Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Routerfel eller iMacfel. Trådlöst.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötsligt börjar min trådlösa router Netgear WGR614 bete sig konstigt. Åkte bort ett par dagar under julen och hade stängt av datorn men inte routern. Helt plötsligt slutar alla diodrar att blinka och det går inte att koppla upp sig. Nätverket syns i macen men det går inte att ansluta. Har gjort en hardware Reset. Och datoromstart och då funkar det ibland en liten stund sen helt plötsligt slutar det att funka utan anledning.

Min koppling ser ut som följande:
Dator ---->trådlöst till router--->trådat till internet.
sen testade jag
Dator----->trådat till router---->trådat till internet. Då fungerar det.

Så frågan blir ju vilken wifi som strular. Routerns eller Macens.
Jag kan ansluta min mobil med routern och surfa genom den. Så det känns ju som att det är macen som krånglar.

marcus

Får du IP-adress ifrån routern (DHCP)? Om du inte har, funkar det om du sätter statiskt?
Om du kör en trace emot t.ex. 99mac.se hur långt kommer du?
Efter du har gjort hardware reset, har du ändra nått i routern?
Har du uppdatera din mac före du åkte?

Jag ändrade firmware i routern. Bytte namn på wireless network och använde där WPA-PSK [TKIP] som inloggning. Det konstiga är att det funkar nu och när det drar igång är det segt som sirap och till slut så släpper sirapen. Och det verkar som att det skiter sig när datorn sätts i vila då kan den inte hitta längre.
Tror inte jag uppdaterade någonting innan jag åkte. Har även tagit bort primära nätverk i nätverksinställningarna och tagit bort wireless lösenord i nyckelhanteraren...

Det låter verkligen knepigt, det skulle vara intressant och se om det är samma problem med andra utrustningar. Vill säga om du har en till router att testa med och den beter sig likadant.
För har du inte gjort några förändringar när du stängde av den så tycker man inte nått ska ha hänt, men det är ju teknik så

Köpte en ny router och det verkar ha löst problemet. Måste ha bränt sönder i julhelgen när det stod på och inte användes

Tack för hjälpen iaf.

hehe, teknikens under Vi hade just den diskussionen på jobbet här före jul att saker går sönder när dom antigen är av eller står och inte gör nått

Tur att det löste sig för dig.
Trevlig fortsättning på året.

1
Bevaka tråden