Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för uppdatering av hemsida

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-11 13:47

Ska göra en hemsida som ska vara enkel att uppdatera med nya bilder och bildtexter. Arbetar i Dreamweaver. Min kund kan inte göra uppdateringarna direkt i DW, men vill kunna sköta sidan själv i framtiden. Jag är egentligen "bara" formgivare, men har lovat lösa detta också. Har någon tips på hur man går till väga, finns det uppdateringsprogram som man kan be kunden skaffa, eller måsta man skapa något själv? Vill helst göra en "unik" sida, inte använda mig av någon form av blogg eller wordpress.

Tack på förhand!
/Emilia

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-11 14:07

Det du behöver är ett CMS, Content Management System. Det finns en hel armé av dem på nätet, allt från väldigt enkla och simpla system till komplexa corporate grejer (låter någon annan med bättre koll rekommendera dem). Det går väl att knacka ihop något själv, men då måste du börja koda i tex PHP & MySQL och ha en del tid över.

Adobe har väl ett program särskilt lämpat till en sådan situation. Contribute, kolla upp det.

Jo, men då måste alla som vill in och redigera sajten ha en licens på denna specifika programvara. Det är nog ingen lösning för dom flesta - Contribute har ingen framtid gissar jag.
Med rätt motor på sajten så kan man gå in med vilken webbläsare som helst (nja...en hyfsat modern i alla fall) och rådda runt. Och man kan göra det på ett internetfik i Bankok.

Ursprungligen av panther:

Adobe har väl ett program särskilt lämpat till en sådan situation. Contribute, kolla upp det.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, men då måste alla som vill in och redigera sajten ha en licens på denna specifika programvara. Det är nog ingen lösning för dom flesta - Contribute har ingen framtid gissar jag.
Med rätt motor på sajten så kan man gå in med vilken webbläsare som helst (nja...en hyfsat modern i alla fall) och rådda runt. Och man kan göra det på ett internetfik i Bankok.

Ursprungligen av snigel1:

Desktopprogram känns om helt fel väg att gå tycker jag... upplagt för röra.
Då kan man nästan lika gärna lära kunden dreamweaver.

Tänkte väl snarare på enkelheten om kunden inte var så kunnig, och det är väl ändå en avsevärd prisskillnad på DW och Contribute, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-11 14:20
Ursprungligen av panther:

Adobe har väl ett program särskilt lämpat till en sådan situation. Contribute, kolla upp det.

Desktopprogram känns om helt fel väg att gå tycker jag... upplagt för röra.
Då kan man nästan lika gärna lära kunden dreamweaver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-11 14:12

Duger denna funktionalitet?

Perch - A really little content management system (CMS)

Annars måste du nog.

a) Hitta ett lämpligt CMS och lära dig hur man skapar templates för detta.
b) Lära dig koda php/mysql.
c) Samarbeta med en utvecklare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-11 14:23

Tack för tipsen! Vi får se om jag löser det där med CMS. Helst vill jag jobba med en utvecklare, men tror inte budgeten håller för det tyvärr.

/Emilia

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-12 16:01

Contribute kostar $200/licens. Dyrt kan man tycka, men det skall ställas mot den tid det ar att sätta upp ett CMS och att sedan bygga upp siten i det systemet. Är siten redan gjord i Dw, är den i princip redan klar för att kunna användas med Contribute.
Är det bara en person som skall in och uppdatera och som dessutom inte har ett enormt behov att göra det från något godtycklig internetkafé i sydostasien, så är nog Contribute ett alternativ att titta på.

Ja, ska kunden garanterat jobba från samma dator alltid så är nog Contribute det enda vettiga alternativet - förutom databaslösningen. Kom dock ihåg att även Contribute kräver en viss IQ - vilket inte är en självklarhet. Det kan hända att kunden behöver en fet genomgång/utbildning och support i ett år för att klara Contribute (som en normalbegåvad 10-åring fixar) :-D. Överdriver jag? nejdå, alla som gjort IT-lösningar för kunder vet att jag inte överdriver ett smack. :-D.

  • Oregistrerad
  • 2010-01-12 17:54

Jag har haft exakt samma problem då jag ska hjälpa min far, då har jag ändå ett EGET cms och har jobbat med dom flesta CMS.

Vill man ha något enkelt så finns det få system som är lika bra som iweb med ett mac konto. Det kostar 50 spänn i månaden och då kan du ha din egen domän + att du får mail och en massa utrymme på köpet. Det är egentligen svårslaget.

1
Bevaka tråden