

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-16 10:08
Ursprungligen av Mija:

Är det inte lagen om hittegods som gäller om det nu är som du beskriver.

Lag (1938:121) om hittegods

1 § Var och en som hittar något skall utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet hos polismyndighet. Är ägaren till godset känd, får upphittaren i stället underrätta honom om fyndet.
När anmälan om hittegods har gjorts skall polismyndigheten underrätta ägaren till godset, om han är känd. Lag (1982:1119).

Det borde å andra sidan vara taxibolaget som skall gör det?
Eftersom det var dem som hittade den.

ehm. Nu är det ju så att även jag skrev mitt svar innan du hade gjort dina inlagor om 2 månader hit o dit, bara att jag klickade på "svara" ett par sekunder efter du hade gjort det? Läs om hela ditt första inlägg och se vart det står att den har legat i två månader utan att varit spärrad?

Sen, ja. Jag tycker fortfarande, är den då spärrad så betyder det att det är någon som saknar den, då tycker jag det känns..fel att behålla den? Skälet till dröjsmålet kan vara många, det vet varken du eller jag något om. Är den en gång spärrad så tycker jag inte det är en solskens-historia att du kringgår det.

Ursprungligen av klarabara:

...Jag tycker fortfarande, är den då spärrad så betyder det att det är någon som saknar den, då tycker jag det känns..fel att behålla den? Skälet till dröjsmålet kan vara många, det vet varken du eller jag något om. Är den en gång spärrad så tycker jag inte det är en solskens-historia att du kringgår det.

Håller med.

Vi vet som sagt inte varför det dröjde med anmälan.

Vi får höra att den ursprunglige ägarens historia vid anmälan inte var helt ärlig, men vi får inte veta på vilket sätt hans historia var oärlig.

Och så länge vi inte har den informationen så håller jag med klarabara m.fl att det är fel att behålla telefonen.

Jag föreslår att trådskaparen berättar hela historien - t.ex varför han anser att telefonens ursprunglige ägare varit oärlig.

(Som moderator kan jag tillägga att vi har fått in Rapporteringar på den här tråden, där man tycker att den borde raderas. Jag funderar på saken...Vi får se när vi fått lite mer info...)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-16 14:47

Det här är mer en historia som passar på Flashback.se än här...

Jag är mest förvånad över att Telenor lämnar ut en telefon som är stölanmäld

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2010-01-16 19:16
Ursprungligen av macwitty:

Jag är mest förvånad över att Telenor lämnar ut en telefon som är stölanmäld

Det var den första frågan som slog mig....

Altså egentligen är det ju ganska många frågor och allt handlar ju om samvete. Jag kan med handen på hjärtat erkänt att jag köpt och fått stöldgods. Men då har det varit "fabriksnya" saker. Det kanske låter som en löjlig ursäkt, men då skadar det ingen "personligen" så att säga. Däremot lämnar jag alltid in saker till polisen som jag hittar. När jag var tonåring hittade jag en jävla massa saker, och eftersom man är berättigad till hittelön drog jag in några tusingar på det där. Finaste är väl när jag hittade någon borgares plånbok som var full med femhunringar. Hittade ett visitkort och ringde honom. När han kom och hämtade plånboken öppnade han plånboken. "Ärlighet ska belönas, det är för lite sånt i dagens samhälle" och en glad 15åring var 3000 kronor rikare.

Nu blev det väldigt off-topic. Men ärlighet lönar sig i det långa loppet, det är min erfarenhet!

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-01-21 22:35

Om man ser det ifrån den ursprungliga ägarens sida så kanske det t ex var såhär:

Historia A
Du är full i påväg hem från krogen. På morgonen efter så upptäcker du att du saknar telefonen. Tror att den är hos någon kompis eller liknande och åker sen iväg på din semester på 3 månader som du sparat till sen länge tillbaka. När du väl är tillbaka i Sverigen ringer du upp kompisen som inte alls har din telefon och därför stöldanmäler du den. För att slippa dra hela historien om varför du är så sen med anmälan säger du helt enkelt att den försvann alldeles nyss.

Historia B
Du blir bestulen på din telefon, men av någon anledning anmäler du inte stölden direkt (tror kanske att den ska komma tillbaka av någon anledning eller kanske som i föregående historia har en lång resa framför dig) och sen när den väl anmäls vinklas historien en liten aning för att senheten inte ska verka konstig.
Tjuven tappar i sin tur telefonen i taxin hem och han lär ju knappast ringa upp taxibolaget och säga att hans stulna telefon är tappad i taxin.

Historia C
Sen kan man ju tänka sig att den förra ägaren fördröjt anmäla på grund av att han/hon inte hade drulleförsäkring / stöldförsäkring och tecknar en och väntar för att det inte ska vara alltför genomskinligt ett det är en efterkonstruktion.

