Uppgradera MBA till snöleoparden - hurdå??

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alltså jag sliter mitt hår. Har försökt uppdatera fästmannens MacBook Air (2.1, dvs 1.6 Ghz) till Snow Leopard, men får bara meddelande om att den inte vill för att den säger att det int går att starta datorn med Macintosh HD (dvs samma system som startar upp datorn med redan, fast med 10.5.8).

Har en Snölepoardskiva jag köpt över disk i datoraffär, en såndär updateversion. Har kunnat uppdatera till SL på min iMac 24", så disken ska fungera.

Har kunnat starta MBA via remote install från min MacBook Pro 17" (med 10.5.8), men kommer inte längre än skärmen där jag väljer disk att installera på, och den säger att disken inte kan bootas.

Har kunnat starta installationen via cd/dvd-delningen och får samma meddelande.

Har gjort en kopia av skivan med Snöleoparduppgraderingen och kört in den på en liten extern hårddisk, så att den kan emulera en skiva (usb2 DW). Datorn botar upp från denna bootbara disk som om det var en skiva, men jag får samma meddelande.

MBA har en enda partition (inget BootCamp eller Parallells alltså) och den använder GUID-protokollet. Så den borde alltså kunna startas (och det gör den ju).

Har kört Diskverktyg när jag varit bootad från den externa hårddisken, inga problem. Heller inga konstigheter med rättigheter osv.

Hur sjutton gör jag???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 00:08

Ingen dålig felbeskrivning!
Tyvärr så bra att jag inte kan komma på något just nu. Kanske kan få mer info om du trycker Command + L för att få upp loggen.

Ett alternativ skulle ju vara och ta full Time Machine-backup och radera disken innan du installerar och sedan köra in från backup.

Från MacFixit.. Vet inte om det hjälper men rubriken säger "Snow Leopard cannot be installed on Macintosh HD the disk "cannot be used to start up your computer""..

Snow Leopard cannot be installed on Macintosh HD the disk 'cannot be used to start up your computer' | MacFixIt - CNET Reviews

Ursprungligen av J THOMAS E:

Från MacFixit.. Vet inte om det hjälper men rubriken säger "Snow Leopard cannot be installed on Macintosh HD the disk "cannot be used to start up your computer""..

Snow Leopard cannot be installed on Macintosh HD the disk 'cannot be used to start up your computer' | MacFixIt - CNET Reviews

Aha! Jag trodde att om man meckade med partitioner så raderas all information på den enstaka partitionen. Så jag har inte vågat pilla med det.

Detta får mig att fundera över om jag inte ska våga mig på att prova med partitionsförändringen fram och tillbaka. Ska bara fix fram en till disk att säkerhetskopiera till (fästmannen har inte med sig sin disk, så jag kan nog fixa en partition på den lilla disken jag lekt med sedan tidigare för en liten snabb time machine).

Jag tackar så länge och återkommer med resultatet!

1
Bevaka tråden