Funderar på att switcha till en iMac

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Åmål
  • 2010-01-07 22:55

Jo nu är det så att jag går i tankarna att sälja min AMD Quad core burk jag sitter vid nu för att inhandla mig en iMac.

Efter lite snokande på applestore så verkar det vara det bästa valet för mig då jag inte är ute efter någon bärbar dator utan en stationär dator med ordentlig prestanda.
Nu till frågan då jag kan lika mycket om Mac som.... ja .. någon som aldrig använt en.

När uppdaterar Apple sin hårdvara på deras produkter? Jag vill ju inte köpa mig en iMac för att 2 månder senare se att dom har släppt en bättre version till det samma pris som jag köpte för.

Hur är skärmarna? Funderar nämligen att ta 27" varianten då stor skärm är värt guld enligt mig.

Så ge mig lite allmänna köptips nu gossar o flickor så jag inte köper grisen i säcken.

MVH

Imacarna har alldeles nyss kommit ut, ingen uppdatering eller ens speedbump där på ett bra tag skulle jag tro.

Skärmarna är grymma, stora, mkt "färgrika", mustiga färger.
Låt inte nån jävel komma och säga att man har ont av reflexer i dem bara - jag ser det som rent skitssnack.

Köp INTE minnet på AppleStore, det blir bara dyrt.

Köp tangentbord och mus med tråd (egen erfarenhet) BT-kopplingar darrar ibland och man får byta batteri varannan månad (i-landsproblem).

Åtminstone 2 x 2GB minne i dem, notera att minnestypen är SO-DIMM (bärbar datorminne).

Som musalternativ rekommenderar jag en Wacomplatta , möss är ett otyg man skall vänja sig av med

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-07 23:14

Köper du iMac 27 : an med en icore 7 processor och fetaste grafikkortet så står du väl dig till midsommar åtminstone.

Det går fort i data branschen.. svårt att hänga med i svängarna

Prestandan är grym i en sådan burk och skärmen "magnefic"

Du kommer garanterat att bli nöjd.

Vi inväntar ivrigt på dina kommentarer när du fått hem din monsterburk

Senast redigerat 2010-01-07 23:31
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-01-07 23:26
Ursprungligen av Goflorp:

Köp INTE minnet på AppleStore, det blir bara dyrt.

Jag beställde 4 x 2 Gigg minnen på Apple Store till min i7. 540:-/st är väll inte så farligt. Jag har ifs inte kollat runt och det är väll möjligt att man kan komma undan med ett par hundralappar billigare om man monterar dem själv men jag iddes inte:)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-07 23:29
Ursprungligen av onnyt:

Jag beställde 4 x 2 Gigg minnen på Apple Store till min i7. 540:-/st är väll inte så farligt. Jag har ifs inte kollat runt och det är väll möjligt att man kan komma undan med ett par hundralappar billigare om man monterar dem själv men jag iddes inte:)

Det var ett mycket bra pris för att vara priser från Apple. Stämmer verkligen detta,

hmmm vänta nu.. det blir en dyrare historia för det ingår väl 4 gig i grundpriset på iMacen standard, så Apple lägger till 4 gig minne för 2160 kr.

Då kostar dina extra 2 X 2 gigs moduler 1080 kr stycket och det är ingen bra affär alls tycker i alla fall jag.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-01-07 23:39

Men vad skall jag med 4st 1 Giggs minnen till. Jag har installerat minnen förr i andra datorer och minnen som blev över har i alla fall inte jag haft någon användning för.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-09 17:32
Ursprungligen av onnyt:

Men vad skall jag med 4st 1 Giggs minnen till. Jag har installerat minnen förr i andra datorer och minnen som blev över har i alla fall inte jag haft någon användning för.

Fel fakta. Apple levererar iMacarna med 2 x 2 gigs minnen samt två "tomma" platser. (kolla i din minnesruta ovan )

I alla fall i min nya iMac. Inte så "appleiskt" men så är fallet och det är jag glad över

Så din minnes uppgradering blev lite dyr hos Apple store trots allt, men minnena sitter på plats och du är lycklig med dina 8 gig så koppla av. Ville bara redovisa fakta så ingen annan missar det.