Visst är alla versionerna inte helt 100% ok, men jag tycker variationen i ärlighet / moral / korrekthet är i ungefär samma nivå som att behålla något man vet att någon annan har förlorat / blivit bestulen på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 22:51

historia a, jag skulle spärra kortet omedelbart,maila kompisarna så fort jag hade en uppkoppling! jag är inte sugen på ev teleräkning!

historia b, polisen hade kännedom om imei nr sim nr!

historia c, försäkringsbedrägeri!

vart ligger min bristande moral????

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-21 23:07
Ursprungligen av C-man:

historia a, jag skulle spärra kortet omedelbart,maila kompisarna så fort jag hade en uppkoppling! jag är inte sugen på ev teleräkning!

historia b, polisen hade kännedom om imei nr sim nr!

historia c, försäkringsbedrägeri!

vart ligger min bristande moral????

Din moral är helt ok. Man får vara glad om får något till skänks i det här landet. Men lär dig att 75-90% av folk blir bara griniga av att höra att någon annan haft tur och hittar alltid gud vet vilka anledningar för att spy ut sitt eget missnöje över sådana 'glada skitar'.
Ägande av vad det än må vara innehåller också ett visst mått av ansvar. Det kan man inte lägga över på de som eventuellt hittar ens bortslarvade grejer tycker jag. Tar man inte det ansvar som ägande kräver så kan man inte komma att kräva tillbaka sitt ägande, tycker jag är summa summarium av den här historien. Uppenbarligen har ju också både polis och försäkringsbolag tänkt så eftersom C-man fått behålla sin iPhone, och de borde väl ändå känna till mer om detaljerna än folk här på forumet.

Så var skitglad över din iPhone och skit i griniga människor !

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 13:14

Din moral är helt ok. Man får vara glad om får något till skänks i det här landet. Men lär dig att 75-90% av folk blir bara griniga av att höra att någon annan haft tur och hittar alltid gud vet vilka anledningar för att spy ut sitt eget missnöje över sådana 'glada skitar'.

Fast du, även om jag håller med dig om att det finns en enorm missunnsamhet och avundsjuka i det svenska samhället så är det väl inte det saken handlar om. Ansvar fungerar väl för alla, inte bara för den som tappat sina saker eller hur?
Det där folk-får-hålla-i-sina-saker-lite-mer-nu-är-den-min tänkandet stör mig. Om man pratar lite mer generellt.
Hittade en iPhone på krogen för någon månad sedan. Ringde senaste slagna numret, fick beskrivning på ägarinnan och lämnade tillbaka den. Ett sätt att resonera på, hur skulle du göra där?

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-22 13:23
Ursprungligen av acke:

Fast du, även om jag håller med dig om att det finns en enorm missunnsamhet och avundsjuka i det svenska samhället så är det väl inte det saken handlar om. Ansvar fungerar väl för alla, inte bara för den som tappat sina saker eller hur?
Det där folk-får-hålla-i-sina-saker-lite-mer-nu-är-den-min tänkandet stör mig. Om man pratar lite mer generellt.
Hittade en iPhone på krogen för någon månad sedan. Ringde senaste slagna numret, fick beskrivning på ägarinnan och lämnade tillbaka den. Ett sätt att resonera på, hur skulle du göra där?

En spekulativ fråga som jag inte kan svara på. Förmodligen skulle jag inte ens befinna mig på krogen i första hand. Men förmodligen skulle jag låta den ligga där om det var på en annan plats, och ägna mig åt roligare saker än hålla ordning på andras grejer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 14:20

En spekulativ fråga som jag inte kan svara på. Förmodligen skulle jag inte ens befinna mig på krogen i första hand. Men förmodligen skulle jag låta den ligga där om det var på en annan plats, och ägna mig åt roligare saker än hålla ordning på andras grejer.

Skulle inte bry mig vidare om materiell förlust av det slaget, nej, har man köpt en iPhone så har man uppenbarligen råd med en del, och är man korkad nog att inte ha den försäkrad så är man just korkad. Börjar man snacka om verklig etik så har jag andra svar, men det handlar inte den här tråden om, utan om pryl moral som är ganska simpel moral i mina ögon.

Handlar ju inte om att hålla ordning på andras saker...
Så det handlar om att om någon har råd med något dyrt kan personen gott ha det? Trist syn tycker jag.

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-22 14:28
Ursprungligen av acke:

Handlar ju inte om att hålla ordning på andras saker...
Så det handlar om att om någon har råd med något dyrt kan personen gott ha det? Trist syn tycker jag.

