Söker tips ang. dataöverföring

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 12:40

1. Jag ska föra över ett gammalt program som jag laddat ner från nätet och som ska köras på en gammal 80-tals Mac. Programmet ligger nu på min Macbook Pro. Kan man överföra sånt direkt med en kabel typ fr1sx (firewire-SCSI converter), eller någon USB-SCSI, eller måste man gå via något externt lagringsmedia? finns det hårddiskar med både USB- och SCSI-portar?

2. Vilket slags MIDI-interface användes till gamla Macar? var kan man få tag på det?

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-05 13:21

Det finns mig veterligt inga hårddiskar med både USB och äldre typer av SCSI.

Bästa möjligheten är om det går att bygga upp ett nätverk. Om den gamla Macen har inbyggt Ethernet går den ofta att ansluta direkt till nätverket, annars kan det behövas en brygga.

Läs mer på Threemacs.com Home Page

Annars så är troligen en USB-diskettläsare bästa möjligheten, men du kan troligen bara skriva HD-disketter (inte SD eller DD som riktigt gamla Macar använde).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 20:48

Tack. Ska testa med USB-diskettläsare först. Det var länge sen jag höll på med disketter datorn tar både HD och DD.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-11 14:58

kjnoren: apropå disketter. Programmet är större än vad som får plats på en diskett, ca 6Mb. Undrar innan jag skaffar en sån om man kan använda det då? jag har för mig från den tiden man använde disketter att en del filer, program mm, kunde finnas fördelade på flera disketter.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-11 17:13

Program som Stuffit kunde dela upp ett arkiv eller så i flera delar, men det var flera år sedan jag behövde använda någonting sådant.

Om den gamla datorn har CD-läsare (annars bör gamla externa CD-läsare med SCSI vara ganska vanliga) går det ju annars att gå den vägen.

Vilken 80-tals-mac rör det sig om?

1
Bevaka tråden