Nokia E72 som modem till macbook

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpt en Nokia E72.

Tänkt använda den som mobilt bredbandsmodem (Telia).

Men, jag får det helt enkelt inte att fungera, via USB el blåtand. Angett korrekta uppgifter (*99# som telefonnummer, online.telia.se som APN, Nokia 3G-modem som modem)

Ngn som stött på liknande problem, eller rättare sagt, ngn som lyckats koppla upp via E72?

• Medlem
  • Örebro
  • 2010-01-11 18:43

Hade problem med min N78:a som enbart verkade fungera omedelbart efter omstart av telefonen (ibland även datorn). Fick det aldrig att fungera riktigt tillförlitligt. Skippade det där strulet genom att skaffa JokiuSpot som gör telefonen till en WiFi-hotspot. Det finns en gratisversion, JoikuSpot Light, som dock endast fungerar med webbprotokoll - testa den.

En annan (orelaterad) fördel med JoikuSpot är att du kan göra din iPod Touch till en fattigmans-iPhone, typ.

Instabilt!

Tack för tipset!

Det som är oroväckande är att det fungerar ibland (när men testar) men inte ibland (när man behöver nätkontakt).

Testade att radera E72 i BT-inställn och plötsligt så fungerar det just nu!

Fick ett dokument fr Telia, i ö har de ingen support för koppling mac+mobil (kanske inte heller för pc+mobil, vad vet jag).

En sak jag gjorde som jag tid inte testat var att jag kryssade ur rutan BT-PDA-sync (se bild)

• Medlem
  • Örebro
  • 2010-01-11 19:31

Jo, ungefär så var det med min N78:a också. Om man tog bort och lade tillbaka inställningarna så fungerade det ibland. Om man startade om telefonen och datorn fungerade det oftast.

Sedan hade jag ett bråttom-mejl på jobbet som jag behövde svara på - givetvis fungerade inga metoder, inte ens regndans eller svordomar. JokiuSpot kostade 9 EUR eller något sådant. Det sparar jag snabbt in på icke-konsumerade huvudvärkstabletter.

1
Bevaka tråden