Time Machine har glömt hårddisk

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-10 14:11

Efter att jag fått bytt logikkortet på min mac fungerar inte Time machine med min externa hårddisk jag använt tidigare.

Jag har totalt 150 GB för det att säkerhetskopiera till och detta har fungerat bra sen i April när jag började säkerhetskopiera. Jag har ca 30 GB kvar på Hårddisken efter alla säkerhetskopieringar sen dess.

Nu hävdar Time machine att jag inte har tillräckligt med plats. När jag går in på hårddisken kan jag se att den försöker lägga upp en ny "dator".

Backups.backupdb
- Datornamn
-- 2009-04-01
-- 2009-05-01
-- Latest
- Datornamn 2
-- 2010.01.10-xxxx.inProgress

Den vill alltså börja om från början, men jag är inte så sugen på att ta bort allt som jag säkerhetskopierat från innan.

Finns det något sätt man kan komma runt detta?

• Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-10 14:37

Time Machine använder sig av din dators MAC adress (dvs hårdvaruadressen du har på det inbyggda nätverkskortet). Detta byts iom att du byter logikkortet, därför försöker TM att skapa backup för en "ny dator".
Det finns lite guider på nätet för att lösa detta dock, här är ett tips: 10.5: Repair Time Machine after logic board changes - Mac OS X Hints

Sen vet jag inte om det går att helt enkelt hålla ner ALT-knappen samtidigt som du klickar på TM-ikonen i menylisten för att få upp alternativet "Browse other Time Machine Disks" (bläddra efter andra TM-diskar) för att få upp din disk och kunna välja den, är osäker på den approachen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-10 15:36

Det fungerade perfekt med tipset på länken. Tack så mycket för hjälpen!

1
Bevaka tråden