PM G4 1.25 Ghz

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är jag grymt trött på pc:n och vill ha Mac. Ser att PowerMac G4 1.25 Ghz nu kostar 13.495:- ink. Låter som ett hyfsat pris i mina öron. Frågan är nu...eftersom en skärm kostar hyfsat mycket(studio display) så undrar jag om jag helt enkelt kan behålla min 17" crt skärm som jag använder till min pc nu? Det är väl ändå utgången på ATI Radeon 9000 Pro -kortet som är avgörande?
Målet är dock att i framtiden skaffa en annan skärm.

Javisst kan du behålla din 17" CRT skärm, o köra med så länge. Det skall medfölja en adapter från DVI till VGA/D-SUB, så att du kan ansluta din CRT.

japp det medföljer den DVI-I -> VGA adapter... btw plocka bort det interna modemet så sparar du in 300kr så är du nere på 13195kr istället om du har bredband vill säga

min kommer imorgon!

/D

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Sinclair
japp det medföljer den DVI-I -> VGA adapter... btw plocka bort det interna modemet så sparar du in 300kr så är du nere på 13195kr istället om du har bredband vill säga

min kommer imorgon!

/D

Har du beställt med extra minne eller köper du det senare? Kan man få en liten recension när du fått igång burken:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av MacNörd
Har du beställt med extra minne eller köper du det senare? Kan man få en liten recension när du fått igång burken:D

Beställ inte extra minne från AppleStore,
såvida du inte känner för att betala 3ggr så mycket som hos t.ex. Macoteket.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Beställ inte extra minne från AppleStore,
såvida du inte känner för att betala 3ggr så mycket som hos t.ex. Macoteket.

Ingen risk. Jag har blivit medveten om detta märkliga förhållande. Förklaring någon?

hmm bra sätt att tjäna pengar på puckon som inte jämför priser på ramminne och tillbehör? jodå jag skall ta så mycket bilder att jag dör räkna med 2-300st iaf och en schysst recension. får den imorgon... säger dom iaf

/D

ok, nu är jag avundsjuk, väntar med spänning

Hur stor skillnad i prestanda är det mellan 1,25 GhZ och Dual 1,25 Ghz? Är det verkligen dubbel prestanda? Jag undrar om det är värt de extra tusenlapparna bara för att få en kraftigare dator?!

edit: glömde...

Jag är lycklig innehavare av en 2 x 1,25 PM G4 sedan några veckor, billig och bra, och jag rekommenderar dubbla processorer starkt. Multitaskingen är underbar, och även den icke avancerade användaren har glädje av den friheten.

Edit: Södergran

Senast redigerat 2003-08-07 22:25

Prestandavinsten beror mycket på vad du använder din maskin till, vilka programvaror etc men dubbelt så snabb blir den aldrig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-08 11:15

Köpte nyss en dual G4 1,25. Letade priser i evighet och hittade på redagruppen för 15 inkl jämfört med t.ex. Macotekets 18 inkl. Blev enkelt att bestämma sig för en dual istället för den enkla när det skillde så lite.

Nu är inte OS X långsamt längre!

Citat:

Skrevs ursprungligen av david_v
Köpte nyss en dual G4 1,25. Letade priser i evighet och hittade på redagruppen för 15 inkl jämfört med t.ex. Macotekets 18 inkl. Blev enkelt att bestämma sig för en dual istället för den enkla när det skillde så lite.

Nu är inte OS X långsamt längre!

Är det den nya PM? så du inte har köpt en "gammal" modell som har ett högre fläktljud (som jag har förstått det)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-08 12:18

Tror det är den nya, men inte säker på hur man ser det. Så om någon vet hur kan jag lätt kolla upp det.

Citat:

Tror det är den nya, men inte säker på hur man ser det. Så om någon vet hur kan jag lätt kolla upp det.

Fråga försäljaren på Redagruppen.:D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-08 12:56

Sant, tror som sagt att det är den nya då den tillverkats efter de första MDD-problemen. Samt så har jag den redan och är väldigt nöjd

Citat:

Sant, tror som sagt att det är den nya då den tillverkats efter de första MDD-problemen. Samt så har jag den redan och är väldigt nöjd

Har den FW800 och Airport Extreme? Isf är det nya. Saknar den ovansstående och kan boota i OS9 är det gamla. Men även om det är gamla modellen så säljs den tysta fläkta nu för tiden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-08 13:53

Den har FW800 och Airport Extreme. Det enda jag hör av fläkten är när den går riktigt långsamt. Som ett hackande vilket det har pratats om en hel del tidigare. Oavsett så var det ett väldigt bra pris tyckte jag.