Det var inte det jag sa, jag sa att jag inte har något intresse av att springa deras ärenden, men visst, vrid gärna till det så det passar dina värderingar. Och nu är jag trött på att tjafsa med er grin-nissar, och är klar med den här tråden. Håll ordning på era iPhones nu

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 23:26

Allt jag har att säga är att försäkringsbolaget går till 100% på min historia efter kontroll av använt abonemang i den omtalade telefonen,sen att försäkringstagaren uppgivet totalt andra datum och händelser än inträffade händelser!
De har även kontaktat taxiföretaget som fått betalt med kort av försäkringstagaren dvs detta är ett solklart fall av bedrägeri!
visst kunde taxibolaget gjort detta bättre från början,men skall jag skyllas som ohedlig för att dom inte genuint efterforskat detta ärende?
och frågan är då,ska ett taxiföretag lägga ner kostnader på eftersökning på alla ärenden gällande hittegods så som en vante eller liknande,eller är det nog dyrt att åka taxi endå i detta land?
och den som begått ett allvarligt brott så som bedrägeri är en hyvens prick,medan jag som köpare av hittegods är en omoralisk hälare?
nä kom igen nu,vakna och känn vem som är busen i historien!
och historien till 100% har ingen då den har många sidor,fast det ända som uppenbarligen kan bevisas och kommer beivras är bedregeriet!
sedan kan övriga fakta i fallet troligen inte redogöras förens dom är fallen i fallet,då samtliga handligar kommer klassas som offentliga!

men den som kastar första stenen...................

Ursprungligen av C-man:

...och frågan är då,ska ett taxiföretag lägga ner kostnader på eftersökning på alla ärenden gällande hittegods så som en vante eller liknande,eller är det nog dyrt att åka taxi endå i detta land?

Nej, de behöver inte lägga ner några resurser alls på efterforskning.

De ska lämna in den till polisen. Punkt slut.

De ska inte låta den ligga, och sedan lämna ut den till en av sina anställda, som sedan lämnar den vidare till en granne.

Och om taxibolaget väljer att först behålla prylen i sin egen hittegodslåda, så ska de lämna den till polisen sedan, när en viss tid gått.

Ursprungligen av C-man:

visst kunde taxibolaget gjort detta bättre från början,men skall jag skyllas som ohedlig för att dom inte genuint efterforskat detta ärende?

Att skylla på taxibolaget - undanflykter och bortförklaringar.

Ja, jag tycker det är ohederligt att behålla något som man vet att någon annan förlorat.

Det spelar ingen roll vad den ursprunglige ägaren har gjort eller inte gjort - hur ärlig eller oärlig han har varit. Det är inte upp till taxibolaget, eller dess anställda eller deras grannar, att själva besluta att äganderätten är förverkad och kan föras över till dem.

Låt polisen och försäkringsbolaget hantera den ursprunglige ägaren, och hans eventuella oärlighet.

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-22 00:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, de behöver inte lägga ner några resurser alls på efterforskning.

De ska lämna in den till polisen. Punkt slut.

De ska inte låta den ligga, och sedan lämna ut den till en av sina anställda, som sedan lämnar den vidare till en granne.

Och om taxibolaget väljer att först behålla prylen i sin egen hittegodslåda, så ska de lämna den till polisen sedan, när en viss tid gått.

Att skylla på taxibolaget - undanflykter och bortförklaringar.

Ja, jag tycker det är ohederligt att behålla något som man vet att någon annan förlorat.

Det spelar ingen roll vad den ursprunglige ägaren har gjort eller inte gjort - hur ärlig eller oärlig han har varit. Det är inte upp till taxibolaget, eller dess anställda eller deras grannar, att själva besluta att äganderätten är förverkad och kan föras över till dem.

Låt polisen och försäkringsbolaget hantera den ursprunglige ägaren, och hans eventuella oärlighet.

Rent löjligt med sådana kommentarer tycker jag, dagligen så glömmer folk saker både här och där. Dagligen glömmer folk att hämta ut diverse försändelser på speditionsbolag och andra relevanta platser där paket och varor hamnar när kunder inte tar ansvar för vad de beställt etc. Detta lämnas inte in till polisen, viss efterforskning sker, men kunden har förverkat sitt ägande efter si och så lång tid, så är det bara. Har själv erfarenheter inom branschen för länge sedan. Tullen beslagtar paket som inte tillhör dem utifrån sina referenser, även där gäller det att köpare/ägare är ansvarig för sina varor. Bara att acceptera att folk inte är springschasar för andras grejer. Det ålägger den som tappar sina grejer att vara försäkrad, anmäla etc och vara jävligt tacksam för om det kommer tillbaka. Tänk om alla icke uthämtade varor/kvarglömda/hittegods skulle vara förpliktigat att lämnas in till polisen? Polisen skulle inte ha något annat att göra än att vara springpojkar för allt som folk sprider omkring sig, DÅ skulle kriminaliteten frodas i samhället. Nu vet inte jag vad Taxibolag har för generell praxis vad det gäller sådant som kvarglöms i bilarna, taxibolagen har ju inte stulit något, tror knappast att det är lagstiftat att de ska lämna in grejer till polisen lika lite som speditionsbolag gör det. Nej, lite ansvar får man nog kräva av prylars ägare faktiskt.

