Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Usel nätverksprestanda efter uppgradering till ny Time Capsule

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-01-10 07:22

Hej,
Jag skaffade en ny Time Capsule för några veckor sedan för att dra nytta av de dubbla antennerna (har flera iPhones och ngn slö skrivare i det trådlösa nätverket). Jag har den nya Time Capsulen som basstation och som time machine hård disk åt min huvuddator. Min gamla Time Capsule används för att utöka nätverket, dess hårddisk är numer lagringsplats för filmer som spelas upp via en Mac Mini vid TVn. Utöver detta har jag en Airport Express (N) för att utöka nätet. Mitt problem är att efter en kort tids användande så faller hastigheten i nätet och blir mördande långsam. Som exempel så tog det igår tre timmar att flytta en film på 1.3 GB från min dator till min gamla Time Capsule. Efter att ha startat om båda Time Capsules så sjunker tiden till ca 5-6 minuter, men efter att ha flyttat några filmer så sackar nätverket ner igen. Jag har ingen större lust att släppa de dubbla antennerna, men att starta om nätverket nu och då känns PC.

Ngn som känner igen detta och vet svaret på mitt problem? Mycket tacksam för svar.
mvh
Mats

Det är inte så att din backup drar igång i bakgrunden?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-10 12:34

Du måste ju helt enkelt ta reda på vilken trafik som går i nätverket och mellan vilka basstationer både när det går bra och när det går segt. Spontant utan att ha grävt ned mig för mycket i din felbeskrivning skulle jag satsa på att mikotekniko har en poäng. När du startar om basstationerna så avbryts backupen. Därför kommer det att gå väldigt fort efter omstart tills att Time Machine startar igen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-01-11 20:48

Hej, att det blir långsammare beror inte på backup, jag ser till att slå av time machine då jag flyttar stora filer. Då jag flyttat filer tidigare så har jag flyttat filer från min iMac till min Mac Mini (båda kör WLAN) och nätet har byggt på en Airport Extreme som basstation (där det idag står en ny Time Capsule) och samma time capsule och Airport Express som jag har för att utöka nätet idag. Skillnaden är att jag nu har en ny time capsule som bas och att jag flyttar filerna till min gamla time capsule istället för direkt till mac minin. /Mats

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-11 21:50

Om du flyttar filer från en Time Capsule till en annan Time Capsule i det logiska nätverket så måste väl datatrafiken i det fysiska nätverket passera genom din dator. En Time Capsule är väl inte så intelligent att den kan skicka data direkt till en annan Time Capsule om inte en dator är inkopplad. Det innebär att samma film skickas trådlöst som två dataströmmar i det trådlösa nätverket samtidigt. Det kan säkert innebära krockar och överbelastning. Dessutom så kanske du gör annat på din dator samtidigt, vilket innebär att nätverket kanske får vänta på att skicka och ta emot data.

Hade du gjort som förut och skickat direkt till din Mac mini så hade den hämtat upp data direkt från din ena Time Capsule och du hade bara haft en dataström i luften åt gången.

Det är vad jag tror.

1
Bevaka tråden