Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootbar skiva med Disk Warrior?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-01 13:41

Hej,
min iMac vill inte boota, tänkte försöka fixa med Disk Warrior så har köpt det, det tar väl lite tid att få hem DVD:n så jag kan boota från den, därför undrar jag om det går att köra Disk Warrior innan dess? Går det skapa en bootbar dvd/cd med programmet på?

Jag har en annan iMac, kan jag koppla ihop dem på nåt sätt o köra DW från den som funkar?

tpf

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-01 15:03

Angående alt 2 så hittade jag denna sida How to use and troubleshoot FireWire target disk mode och det gick bra koppla ihop Mac:arna och köra DW från den fungerande. Reparerad men vill dock inte boota ändå,
lyckas boota upp i single user och kör fsck okej, efter exit varvar den blå/svart skärm i nån slags loop.
Hmm...vad göra, installera om ?

Har du säker backup på all data är det enklast att installera om. Kan inte Skivverktyg eller Diskwarrior laga skivan är det det bara omformatering och ominstallation som gäller.
Du har väl backup?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-01 15:36
Ursprungligen av hummel:

Har du säker backup på all data är det enklast att installera om. Kan inte Skivverktyg eller Diskwarrior laga skivan är det det bara omformatering och ominstallation som gäller.
Du har väl backup?

Båda kunde laga skivan men den vill inte boota, provade även rensa upp cache:ar enligt

/sbin/fsck -fy
/sbin/mount -uw /
cd /Library/Preferences
rm com.apple.loginwindow.plist
rm com.apple.windowserver.plist
cd /Library/Caches
rm -r *
cd /System/Library
cd /System/Library/Caches
rm -r *
reboot

men det hjälpte inte, installerar om nu, ja jag har backup på hemkatalog men det lär ta några dar installera om t.ex Logic Pro mm, tack för svar

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-01 17:35

Installera om misslyckades av någon anledning, körde sen Apple Hardware test, utökade test, inga fel.
Vad göra nu?

Det är inte mycket att gå på, ge oss mer info. Formaterade du om disken innan installation? Vad säger log-filen i Installer om problemet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-01 20:27

Nej jag missade formatera om disken, gjorde det och andra gången gick det bra, nu är den uppe o kör igen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-03 15:45

Uppdatering med risk för monologvarning...

Disken var kass, fick 'runtime errors' osv, sen gick den inte boota, har nu köpt ny och stoppat i, vart inte så svårt som man kan tro, använde instruktioner på iMac AL 24" Hard Drive Swap - Pics/Procedure inside - Mac Forums

Edit: det blev en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=313688

1
Bevaka tråden