Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför detta Namn och denna Avatar?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kainen:

Mitt namn är en del av mitt efternamn.
Avataren byts lite då och då, just nu har jag haft denna ett tag men den får vara kvar ett tag till då det är jag med min första 99.se t-shirt som jag fick när jag blev Administrator

Finsk ?

Din förra avatar var mycket mer respektingivande...

LCR

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-12-29 16:12
Ursprungligen av LCR:

Finsk ?

Din förra avatar var mycket mer respektingivande...

LCR

Namnet, Ja, jag, lite

hehe jo, jag har kvar den om man går in och kikar på min profil om det är "joker" bilden du menar

Japp, men det är inte så svårt att se snällare ut än den...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-12-30 18:52

För att jag heter Mija och gillar kattiga djur och människor.

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2009-12-30 20:00

Mitt användarnamn är namnet på "språket" som talas i "A Clockwork Orange" och min avatar föreställer Ferdinand Graf von Zeppelin.

  • Medlem
  • 2009-12-30 20:35

Eftersom jag gillar fotboll så tog jag namnet från en av mina favoritspelare, walesaren Ryan Giggs. Ett kort namn med stuns i som ligger bra i munnen dessutom, menar jag.

Avataren föreställer en italienare som jag glömt vad han heter. Trevligt med folk som inte följer rådande skönhetsnormer utan är sig själva utan att skämmas. Att han råkar vara italienare gör inget heller, Italien är ett land jag gärna återvänder till.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-30 22:02
Ursprungligen av Giggs:

Avataren föreställer en italienare som jag glömt vad han heter.

Annars så påminner din avatar om en tidigare ordföranden i Svenska Transportarbetareförbundet när journalister råkade hitta honom någonstans runt Medelhavet när han borde varit hemma och sköt sitt jobb (eller vad bråket handlade om).

Ursprungligen av Gunnar B:

Annars så påminner din avatar om en tidigare ordföranden i Svenska Transportarbetareförbundet när journalister råkade hitta honom någonstans runt Medelhavet när han borde varit hemma och sköt sitt jobb (eller vad bråket handlade om).

Du menar Hasse Eriksson...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-31 16:21
Ursprungligen av Goflorp:

Du menar Hasse Eriksson...

Yep, men det är ganska uppenbart att Hasse Eriksson ligger i lä:)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-12-30 22:59

När jag spelade Marathon på en Performa 630 på stenåldern kallades jag "The Corps", då jag gillade att göra självmordsattacker med raketgeväret. Efter en vis utveckling under Doom/Quake/HalfLife fastnade det under CS tiden när vi skapade en clan till "Creops".
Avataren är en webcambild misshandlad i PhotoShop, bra för ingen ser riktigt vem jag är

Ok. Vi får se om nån fattar det här. I slutet av 90-talet hade jag och några vänner en privat IRC-server som alla hängde på dygnet runt. Jag hade vid detta tillfälle ett städjobb i väntan på något vettigare att syssla med, så så fort jag skulle iväg och jobba bytte jag mitt nick till 'staedar' för att markera att jag var på jobbet. 'staedar' förkortades snart till 'staed' och efter en tid bytte jag aldrig tillbaka. Inte mer spännande än så.

Avataren jag har för tillfället är ett självporträtt som jag tog på Välpnäsudden vid sjön Storsävarträsk vid en friluftsövernattning under bar himmel i slutet av maj 2008. Mycket trevlig utflykt och ganska stämningsfull bild.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-01-01 11:15

Jag har alltid haft olika nick på olika forum, alla sprungna ur stundens ingivelse.
När jag började här på 99.se så var jag nyfrälst Mac-användare som bytte hela familjens datorer i rask takt, slängde stereon till förmån för snygga högtalare med Airtunes, skaffade AppleTV etc. Helt enkelt maximalt med Apple-prylar... ergo Macsimal.

Avataren är familjens katt, en Helig birma med namnet "Spike".

Capeman kallades Salvador Agron, en tonåring som mördade två andra ungdomar i Hell's Kitchen 1959. Jag var/är lite fascinerad av hans livsöde. Jag heter det på nästan alla andra forum jag är medlem i. Avataren är Prince, min stora inspirationskälla, i övrigt bara ett (i mitt tycke) läckert foto.

