Min MBP (mars 2008) bara dog

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-01-03 18:52

Hej!

Jag satt och surfade lite på nätet nyss när datorn helt plötsligt dog, trodde batteriet var urladdat så satte in nätadaptern och väntade ett tag, sen försökte sätta igång den, superdriven låter men datorn dör direkt, håller jag nere på-knappen så fortsätter den och hdd spinner upp normalt men släpper man knappen så dör den och man kan ju bara hålla nere knappen i 4 sekunder innan den stänger av sig själv.

Testade en annan hdd men samma resultat, antar att moderkortet gett upp?

Några förslag eller är det direkt till reparation som gäller?

• Medlem
  • Lund
  • 2010-01-08 15:25

Låter ju tyvärr som det är något ganska allvarligt som skett.. I mina öron är nog en auktoriserad verkstad det vettigaste alternativet.

direkt till rep. kommer du inte in i datorn eller ens får upp en bild på skärmen så är det svårt att göra något.

• Medlem
  • Tranemo
  • 2010-01-14 01:51

Tack för svaren, lämnade in den igår, då hände inget allts när man tryckte på startknappen, skumt!

Iaf, missförstod jag snubben eller ser Apples reparationspolicy ut såhär:

Felsökningsavgiften är en fast kostnad på 500kr, oavsett hur mycket dom behöver felsöka, om dom då hittar något fel och en komponent som kostar tex 1000kr måste bytas ut så stryks felsökningsavgiften och man bara behöver betala för komponenten?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-15 01:20

Kanske inte svar på din fråga men om felet inte har uppstått pga yttre påverkan ska du inte betala ett korvöre då vi har 3 års reklamationsrätt i Sverige. Vägrar de så är det bara att lämna in en stämningsansökan.

• Medlem
  • Tranemo
  • 2010-01-18 13:29
Ursprungligen av Amazon:

Kanske inte svar på din fråga men om felet inte har uppstått pga yttre påverkan ska du inte betala ett korvöre då vi har 3 års reklamationsrätt i Sverige. Vägrar de så är det bara att lämna in en stämningsansökan.

Ja jag hoppas att det går att göra så, dom ringde precis nu och 5000kr för logikkortet + moms och lite arbete = runt 8000kr

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-18 13:43

Ja, inte billigt. Bara o vägra betala om de skulle bråka

• Medlem
  • Tranemo
  • 2010-01-18 14:53

Har pratat med Apple och reparatören några vändor nu och min dator är giltlig till fri reparation om den har nvidia felet, men eftersom datorn inte ens startar så kan dom ju inte köra diagnostiseringen, men det betyder ju INTE att logikkortet inte gick sönder pga ursprungsfelet!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-18 17:29

Nej om logikkortet bara går sönder helt utan anledning och det inte finns spår av yttre påverkan så kan man utgå från att felet fanns där från början. Bevisbördan ligger på dig men är det ett seriöst företag så byter de ut det kostnadsfritt och utan krångel. I en rättstvist hade du högst sannolikt vunnit. Det har inte med goodwill o göra, ska Apple sälja datorer i Sverige så får de rätta sig efter svensk lag annars tycker jag man ska protestera.

Läste en kurs i juridik för ett tag sedan och vår lärare som annars är advokat tog upp ett liknande fall. Där var det en snubbe som köpt en dator på Mediamarkt som sedan gått sönder efter drygt ett år. Uppenbarligen så trodde mupparna på Mediamarkt att svensk lag inte gällde dem eller att de kunde gå runt den genom att skriva "ett års garanti". De ville inte ersätta mannen för skadan varpå han lämnade in en stämningsansökan och fick rätt.

Apple borde utan tvekan veta hur det ligger till men det är klart att de vill väl krångla lite för att ge folk anledning till att köpa deras förlängda Applecare garanti och slipper naturligtvis betala om de kan. Många konsumenter känner inte till sin rätt och då är det ganska lätt att köra över dem vilket oseriösa företag gör.

1
Bevaka tråden