Senast redigerat 2010-01-22 05:32

Rent löjligt med sådana kommentarer tycker jag...

1. Du skriver som om det här gäller alla typer av bortglömda och förlorade saker. Det gör det inte. Vi har inte pratat om alla möjliga förlorade saker. Vi pratar om en mobiltelefon.

Om taxibolaget hittar en vante eller en mössa, så kan de göra vad de vill, tycker jag. Lägg den i en låda och vänta på att någon hör av sig, eller kasta den direkt.

Men nu pratar vi om värdefulla saker, för tusentals kronor. Då tycker jag att det är ganska självklart att man går till polisen.

Ett vanligt försvarssätt - att bredda ämnet för att försöka få andra sidan att verka löjliga eller petiga eller vad man nu vill uppnå.

2. Du gör antagandet att bara för att många saker förloras, så behöver man inte gå den lämpligaste vägen, utan man kan ta sig rätten att själv bestämma vad som ska hända med prylarna, oavsett värdet på prylen. Återigen så påminner jag om att det inte är alla sorters saker vi pratar om, utan just en mobiltelefon.

Och detta är ju också ett försvarssätt, en metod att försvara sitt beteende: "Jamen, det är ju så många som... då kan jag också..."

3. Du skriver som om mina argument är på ett juridiskt plan. Det är de inte. Jag pratar inte om vad man måste göra enligt lagen. Jag pratar om vad man bör göra enligt moral, hederlighet och sunt förnuft.

Också ett vanligt försvarsknep - att försöka skaffa sig övertag genom att vinkla och lägga ord i den andres mun.

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-22 09:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Du skriver som om det här gäller alla typer av bortglömda och förlorade saker. Det gör det inte. Vi har inte pratat om alla möjliga förlorade saker. Vi pratar om en mobiltelefon.

Om taxibolaget hittar en vante eller en mössa, så kan de göra vad de vill, tycker jag. Lägg den i en låda och vänta på att någon hör av sig, eller kasta den direkt.

Men nu pratar vi om värdefulla saker, för tusentals kronor. Då tycker jag att det är ganska självklart att man går till polisen.

Ett vanligt försvarssätt - att bredda ämnet för att försöka få andra sidan att verka löjliga eller petiga eller vad man nu vill uppnå.

2. Du gör antagandet att bara för att många saker förloras, så behöver man inte gå den lämpligaste vägen, utan man kan ta sig rätten att själv bestämma vad som ska hända med prylarna, oavsett värdet på prylen. Återigen så påminner jag om att det inte är alla sorters saker vi pratar om, utan just en mobiltelefon.

Och detta är ju också ett försvarssätt, en metod att försvara sitt beteende: "Jamen, det är ju så många som... då kan jag också..."

3. Du skriver som om mina argument är på ett juridiskt plan. Det är de inte. Jag pratar inte om vad man måste göra enligt lagen. Jag pratar om vad man bör göra enligt moral, hederlighet och sunt förnuft.

Också ett vanligt försvarsknep - att försöka skaffa sig övertag genom att vinkla och lägga ord i den andres mun.

För att avsluta hela den här dialogen, det handlar om tyckande, och vi tycker olika. Det som jag tycker är löjligt är att du talar om för trådskaparen vad han ska eller bör göra utifrån dina värderingar som alltså inte är juridik som du själv säger. Jag tycker det är smått patetiskt när folk gör det, särskilt när de befinner sig i en 'maktställning' som moderator och inte borde inte gå in med personliga värderingar för att 'trycka till' någon utan hålla sig mer neutral i värdeladdade diskussioner. Ville då ställa mig på den lyckliga iPhone ägaren, för att jag tycker att han har rätt att vara glad för sin iPhone utan att få en massa griniga svar.

Och vad det gäller pris så är jag ganska säker på att det finns betydligt dyrare saker som tillkommer andra 'upphittare' dagligen som inte ägaren har varit tillräckligt intresserad av för att visa vederbörligt intresse för. Men jag ska inte sticka dig i ögonen med fakta för den vetskapen.

...särskilt när de befinner sig i en 'maktställning' som moderator och inte borde inte gå in med personliga värderingar för att 'trycka till'...

Påstår du att jag inte får ha åsikter bara för att jag är moderator?

När jag skriver som moderator, så skriver jag alltid inläggen med kursiv stil, och undertecknar alltid med "/Mod".

Övriga inlägg skrivs som privatperson, och har ingenting med min roll som moderator att göra.

/Mod

Har nu raderat ytterligare tre inlägg som handlade om bl.a stavning, och kommentarer kring detta.

/Mod

Bevaka tråden