Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Underlätta för användarna genom numrering av fält i formulär och dialogrutor

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok Jag sökte i Förbättringsförslag och kom till denna tråd.
Jag är gammal uppfinnare som ägnat mig åt problemlösningar av olika slag , men aldrig inom datorvärlden, men det spelar faktiskt ingen roll.
På sjuttiotalet tog det tre år att bygga ett kärnkraftverk men fem år att hitta rätt mutter till rätt bult tills något snille kom på att använda en standard som fungerar perfekt för alla sedan dess.

Varför samsas inte datorvärden över samma standard.
Jag tänker i första hand på Websidor. Varför inte lägga in en siffra i ena hörnet av alla popupsidor då kan alla nybörjare i sina tutorials följa . I ruta 22 skriver du blahablahaxxxxx.
Som det nu är överbelastar man forumen med frågor för att man inte vet hur man skall handskas med dem. Web 1, Transmit en annan, osv. Onödigt sjukt merjobb.
Tyck gärna till om detta.:):)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-10 00:16

Hej Red, kul med folk som vill förändra och tänka nytt. Jag jobbar dagligen med Webb - du får gärna utveckla lite - jag förstår inte riktigt vad du menar

Ursprungligen av Red-Snapper:

...Varför inte lägga in en siffra i ena hörnet av alla popupsidor då kan alla nybörjare i sina tutorials följa . I ruta 22 skriver du blahablahaxxxxx...

Jag måste instämma i Tangens undringar om vad du egentligen menar...

Vilka popup-sidor, vilka tutorials, vilka rutor?

Och sen passar detta nog inte riktigt i en tråd i iTunes-forumet... Men när vi får reda på lite mer om vad som avses, så kan vi kanske bryta ut de här inläggen till en egen tråd i rätt forum.

/Mod

Hej igen. Ursäkta förseningen.
Jo, nybörjare kliar sig i huvudet över alla tekniska termer och ser olika fönster hela tiden eftersom alla programtillverkare kör med sina egna layouts. Transmit som jag själv använder är välorganiserat och lättförståelig men de finns andra som är väldigt gyttriga.

Jag inbillar mig att nybörjarna lättare skulle förstå om dom styrdes med siffror som är belägna någonstans i raderna. Se mitt exempel. Kanske onödigt med både hängslen och livrem men en ide i alla fall.
http://i1023.photobucket.com/albums/af353/Spender19/Skrmavbild2010-01-10kl123231.png

Ursprungligen av Red-Snapper:

Ok Jag sökte i Förbättringsförslag och kom till denna tråd.

Ja, den här sidodiskussionen har ju ingenting alls med iTunes att göra, så jag har brutit ut ovanstående fyra inlägg från en iTunes-tråd till en ny tråd här i Utvecklings-forumet.

/Mod

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-01-10 14:18

Det är möjligt att jag missar nåt, men tillför det så mycket mer att benämna fälten "1" och "2" istället för "Server" och "User Name"? Det är ju just det beskrivningstexterna/fältnamnen är till för.

Jo, I Transmit är det enkelt. Det finns andra som ger många ????

Men jag förstår inte hur numreringen ska underlätta. Var ska man hitta kopplingen - vad ett visst nummer betyder?

Ska det vara standardiserat, t.ex att "1" alltid betyder "Servernamn"? Det kommer ju aldrig att fungera. För om man ska ta alla fält i alla program, och ska göra en sådan standardlista, så blir det ju tusentals (tiotusentals? hundratusentals?) nummer.

Intressant. Jag försökte bifoga ett bättre exempel än Transmit där allt ligger välstädat men hittar inte det jag söker.

Jag har själv flera gånger fått upp sidor där man blivit ställd i vilken rad man skulle skriva vad och fanns då en siffra som hänvisade till rätt rad skulle man slippa att grubbla.

En standardmall där "1" alltid anger en specifik sak i varje fält exempelvis " Servernamn " som du nämner.
Dessa fönster brukar inte ha fler än 5-10 fält så jag förstår inte varför man skulle behöva 100-1000 tals siffror.

Du förklarar fortfarande inte hur siffran ska kopplas till någon lista eller instruktion eller manual.

Om "1" ska betyda "Servernamn" i Transmit...
Och "1" ska betyda "Användarnamn" i ett annat program...
Och "1" ska betyda "Förnamn" i ett annat program...
osv

...hur menar du då att siffrorna underlättar jämfört med dagens ledtexter och manualer?

Var ska man hitta förklaringen till siffrorna?
Ska de stå i programmets manual?
Och i så fall, hur menar du att det är lättare att i manualen läsa en siffra än en benämning på fältet?

Jag tror att du måste:
- Lämna exempel från flera program, så att vi kanske kan se en röd tråd eller linje i resonemanget.
- Förklara hur man ska koppla siffran till någon form av förklaring eller manual eller lista

...annars ger jag upp den här diskussionen, och måste tyvärr avfärda det som att du bara skämtar med oss på något sätt.

Ursprungligen av Red-Snapper:

Dessa fönster brukar inte ha fler än 5-10 fält så jag förstår inte varför man skulle behöva 100-1000 tals siffror.

Jag trodde att du var ute efter en standardisering, där "1" alltid betydde "Servernamn", oavsett vilket program vi pratar om. Och att "2", "3" och "4" också alltid betyder samma sak, oavsett program. Då kommer det att behövas tusentals olika siffror, för alla fält i alla program.

Dessutom blir det ett dubbelarbete, för då ersätter siffran bara en term, som i sin tur måste vara vedertagen, t.ex. "Servernamn"

För övrigt så kan man säga att det redan finns en viss standardisering, för dels finns det "konvention" dvs. närmast vad som är sed och vanligt förekommande, och sedan finns också saker som till exempel Apples "Human Interface Guidelines", vilket gör precis en del sådan standardisering, t.ex. säger var saker och tings ska placeras, vad de ska heta osv.

Däremot är det såklart lätt att hålla med om att t.ex. fält helt utan beskrivning är svåranvända, men det är ju inte för att de inte använder sig av siffror, utan för att de inte använder sig av någonting alls.

Att klura på förbättringsförslag görs överallt, de flesta slängs i papperskorgen, en del funderar man vidare på och en del får man användning av.

Det finns fortfarande fönster där ledtexterna inte är lika tydliga som i Transmit.
Att då nämna i manualen,tutorialen eller help se 1.2,3,4,5. förstår jag över huvud taget inte varför det skall åsamka programtillverkaren mer jobb än att lägga in en siffra där man misstänker att vissa användare (nybörjare exempelvis) kommer att fastna.
Jag lovar att många skulle välkomna denna extra hjälp om den fans.

Vi verkar inte komma längre i tråden så vi lägger ner den här och nu.
Tack:):)

Ursprungligen av Red-Snapper:

Vi verkar inte komma längre i tråden så vi lägger ner den här och nu.

Som memark mycket riktigt påpekar, så upprepar du bara dig hela tiden, och kommer inte med några svar på våra frågor, eller några motiveringar till varför en siffra skulle vara bättre än en ledtext. Och då är det nog bättre att lägga ner, ja.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-01-10 17:35

Ni är mycket välkomna i tråden. Men ska det bli någon diskussion av värde bör du svara på de frågor vi ställt, istället för att bara upprepa det du inledde med (som vi inte förstod).

1
Bevaka tråden