  • Medlem
  • 2009-12-31 17:52

Men haha, vilken fin tråd. Okej: Jag heter lufra för att det är en förkortning av – vänta, hur anonym måste man vara? Jag kommer inte ihåg om jag gjort mig skyldig till något förfärligt under det namnet, så kanske bäst att... nå... Det underliga är i alla fall hur många andra saker som heter "lufra" utom jag. Till exempel ett hotell på Tasmanien, en båt, ett flygplan och någon sorts hårvårdsprodukt. Min avatar är en symbol för pessimism, onda farhågor och "en viss dragning till problematik"*.

*fras lånad från en direktör, glömt vem, som förklaring till varför han tog på sig ett särskilt svårt jobb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-31 19:37
Ursprungligen av lufra:

...

...och trots en tydlig förklaring lyckades du bevara ett skimmer av mystik kring ditt namn och avatar...

Ursprungligen av lufra:

Men haha, vilken fin tråd.

Är ganska stolt, men kan inte ta åt mej all ära tyvärr (99musik.se)
men det ger en härlig dimension till det hela.

Hoppas bara Goflorp byter sin avatar snart...

Jag vill önska alla här ett gott nytt år och hoppas att vi alla får
ett riktigt bra 2010 (på många sätt ett bättre än 2009) fast det
har också varit ett bra år med min dotter Alice som kom.

LCR

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-04 15:27
Ursprungligen av lufra:

Min avatar är en symbol för pessimism, onda farhågor och "en viss dragning till problematik"*.

Har alltid gillat din avatar lufra. Kärnfull. Tänkte på dig häromsistens när jag för första gången såg den något uppdaterade versionen som börjat synas på hissar här och var.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-04 16:44

OT: Av någon anledning får alltid den varningsbilden mig att le/skratta.

Ursprungligen av IngoX:

Har alltid gillat din avatar lufra. Kärnfull. Tänkte på dig häromsistens när jag för första gången såg den något uppdaterade versionen som börjat synas på hissar här och var.

Denna är dock den bästa varningsskylt jag har sett hitils på en maskin:
http://www.lolhome.com/img_big/funny-picture-620770644.jpg

Adrian B är mitt riktiga förnamn och initialen av mitt riktiga efternamn.

Jag reggade mig när 99mac var i sin linda i maj 2001 och då rådde en slags anda att riktiga namn kändes seriösare och borgade för bättre debatt (vilket fortfarande gäller idag, men bara delvis). 99mac på den tiden var oändligt mycket mindre och med en tydligt proffsinriktning och det kändes rätt då, många av namnen från den tiden var hela riktiga namn.

Hela efternamnet kändes dock lite väl mycket och enbart "Adrian" kändes lite opersonligt, så det fick bli Adrian B.

Som avatar hade jag under många år Twisted Sister-loggan i olika former som denna:

Vilket var ett självklart val då det är världens bästa band!

(Loggan är en friläggning jag själv gjort från Come out and play-skivans omslag. Skivan hade ett läckert omslag med ett brunnslock med TS-loggan på som man kunde öppna så att Dee Snider kom ut.)

Men sen tyckte jag det fanns en poäng i att faktiskt vara ett ansikte och speciellt när jag blev administratör på forumet. Därefter har det varit min feja i olika former. Och nu sen jag blev en oändligt stolt far förra året fick dottern vara med på ett hörn också.

Ursprungligen av Adrian B:

Och nu sen jag blev en oändligt stolt far förra året fick dottern vara med på ett hörn också.

Och jag som alltid trott att det var din son...

Fast min dotter Alica (11 månader) blir ofta förväxlad då vi inte klär henne
i rosa utan rött, blått, grönt... allt utom rosa och lila!

Men måste säga att jag verkligen gillat dina olika och trots att de byts ut
så har du en stark kontinuitet.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Och jag som alltid trott att det var din son...

Tro mig, du är inte den första

Ursprungligen av LCR:

Fast min dotter Alica (11 månader) blir ofta förväxlad då vi inte klär henne i rosa utan rött, blått, grönt... allt utom rosa och lila!

Precis, så fort man frångår mallen blir folk osäkra. Dottern har sin beskärda del av rosa, men när jag handlar brukar det oftare bli från pojkdelen av butiken, för dom är tuffare och snyggare i mina ögon.

Ursprungligen av LCR:

Men måste säga att jag verkligen gillat dina olika och trots att de byts ut så har du en stark kontinuitet.

