Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flash fungerar (delvis) på iPhone med Gordon

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-13 21:49

Det har kommit en flash-motor/renderare/tjofräs vid namn Gordon som är skriven i JavaScript. Detta innebär att flashfilmer (av enklare snitt ännu så länge) nu faktiskt kan visas på en iPhone utan att något extra behöver installeras.

Se demo: http://paulirish.com/work/gordon/demos/

via Tao Of Mac

Detta är riktigt fräckt faktiskt!

Som jag förstod det så läser den swf-filen och renderar den med javascript och SVG istället.

Se artikel här: Gordon: Flash Runtime Implemented in Javascript

Det säger väl en hel del om hur "avancerat" Flash egentligen är.
Underbart om de kan få detta till en fullvärdig Flash renderare, moderna (läs: allt utom IE) har otroligt snabba javascript motorer så detta borde väl gå fortare än flashpluginen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-14 11:33

Det mesta av flashinnehållet som jag tittar på är videoklipp. Skulle vara intressant att se om Gordon klarar detta. Kanske hjälper det att vissa videoformat är en del av html5-standarden.

Edit:

...fast då är det säkert bättre att göra det direkt i html5 istället för att gå omvägen över flash.

Video och ljud fungerar inte i Gordon och bara SWF v1 stöds än så länge.

Hoppas html 5 tar fart snart. Sajter som Youtube torde ju kunna spara en massa pengar genom att gå över till det och slippa Adobe.

Ursprungligen av Leftrustle:

Hoppas html 5 tar fart snart. Sajter som Youtube torde ju kunna spara en massa pengar genom att gå över till det och slippa Adobe.

Tyvärr är video i HTML5 inte så bra som det skulle kunna bli på grund av ställningskrig mellan webbläsarna när det gäller stöd av format; Safari (och MobileSafari) stödjer bara MP4 och Firefox stödjer bara OGV (Chrome stödjer båda).

Läs mer i Mark Pilgrims utmärkta sammanfattning: Dive Into HTML5 > Video on the Web.

Lägg där till en del andra problem: Why the HTML5 ‘Video’ Element Is Effectively Unusable, Even in Browsers Which Support It

Ursprungligen av Adrian B:

Tyvärr är video i HTML5 inte så bra som det skulle kunna bli på grund av ställningskrig mellan webbläsarna när det gäller stöd av format; Safari (och MobileSafari) stödjer bara MP4 och Firefox stödjer bara OGV (Chrome stödjer båda).

Å andra sidan så kodar väl Google all video till flera format för Youtube redan som det är; standardupplöst, HD och iPhone. Eller har jag missförstått det hela då?

Ursprungligen av staed:

Å andra sidan så kodar väl Google all video till flera format för Youtube redan som det är; standardupplöst, HD och iPhone.

Jo, det stämmer så vitt jag vet, men det är ändå ett onödigt hinder för de som vill byta till HTML5 video från Flash, generellt sett.

Jag skulle gissa att MP4 går segrande ur den striden så småning, för Chrome käkar redan marknadsandelar av Firefox. Bekvämt för oss med Mac och iPhone, tråkigt för de som hoppades på ett bredd stöd för ett format som är fritt från lincenstjafs.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle gissa att MP4 går segrande ur den striden så småning, för Chrome käkar redan marknadsandelar av Firefox.

Sedan jag skrev detta har två tunga argument för den åsikten tillkommit som gör mig ännu säkrare på min sak: Både YouTube och Vimeo har nu börjat testa att leverera video genom HTML5 (helt fritt från Flash alltså) men endast som H.264 och därmed fungerar det inte i Firefox som enbart stödjer Ogg.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-14 22:11
Ursprungligen av Leftrustle:

Hoppas html 5 tar fart snart. Sajter som Youtube torde ju kunna spara en massa pengar genom att gå över till det och slippa Adobe.

YouTube HTML5 Demo

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-20 13:46

Knappt ett år senare...

Microsoft Adds H.264 Video Support to Firefox | Webmonkey | Wired.com

Det är ju lite trist att webbläsarna inte kan komma överens om en gemensam videostandard, och det är Mozilla som är webbvärldens Frankrike. Nu har Microsoft tagit fram en lösning som åtminstone fungerar i Windows 7. Men eftersom att det är frivillig installation som gäller så är det nog inget som kommer att slå igenom i någon större utsträckning. Och i vilket fall hjälper det inte oss med Mac.

1
Bevaka tråden