iMac 24" och MB 13" vs. MBP uni 17"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!
Nu har min familj ett litet dilemma då en MBP 15" gått sönder (3-4år gammal) och det kan sluta i att jag, som inte bor hemma längre, byter en iMac (1-2år gammal) och MB 13" (3år gammal) mot en sprillans ny MBP 17".

Jag kollar mycket på bilder och kollar ofta på film på min iMac och har MB 13" med mig i skolan. Jag funderar nu på erbjudandet och skulle vilja ha lite tips och råd.

Jag vet att MBP 17" väger 3kg och en 13" väger runt 1,5-2kg och jag har inga problem med vikten. Det jag undrar mest över är om jag kommer klara mig med 17" när jag ligger i sängen 1-2m från skrivbordet och kollar på film/tv. Kommer jag vilja köpa en större skärm till skrivbordet?

Jag tycker själv att MBP 17" är riktigt häftig och en uppgradering mot det jag har nu.

Usch nu är klockan mycket (05.33) men ni kanske har några tankar o funderingar som kan hjälpa mig i valet om imac och MB mot en MBP?!

MVH Wilhelmsson

1-2 m avstånd från 17" är inga problem som jag ser det. Verkar vara en schysst deal tycker jag.

MBP Unibody 17 tum AntiGlare är ett självklart alternativ . Har själv en MBP 17 unibody AntiGlare med 256 GB SSD ... dator är hur tyst som helst och är den bästa datorn jag haft . men det absolut viktigaste OBS . se till att du väljer AntiGlare versionen som kostar några kronor extra ..

På jobbet har vi två uniboddy 13 tummare som har glas skärm . Har tagit med mig en av dessa hem och jämfört i vår hemma miljö och det jag kan säga är att jag är jävligt glad att jag valde AntiGlare till min 17 tummare .. testade att försöka arbeta på samma platser som jag gjorde med min 17 tummare och det jag kan säga är att 13 tummarna var omöjliga att arbeta med pga av reflektionerna .. men satt jag på samma ställe med min 17 tummare som inte har glas skärm så gick det alldeles utmärkt ...

Jag rekommenderar MBP 17 unibody 1000 gånger om så länge det är AntiGlare versionen vi pratar om ..

PS. Tjejen och jag brukar använda 17 tummaren som en säng tv/dvd ibland. Datorn brukar stå i änden av sängen och bilden är hur bra som helst ... DS.

Den stora arbetsytan på 17 tummaren med den höga upplösningen är kanon .. jag får nästan panik om jag försöker göra något med de bärbara på jobbet . både utav reflektionerna och pga av den låga upplösningen ... som tur är har alla våra arbetsstationer 30 tummare ACD skärmar .. man kanske är lite bortskämd när det gäller storleken på skärmar ...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-13 17:57

Det där med antiglare är ju högst personligt. Prova själv, men det är absolut inget måste, då man snabbt vänjer sig vid härligt blanka skärmar

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-13 20:12

Exakt.

Jag själv skulle aldrig kunna tänka mig AntiGlare före glasskärm, aldrig i livet! Reflektioner har jag inte sett några av heller, den är suverän.

• Medlem
  • Lund
  • 2010-01-13 21:13

jag har faktiskt båda delarna här hemma, en matt 24" som jag har som extern och min nya 13" MBP som är blank och jag föredrar verkligen den blanka före den matta. Men väldigt personligt och jag råder dig som tidigare skrivits att testa innan du väl bestämmer dig!

Min iMac kan självklart ge reflektioner, beroende på många faktorer, medan min MB svart inte gör det såklart. Men jag ser klart en fördel i att glossy ger skarpare bild. Har själv aldrig pillat på en antiglaire, har nog aldrig sett någon i någon butik heller (sthlm, gbg & Jönköping).

Antiglaire kostar 540 kronor vilket i proportion till 24000 inte är en betydande summa.

Den svarta kanten på glossy gör ju även att skärmen ser större ut! Är det skillnad på ramen i storlek på glossy och antiglaire?

När jag väl sitter på MB 13" så känns arbetsytan väldigt liten, endast ett A4 i pages uppe åt gången tex... Otroligt störande när man behöver ha 2 A4 uppe samtidigt.

Sen är det ju batteritiden, hur lång tid räcker den egentligen? Är det stor skillnad mot MBP 15" ?

Tack för er tid, fler frågor kommer säkert

Just det! Är det någon som har bilder som får en att dregla lite över en MBP 17" unibody, både glossy och antiglaire är välkomna

Senast redigerat 2010-01-14 01:44
1
Bevaka tråden