Äldsta möjliga mini för dessa uppgifter?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-01-11 00:41

Hej.

Har sökt efter ett svar på en fundering jag har, utan att lyckas. Kanske någon här kan hjälpa?
Skulle vilja ha en liten fin mac mini vid min TV för att kunna:
+ Surfa på nätet
+ Titta på foton (från en NAS) över mitt LAN.
+ Eventuellt även filmer/videoklipp från min NAS.
+ Kunna se på SVT Play.

Har en synnerligen begränsad budget och kollar av blocket efter mac minis, men jag vet ej om jag är tvungen till att ha en senare version av datorn för att lyckas med mina mål, eller om det t.o.m. funkar med den äldsta versionen (G4/1.25)?

Mvh, flygis.

Du bör ha en Mac Mini med Intel Dual Core och minst 2 GB RAM.

Det fungerar med Mac Mini G4 (med extra minne) också men den datorn är väldigt klen och det kommer att uppstå trista väntetider som gör att du kommer att (vilja) byta ut datorn ganska snart.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-01-11 08:05
Ursprungligen av Mats Larsson:

Du bör ha en Mac Mini med Intel Dual Core och minst 2 GB RAM.

Tack för svaret. För min förståelse: D.v.s. ur denna lista på everymac.com, så behöver jag minst Core Duo 1.66 och då kompletterad med mer minne?
Eller är det Core 2 Duo du menar?

Du skriver trista väntetider med G4. Är det så att den hackar i filmuppspelning och tjänster som SVT Play?

Tyvärr är det bara G4'or jag sett hittills som skulle passa min budget Men om man letar och har lite tur så kanske...

En G4 kan inte spela HD-video. Och SVT play är ju Flash, så det kommer behövas mycket datorkraft för det också, även om det inte är HD.

Core Duo kan spela viss 720p, och klarar ju Flash bra och så. Men kan du hitta en Core 2 istället är det så klart bättre. Beror väl på din budget. Men köp inget som inte är Intel.

Undvik gärna den första konfigurationen av Mini med Intel, som hade en enkelkärnig Core Solo. Den är inte mycket snabbare än en G4.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-01-11 09:04

Tack så mycket för era svar! Nu har jag bättre på fötterna när jag sticker ut på mac-jakt

1
Bevaka tråden