Tackar!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-01-01 04:42

Mitt nick fick jag en gång i tiden när jag var på sjön och fiskade havskräfta. Kaptenen (som för övrigt vid den tiden var min vänn) kallade mig för Onnyt. Det var iofs ett av hans vanliga CP-ryck som fick honom att hitta på ett namn av mig. Min avatar är desto mer pinsam. Den har jag valt eftersom att jag i många år inte fattade vad Frank Zappas skivomslag till "ship arriving too late to save a drowning witch" betydde.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-01 20:58

bollman har hängt med länge, länge.
Det började 1988 när vi flyttade till Blekinge. Det fanns redan en kille i klassen som hette Patrik och eftersom jag var lite "exotisk" som flyttade till Blekinge från Bollnäs så fick jag heta just Bollnäs rätt länge. Sen var det en kille i klassen och tyckte det var för jobbigt att säga så han gjorde det lättare genom att kalla mig för Bollman. Så det fick det bli och det har hängt kvar.
Det finns en tysk släkt som heter Bollman och som utvandrade till USA på 1800-talet. Jag har fått en del roliga epost den vägen

Bilden är jag, i Florida december 2007 när vi var där med iFun-gänget och köpte iPhones Bilden är tagen av Niklas Brunberg här på forumet

Och som bonusbild angående mitt nick:
Saab 9-3 SE CAB 2.0T 185 (2000) - GARAGET - www.garaget.org

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-01 22:19
Ursprungligen av bollman:

bollman har hängt med länge, länge.
Det började 1988 när vi flyttade till Blekinge. Det fanns redan en kille i klassen som hette Patrik och eftersom jag var lite "exotisk" som flyttade till Blekinge från Bollnäs så fick jag heta just Bollnäs rätt länge.

Får man vara nyfiken och fråga var du gick i högstadiet nånstans? Ni flyttade innan du började gymnasiet antar jag...

Ursprungligen av bollman:

bollman har hängt med länge, länge.

Yes! En av de jag alltid varit nyfiken på!!

Är själv uppväxt i Gästrikland (född i Skåne), känner en kille som hjälper
till vid hockeyn som kommer från Bollnäs. Ser ganska roligt ut med en
kille med Bollnäs bandymössa bland alla olika hockeymössor...

På tal om hockey så har vi en vid namn Sonesson (från Piteå) har spelat
i elitserien. Inte besläktat kanske men lika ovanligt ?!...

Din bild påminner om den engelska komikern Jimmy Carr...

LCR

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-01 22:23

Det har du alldeles rätt i. Jag gick på Gärdet på högstadiet, flyttade efter höstterminen i 8an. Före dess på Björktjära. Herrejösses, det är 22 år sen, det känns som en total evighet sen. Jag har ju ett rätt ovanligt efternamn; Sonestad, ifall det är någon hjälp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-03 04:08
Ursprungligen av bollman:

Det har du alldeles rätt i. Jag gick på Gärdet på högstadiet, flyttade efter höstterminen i 8an. Före dess på Björktjära. Herrejösses, det är 22 år sen, det känns som en total evighet sen. Jag har ju ett rätt ovanligt efternamn; Sonestad, ifall det är någon hjälp

Tur för dig, alla bråkstakar i gymnasiet kom från Granberg...

Ursprungligen av bollman:

Sonesson är inte helt ovanligt, men Sonestad är betydligt ovanligare. Vi är nu... um... 9st som har det efternamnet.

Räknade du familjemedlemmarna nu eller?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-02 10:42

Sonesson är inte helt ovanligt, men Sonestad är betydligt ovanligare. Vi är nu... um... 9st som har det efternamnet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-02 16:49

Rhesus står för "rhesus minus". Med det avses dock inte blodgruppen (jag är för övrigt Rh+) utan en smått vidrig seriefigur i en smaklös serietidning som jag som ung tonåring fann mycket roande. Dessutom är avataren rätt porträttlik

Rhesus är för övrigt ett namn som jag inte använder längre förutom på detta forum. Jag har övergått till "possum" men det är en annan historia.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-03 09:02

Jepp, Granberg var bus-tillhållet Vi snälla var ju från Björktjära, den fiiiiiina delen av stan

Ja, jag var tvungen att räkna efter, bror har nyss fått barn och farbror skiljde sig, haha.

Bevaka tråden