Fläkten eller/och hårddisken paj?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-04 12:56

På min gamla MBP 2,0 15" så har fläkten (tror jag) börjat låta väldigt skumt.
Så fort datorn börjar bli lite varm och fläkten går igång så hör man ett lätt missljud från fläkten (antar jag). När jag startar Phoroshop eller försöker kolla på web-TV så låter datorn efter ett tag som ett reaplan - den nästan vibrerar. Då kan jag inte gör annat än stänga av datorn direkt.
Anledningen till att jag misstänker fläkten är för att det sker just när datorn får arbeta mer och blir varmare. Jag upplever också att ljudet kommer ifrån högersidan - och hårddisken sitter väl på vänstersidan?
Meen just i det där "reaplans"-läget så låter det mer som det kan vara hårddisken (också??) man får mer känslan av en skiva som snurrar och det låter nästan som den skrapar på nått vänster. Jag har också svårt att tro att fläkten kan få datorn att vibrera så.. Men i början så låter det mer som något som är löst i fläkten - eller ev nånting som ligger mot fläkten och "slår".. typ.
Stänger jag av och låter datorn vila ett tag så fungerar den sedan som den skall - förutom när jag försöker kolla web-tv eller photoshoppa igen.. Helt problemfritt så länge jag kör "lätta" grejer på den.

Datorn är ju gammal så det finns ingen garanti kvar. Dock hade jag den nyligen inlämnad för reparation (p.g.a. grafikfel) och hela moderkortet byttes ut (även fläkten kanske?).

Jag har redan beslutat att jag skall köpa ny dator, men det vore ändå bra att få ordning på den gamla. Antingen så barnen kan använda den eller kanske för att sälja den vidare.

Har ni tips på vad jag skall göra? Vågar jag öppna och kolla om jag ser något skumt med fläkten? Att lämna in den för att byta disken kostar ju en bra slant.. mer än vad det kostar att köpa en fungerande beggad sådan här dator skulle jag gissa.. (?). Kan jag göra det själv?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-04 15:18

Gå tillbaka med datorn till service-stället. Det kan ju vara så att fläkten tar emot något och då har de antagligen misslyckats med monteringen. Det kan t ex vara en kabel som ligger emot fläktbladen.

De får kolla på det gratis, tycker jag. Var lite bestämd.

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-04 15:59
Ursprungligen av Macus:

Gå tillbaka med datorn till service-stället. Det kan ju vara så att fläkten tar emot något och då har de antagligen misslyckats med monteringen. Det kan t ex vara en kabel som ligger emot fläktbladen.

De får kolla på det gratis, tycker jag. Var lite bestämd.

Jag är bara rädd att dom skall upptäcka att det är något annat som är fel och att det kommer kosta mig dyra pengar.. Jag lär väl minst åka på en undersökningsavgift i så fall vilket ju nästan är en 1/6 av datorns totalvärde

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-04 16:04

Du kan alltid ta ett snack med dem. Är det en kabel som ligger fel så får de stå för hela kostnaden.
Är det fläkten som är slut i lagren så får väl du stå för kostnaden.

Är det hårddisken som är kass så är det väl lika bra att byta den ifall du har tänkt att använda datorn eller sälja den.

Sätt ett tak för vad det får kosta!

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-18 11:23

Är nu säker på att det är fläkten det är fel på. Jag googlade fram en bild på hur datorn ser ut inuti och ljudet kommer precis ifrån där den högra fläkten sitter. Jag laddade även ner ett program som visar hur snabbt fläktarna snurrar och man hörde hur ljudet ändrades samtidigt som antal rpm minskade och ökade.

Jag har tidigare även snackat med de som reparerade datorn. Dom tar inte på sig någonting. Så skall jag reparera får jag stå för kalaset själv..

Någon som vet vad det skulle kunna tänkas kosta? Känns ju inte som någon jätteavancerad operation... en liten fläkt kan väl inte vara så dyr heller?

Märkligt nog så har problemen med att datorn hänger sig lagt av. Jag kan köra photoshop, kolla svt-play och samtidigt ha igång en HD-film i bakgrunden. Lite tungt är det väl, men den låser sig inte eller så.

Dock så låter fläkten nu mer hela tiden - även när den bara går på 200 rpm.. högt låter det med..

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-25 12:10

Höger fläkt har nu helt stannat av.. Ganska skönt faktiskt! Men hur varmt får det bli? Jag använder smcFanControll för att ha koll på temperaturen.

1
Bevaka tråden