Får inte köpa AppleCare Protection Plan till 7 månader gammal dator

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte i Juni 2009 en MacBook Pro 15" på MacSupport i Lund. Datorn var demokörd, men säljaren bedyrade att alla garantier och så vidare skulle vara precis som på en ny dator. Jag slog till och planerade för att köpa en APP nu 2010 när jag hade fått budget till det. Så i dagarna gick datorn sönder och jag fick den lagad snabbt och lätt på garantin av MacSupport. När jag hämtade datorn på verkstaden passade jag på att köpa en APP för 3495,00. När jag skulle aktivera den så blev det stopp. "Not eligible". Så jag skickade in kopia på kvittot till Apple och de mailade tillbaka nästa dag och sade att de tyvärr inte kunde bifalla min begäran eftersom jag hade köpt datorn som "Demo/open box". Sålunda kan man bara köpa APP inom 1 år från att MacSupport startade upp datorn första gången.
Nu har jag satt MacSupport på att lösa det här. Hoppas de fixar det.

Dom har lurat dig så självklart får dom lösa det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-15 13:00

Det stämmer att garantin gäller fr.o.m. den dag maskinen börjar användas. Det är självklart när man tänker efter - en maskin som används som demoex i ett år kan ju inte få ett helt års extra garanti därefter.

Många butiker säger att garantin är som vanligt när de säljer demoex. Antagligen vet de helt enkelt inte bättre (talar av egen erfarenhet - när jag sålde Macar förr visste inte jag eller någon annan bättre). I de flesta fall spelar det inte heller någon roll. Apple ger garanti fr.o.m. ett uppskattat inköpsdatum som är kopplat till serienumret och exakt när och hur datorn köptes och i vilket skick är det ingen som kollar upp. Men om man ska bestrida detta datum och skicka in sitt kvitto som bevis, får det inte stå "demoex" någonstans på kvittot, för då accepterar inte Apple det som korrekt datum då datorn började användas.

"Alla Mac-datorer levereras med kostnadsfri teknisk telefonsupport under 90 dagar från Mac-datorns inköpsdatum samt ett års begränsad garanti. Med AppleCare Protection Plan kan du förlänga servicetäckningen till tre år från datorns inköpsdatum"

Apple - Support - AppleCare Protection Plan

Det ska inte spela någon roll hur länge datorn stått i butiken som demoex. Din garanti börjar räknas från det datum då du köper datorn i butiken. Någon annan tolkning av ovanstående citat kan man inte göra, tycker jag.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-15 13:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Alla Mac-datorer levereras med kostnadsfri teknisk telefonsupport under 90 dagar från Mac-datorns inköpsdatum samt ett års begränsad garanti. Med AppleCare Protection Plan kan du förlänga servicetäckningen till tre år från datorns inköpsdatum"

Apple - Support - AppleCare Protection Plan

Det ska inte spela någon roll hur länge datorn stått i butiken som demoex. Din garanti börjar räknas från det datum då du köper datorn i butiken. Någon annan tolkning av ovanstående citat kan man inte göra, tycker jag.

Såvidare inte Apple tycker att inköpsdatum är det datumet butiken köpte datorn från Apple. Om man nu ska hårddra det...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-15 15:37

Villkoren är väl mellan Apple och slutkund, inte mellan Apple och ÅF?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-16 14:35

När en slutkund köper datorn efter att butiken har använt den som demoex räknas det som andrahandsköp. Nu är jag inte alltför insatt i juridiken, så det kanske finns en väg ut ur detta, men de principer jag har hört utgår ifrån det. Man kan inte rimligtvis säga enbart att garantin gäller fr.o.m. "inköpsdatum" utan någon mer specifiering - i så fall skulle man kunna sälja maskinen till en polare efter ett år och sedan köpa tillbaka den, skriva kvitto på det och då få ännu ett års garanti? Jag förmodar att Apple har mer specifika formuleringar än så om man läser deras kompletta avtal.

Men ovasett vad - har man köpt en vara från en butik och butiken har lovat en viss sak, ska de stå för det. Om de har sagt att du ska ha garanti fr.o.m. datumet du köpte datorn av dem, är det dem som har lovat det och då får de fixa det bäst de kan.

Dock kan det bli problematiskt med Apple Care. Den tjänsten är inget som butiken är inblandad i och kan rå över, utan den är helt under Apples kontroll. Även om butiken må ha lovat garanti i ett år och kan stå för det på ett sätt eller annat, finns det nog tyvärr inget som säger att Apple måste ta hänsyn till det. Apple tillåter registrering av Apple Care till dem som uppfyller Apples egna villkor för tjänsten och det finns inga lagar som säger att de måste erbjuda Apple Care eller någon garanti över huvud taget till någon.

Som tur är finns ändå alltid reklamationsrätten. Skulle någon elektronik som inte räknas som förbrukningsvara gå sönder (logikkort, skärm, styrplatta, iSight ...), kan man alltid få det reparerat som reklamation inom tre år. Det enda som Apple Care gör bättre är att det täcker även hårddiskar, vissa typer av batteriproblem, mm, som inte reklamationsrätten täcker.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-16 15:26

I mina ögon så tycker jag det är självklart (ifall inte applecare gäller) att butiken ska isåfal stå eventuella reparationskostnader.

Ursprungligen av pmarriott:

...säljaren bedyrade att alla garantier och så vidare skulle vara precis som på en ny dator...

Här är väl nyckelorden.

Har säljaren lovat detta, så får han stå för det. Men han kommer säkert att förneka att han sagt det, och det blir tyvärr nästan omöjligt att bevisa.

Har du något "vittne"? Någon som var med vid köpet, och hörde säljaren säga detta?

Här är väl nyckelorden.

Har säljaren lovat detta, så får han stå för det. Men han kommer säkert att förneka att han sagt det, och det blir tyvärr nästan omöjligt att bevisa.

Har du något "vittne"? Någon som var med vid köpet, och hörde säljaren säga detta?

Har för mig att det bara var jag och säljaren där, och han har nog dessutom slutat sedan jag köpte datorn. De får helt enkelt övertala Apple, eller ta över garantin själva.

Datorn är inte ens ett år gammal!

Enligt Coconut-battery, som kan plocka fram datorns ålder på något sätt, är min dator 11 månader gammal. Vid närmare granskning av Apple's mail skriver de att de inte kan godkänna en APP därför att min dator är köpt som Demo/Open box. Har alltså inget med ålder att göra!?!?!?

• Medlem
  • Örebro
  • 2010-01-21 10:23

Här är väl nyckelorden.

De flesta gånger löser det ju sig utan att man behöver vittnen. Det är lite skumt att du utgår ifrån att butiken/företaget skulle vara oärligt? Det man lovar håller man.

Visst ska man vara klok spara och kvitton, etc. Men man behöver inte vara paranoid om man har med ärligt folk att göra.

Har idag pratat med ansvariga på MacSupport. De har lovat att om de inte lyckas regga min APP så ska jag få en ny MacBook Pro mot mellanskillnaden från min demokörda till en ny. Heder åt MacSupport!

Igår fixade MacSupport min APP så nu har jag garanti till Juni 2012! Perfekt!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-21 10:06

Skönt att det löste sig!

1
Bevaka tråden