Att det var ett bra pris håller jag verkligen med om. För de pengarna har du fått en dator som koller hålla ett bra tag utan att kännas seg och slö.

• Medlem
  • 2003-08-11 19:06

Har också beställt en powermac g4 1.25ghz. Bra pris och kommer att räcka bra för mina behov. Kommer vara min första egna mac.

mvh

jaha då har jag äntligen fått min efterlängtade Power Mac G4 1.25GHz... måste erkänna att jag är vrålnöjd trots det jag råkat ut för under dess väg hit. det tog 10 dagar för att frakta den från Cork till Göteborg. Den har varit över hela Europa ungefär men men... kopplade in allt och slängde igång den... yummi tyst som satan, "hängde" sig dock efter den skickat iväg information till Apple och skulle koppla ner, så jag tänkte... hmm jag ringer AppleCare och kollar vad dom säger en gång. Kundnummer? Telefon? Serienummer på datorn? Var hittar jag det undrade jag... du måste öppna datorn och kolla under batteriet... men seriöst?? kan du inte säga vad jag skall göra nu när bollarna har hoppat fram och tillbaka de senaste 10 minuterna? Nej, jag måste ha serienumret på datorn först... Ok, hur stänger jag av på ett schysst sätt? Crtl-Äpple och powerknappen... ok gjorde detta och den dog efter en liten stund. Kopplade ur alla kablar och flyttade ut den på golvet och öppnade den... Ok, är det under batteriet som sitter precis bredvid grafikkortet?? Va? sa han? Ja, batteriet som sitter precis vid grafikkortet... ehm... du sa väl att du hade en Power Book? Öh nää en Power Mac G4:a sa jag... öhm då finns serienumret på baksidan av datorn... sedan är det bara att starta den igen... ok... höll på att koppla in alla kablar och donade tillbaka den och får frågan: har du startat än? Hallå?! jag håller på att koppla in alla kablar just nu... Ok sa han och blev tyst... startade datorn och allt startade precis som om inget hade hänt... då frågade jag... vad var det som hände egentligen? Nä, du hade ingen internet uppkoppling när du skulle registrera dig. Öh jo det kan jag garantera att jag hade. Vad har du för uppkoppling? Via ethernet. Jo men installationen registrerar via modem. Ok, sa jag och sa hej då. Haha! Seriöst askul... den hade skickat all info(precis som den gjort x antal andra installationer på den andra mac:en) och så säger han det... hoho well well... allt tuffar på här iaf.. är skitnöjd med mitt köp. den är rapp som satan och ändå har jag bara 256MB RAM men det blir det snart ändring på. bilder kommer vid senare tillfälle.

ciao!

/D

• Medlem
  • 2003-08-12 01:19

Åh, jag har gått och sneglat på en G4:a ett tag och är ganska avundsjuk. (Kanske lite extra för min ibook har varit på lagning i x antal veckor nu). Det fattas dock bara några tusenlappar... Ingen som vill köpa min Enduro?

Kul David att du fick burken till slut och att du är nöjd. Jag sitter i valet och kvalet om jag skall vänta ett par månader tills G5:an kommer ut på marknaden. Hoppas på ett prisras på G4:an då.

Citat:

Skrevs ursprungligen av MacNörd
Kul David att du fick burken till slut och att du är nöjd. Jag sitter i valet och kvalet om jag skall vänta ett par månader tills G5:an kommer ut på marknaden. Hoppas på ett prisras på G4:an då.

Men tänk om det är så, hemska tanke, att G5:an är "försenad" för att de vill tömma lagren på G4:an..? Undrar om den är möjlig att sälja så mkt billigare...

Är datorn verkligen "tyst som satan"? Har en QS 933 Mhz som är motsatsen.

japp, jämför jag med min QS 867MHz så är den lätt 9/10 delar tystare hör inte alls mycket av den, när hårddisken arbetar som mest då är det bara det man hör tex...

/D

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Men tänk om det är så, hemska tanke, att G5:an är "försenad" för att de vill tömma lagren på G4:an..? Undrar om den är möjlig att sälja så mkt billigare...

Tanken har slagit mig , men är man född gambler så är man:D

Apple store säljer näst-senaste revisionen, utan FW800 men med stöd för uppstart i både os9 och osX, medan de vanliga åteförsäljarna Reda7Macoteket även säljer den senaste MDD-G4 modellen.

• Medlem
  • 2003-08-13 13:25

Applestore e inte precis snabba att behanda postgiro-kunder, så jag får nog vänta nån vecka till på min. Men tur att det fortfarande e sommar och sol ute

• Medlem
  • 2004-02-10 21:42

Duger en sådan här maskin till videoredigering? Singel 1.25 alltså.

/Fredrik

Bevaka tråden