Billigaste lösningen för OsX

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En gammal kompis, som är student, frågade för ett par dagar sen mig om råd, men jag hade inte en blek aning så jag tänkte att jag hör här istället Så här är det...

Han studerar som sagt och sitter därför inte inne med världens rikedommar, men ville ändå ha en billig mac som klarar nuvarande macos X och gärna panther när det kommer. Anledningen till att den måste vara billig är att han fortfarande måste ha kvar sin bärbara PC och hålla den hyfsat i trim (de använder sig av diverse program i skolan som han gärna vill kunna köra hemma). Så vad den bör klara är det mesta utan att spela med andra ord.. inte heller tung bildredigering eller ljud/video hantering. Helt enkelt internet, ordbehandling, osv osv.

Vad är den billigaste macen som klarar detta? gärna begagnad då. och som sagt, priset är nästan viktigare för honom än prestandan på maskinen (så länge den klarar av att köra det hyffsat). Det behöver ju inte precis vara en monstermaskin.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 16:54

En iBook 12" borde vara perfekt.

Hur mycket stålar handlar det om?

Forumet "Köptips" här på 99mac passar bäst för dessa frågeställningar. Jag flyttar!

• Oregistrerad
  • 2003-08-06 17:10

Jag kör OS X på en iBook 466, sista varianten av dasslocket. En begagnad sån kan man nog få för runt 4000kr. För det jag håller på med (surf, mail, ordbehandling, dvd) duger den alldeles utmärkt.

- Emil

jag föreslog en ibook, modell äldre.. men han var inte helt förtjust i att den bara klarde 800x600 så antar att en stationär är det enda alternativet, för man kommer nog inte hitta en vit ibook för under 5000:- .. Han ville gärna ha ngt under 5k alltså. hur är de gamla imacarna? klarar det högre upplösning än 800x600? eller är det en nyare som gäller då? och kan man i så fall få en under 5000?

Be honom sälja PC'n och köp en iBook istället. Otroligt prisvärda datorer! Det finns mycket få program som inte går att köra på Mac som funkar i Windows. I värsta fall kan han använda VirtualPC.

Ciryon

Ja det är kanske sant, men med tanke på att de programmerar en del för windows i det programmet han går. de använder Visual studio osv om jag har förstått rätt. Så ett helt byte är nog inte på tal, än i alla fall.. men en något sämre dator kan ju vara inkörsporten, iaf om han får smaka lite på mac os x

• Oregistrerad
  • 2003-08-06 17:46

Gå in på www.blocket.se o sök efter iMac eller iBook. Sist jag kollade fanns där faktiskt en vit iBook för 5000

- Emil

• Oregistrerad
  • 2003-08-06 17:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chriss
hur är de gamla imacarna? klarar det högre upplösning än 800x600? eller är det en nyare som gäller då? och kan man i så fall få en under 5000?

Först, alla iMac kan köra OS X och bildskärmarna går till 1024*768.
iMac "slot-loading" på 500MHz har sålts i ganska stora upplagor i landet. De är mer eller mindre hyfsade på att orka med OS X. Det finns en och annan att hitta begagnat på rätt sida om 5000:-. Välj en med mycket RAM, det kan annars spräcka kalkylen.

Själv skulle jag nog letat upp en äldre PowerMac G4, men då skall det till en bildskärm oxo.

• Oregistrerad
  • 2003-08-06 18:05

Jag har en gammal iMac G3 450MHz med 512 i ram och på den funkar jaguar alldeles utmärkt. Har även testat nya betan av Panther och den kändes minst lika snabb om inte lite rappare.. Kan ju vara för att den var nyinstallerad
4000 fick jag för den nu när jag sålde den tillsammans med en extern usb brännare och en iSub.

/Johan

Hur pass bra fungerar virtual pc?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-06 18:13
Citat:

Hur pass bra fungerar virtual pc?

Det beror på vilken version av VPC och hur mycket RAM du har och hur snabb din dator är. Överlag är VPC långsammare än en "riktig" PC och bör ses som en nödlösning då man vill använda sig av mjukvara som inte finns till Mac OS.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 22:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av zink
Först, alla iMac kan köra OS X och bildskärmarna går till 1024*768.
iMac "slot-loading" på 500MHz har sålts i ganska stora upplagor i landet. De är mer eller mindre hyfsade på att orka med OS X. Det finns en och annan att hitta begagnat på rätt sida om 5000:-. Välj en med mycket RAM, det kan annars spräcka kalkylen.

Själv skulle jag nog letat upp en äldre PowerMac G4, men då skall det till en bildskärm oxo.

Har han inte redan en bildskärm? I så fall skulle han kunna köpa en skärmswitch, eller är jag helt fel ute?

Vänligen, Ylan

Jo, han har en 20" crt stående tror jag.. går de koppla in dessa till macen enkelt? Isåfall kunde ju en lite äldre g4:a vara kanon! De går väl få för under 5000 skulle jag tro?

Citat:

Jo, han har en 20" crt stående tror jag.. går de koppla in dessa till macen enkelt?

Det beror på hur kontakten ser ut.

Denhär http://www.macoteket.se/images/A10235_1.JPG finns i de tidigaste G4:orna. De senare har denna http://www.macoteket.se/images/DVI_I_kontakt.jpg och då behövs en adapter. Vissa G4:or har båda kontakterna.

Eftersom iMac CRT är en känslig dator, med fel på analogkort och annat (har upplevt detta haveri på två iMacar) skulle jag rekommendera en begagnad Power Mac G3 eller en tidig G4. De är snabbare och håller högre kvalitet.

Hellre lägga 6000 kronor på en begad G4 som håller än 4000 kronor på en iMac som avlider p.g.a fel på analogkort "det kostar 4000 kronor att reparera".

Han bör köpa en Power Mac om han menar allvar med Macen.:)

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-19 12:58

Om kompisen har riktigt ont om stålar så säljer Recycler begagnade Power Mac G3 266 DT för 995 kr inkl moms. Med frakt och postförskottsavgift landar det på 1400 kr.

Det går att installera Mac OS X på den och den duger så länge man inte kör några tyngre tillämpningar.

1
Bevaka tråden