Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyinstallation MacOs9/MacOsX, G4 Quicksilver

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har erfarenhet av gamla macar?
Efter en massa tjafs med bland annat internetanslutningen tömde jag Quicksilvern på all info. Körde 35 ggr radering via MacOx Tiger. Efter det gick det inte att ominstallera MacOs9 då den antingen redan var installerad (enligt skärm info) eller att MacOs9 inte längre stöds. Lämnade in maskinen för total rensning, och nu går det inte att installera någonting. MacOs 10.0.1 tas emot men avbryts, inga andra originalskivor kan läsas. Har bytt ut cd-dvd läsaren, provat tre olika med samma resultat.
Någon som har en idé om vad mer som kan göras innan jag kontaktar en reparatör igen?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-02 14:49

Normalt så installerar man Mac OS 9 innan man installerar Mac OS X.

Men viktigt att känna till är att det finns dels skivor som är avsedda för en viss Mac-modell och universalskivor med operativsystemet som passar till alla modeller.

Om du inte har kvar dina originalskivor så måste du ha tag på en universalskiva d v s en sån som man köper lös i paket.

En PM G4 QS fungerar med Mac OS X tiger. Om du ska använda Mac OS X leopard så måste datorn ha minst en 800 MHz processor.

Ursprungligen av Macus:

Normalt så installerar man Mac OS 9 innan man installerar Mac OS X.

Egentligen kan de installeras oberoende av varandra, men jag har ett svagt minne av att OS 9-installeraren gör något speciellt med hårddisken, och att det sedan inte funkar att starta OS X. Så du har nog helt rätt i att man ska installera OS 9 först om man ska ha systemen på samma partition.

Det bästa är att ha två skilda partitioner, med ett system på vardera. Då stör de inte varandra.

Ursprungligen av Macus:

Om du ska använda Mac OS X leopard så måste datorn ha minst en 800 MHz processor.

Leopard kräver 867 MHz G4.

Dessutom krävs 512 MB RAM och 9 GB hårddisk.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-02 18:49
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Leopard kräver 867 MHz G4.

Dessutom krävs 512 MB RAM och 9 GB hårddisk.

Ja, du har rätt som vanligt.

Man glömmer fort när man blir gammal.

PowerMac G4 "Quicksilver" kom med Mac OS 9.2 och Mac OS X 10.0.4.

Detta innebär att installeraren inte kommer kunna installera 10.0.1 på din dator, eftersom den är gjord för 10.0.4 och senare. Samma sak med OS 9; är den skivan du har samma som kom med datorn, eller är det 9.0?

Om du vill installera OS 9 måste det alltså vara 9.2, och om du vill installera OS X måste det vara 10.0.4 eller senare.

Både OS 9 och 10.0 är gamla system, och om du inte har någon speciell anledning att använda dem tycker jag du ska leta upp en begagnad installationsskiva för 10.4 Tiger eller 10.5 Leopard, beroende på vilken modell av Quicksilver du har.

Det som är mystiskt, är att jag har ominstallerat allt förr utan problem. Formaterat via Os10.3, installerat Os9, hämtat uppdateringar från nätet och sedan installerat OsX. Problemet har uppstått efter att jag lagt in Tiger, eller ett Norton System Work som inte riktigt fungerade på det sätt jag tänkt mig. Har också använt Disk Warrior för att rensa datorn. Så frågan är kanske egentligen, var kan det ligga "skit" utanför/innanför operativsystemet som hindrar installation?
Jag har bara "lösa" program men de kan inte läsas och jag har inte för avsikt att lägga in leopard på "gammeln"

Det stora problemet är att den inte kan läsa någon skiva alls. Har testat tre olika cd-dvd läsare men den enda skiva som tas emot är den som inte ska fungera, macOs10.0.1? Men ... den avbryts under installationen.

Men om du har formaterat hårddisken kan det ju inte ligga kvar något från tidigare installationer.

Har du en skiva med 10.3? Installera den i så fall. Det kommer gå mycket fortare och vara mycket mer användbart än 10.0.

Helt rätt, därför lämnade jag in den för totalrensning men det verkar finnas något kvar i alla fall. Ska leta upp alla operativskivor och se om någon av dem kan läsas.
Kan man installera OsX via firewire från en annan Mac? Det kanske är sista utvägen?

Ja, det ska funka bra. Koppla dem med Firewire, och starta sedan Quicksilvern med T nedtryckt.

Är den andra Macen en PPC eller Intel?

Tack!
Snälla alla för seriösa och snabba svar.

Det är en gammal ppc och jag ska testa alla varianter och så återkommer jag hit med resultatet. Tack än en gång för bra svar!

Nu har jag fått det att fungera. Lösningen blev firewire mellan Quciksilver och en gammal G3, som normalt är opålitlig inte vill starta men nu tuffade på som loket. Det gick inte att starta från Quciksilver förrän jag fått in MacOsX och då hittade två Norton filer i papperskorgen! Alltså Norton hade lagt in filer utanför operativsystemet som inte gick att få bort vid formatteringen. Nu känns det som om jag fått en "ny" dator som fungerar som jag vill. Tack marcushedenstrom ocoh Macus för hjälpen!

Ursprungligen av Filmkarin:

Alltså Norton hade lagt in filer utanför operativsystemet som inte gick att få bort vid formatteringen.

Om det ligger filer kvar i papperskorgen, så har du inte gjort någon formattering.

Efter en formattering finns inget kvar, inte ens en papperskorg. Att det finns en papperskorg tyder på att datorn fortfarande har ett operativsystem, och har alltså inte blivit formatterad.

1
Bevaka tråden