Senast redigerat 2010-01-09 17:43
  • Medlem
  • Åmål
  • 2010-01-08 00:57

Tackar så mycket för alla svar, funderade på en iMac Quad core i början men som jag ser på min nuvarande dator är det väldigt få program som nytjar alla fyra kärnor.

Synd att det är 2 veckor dötid innan dom sickar det hela bara. Detta gäller iofs bara 27" iMac. Sitter redan i dag på en 20" så steget till 21.5" blir för litet tror ja. Vill verkligen känna av att jag uppgraderat mig i mer än bara hårdvara.

Förövrigt hur gör apple med sin avbetalning? Kör dom räntefritt eller inte?

Edit: En liten fråga till. Det är så att ibland händer det att jag spelar. Det är inga "tunga" spel utan mestadels är det något MMORPG eller liknande kommer jag kunna göra det även på macen med en behaglig upplösning?
Hur funkar skärmen när det gäller att köra upplösningar som den inte riktigt är "maxad" för, den skärm jag har i dag ser rent ut förjävlig ut om jag kör något lägre än 1680x1050. Jag frågar ju pga att om jag skulle köra ett spel som macen inte klarar att dra i max upplösning vill jag ju inte få en helt grynig och hemsk bild bara för att jag får gå ner i upplösning.

Jag skulle nog gnetat någon månad extra och köpt i5/i7 istf de alltmer åldriga C2D... På sikt förlänger du nog den användbara livslängden på din imac med något år eller två.

Pengarna får man nog också tillbaka vi försäljning (om den inte är lastgammal ändå vid det laget).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-09 16:56

Lånar den här tråden för en liknande fråga. Min flickvän tänkte skaffa sig en imac 27" och det blir nog instegsmodellen med default på allt. Hon har inget behov av quad-core, minnet köper vi till någonstans där det är billigare, och påslaget för större hårddisk är bara löjligt högt.

Men frågan är grafikkortet. Jag lutar åt en 4670, men samtidigt jobbar hon mycket i photoshop, indesign och liknande. Är det värt att gå upp på en 4850? Jag antar att det inte går att byta senare.

//Andreas

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-09 17:40
Ursprungligen av nylle:

Lånar den här tråden för en liknande fråga. Min flickvän tänkte skaffa sig en imac 27" och det blir nog instegsmodellen med default på allt. Hon har inget behov av quad-core, minnet köper vi till någonstans där det är billigare, och påslaget för större hårddisk är bara löjligt högt.

Men frågan är grafikkortet. Jag lutar åt en 4670, men samtidigt jobbar hon mycket i photoshop, indesign och liknande. Är det värt att gå upp på en 4850? Jag antar att det inte går att byta senare.

//Andreas

Nej går inte att byta grafikkort i efterhand. 1600 kr extra är väl en rimlig summa för att få ett vassare grafikkort med 512 Mb vram i stället för 256 mb och känna sig lite framtidsförberedd.

Men spelar ni inga spel så räcker det mindre kortet 4670 väl till tycker jag. 4850 kortet är ändå inte kraftigt nog att spela dom senaste spelen om du inte har en i7 processor i burken. Även då kan det vara lite kraftlöst jämfört med vad som finns ute på marknaden.

För somliga är 1600 kr extra vid ett datorköp mycket pengar, men lägger man nära 17000 kr på en iMac så kan kanske 1600 kr ses i ett annant perspektiv för att känna känslan att man förlänger användningstiden för sin dator.

Samtidigt så får man självklart en vassare grafik prestanda och på en sån stor skärm som 27 tum med en sådan hög upplösning, är det nog ett klokt val att satsa på ett 4850 kort från början dvs.. vid beställningen hos Apple Store.

En liten miss av Apple att inte kunna erbjuda ännu vassare grafikort, men säkert en medveten miss, i kunskap om att kunna leverera volymer och hålla hyfsade leveranstider.

Senast redigerat 2010-01-09 17:55

Avbetalning kör de via Handelsbanken Finans.
Sist jag körde på det. Fungerar fint.

1
Bevaka tråden