Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med universitetets DIVA mallen

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-27 16:30

Min sambo håller på att skriva en uppsats och då måste hon använda Stockholms universitet DIVA (rättare sagt Words). Det fungerar hos oss men när det skickas till hennes medförfattare eller handledare som kör PC (kanske VISTA, är inte säker) beter sig konstigt (layouten blir konstigt, sidbrytningarna stämmer inte och sidolänkarna på innehållsförteckningen fungerar inte). Är det någon som har varit med något liknande?

I vilket fall hon behöver hjälp och ni är bra på att hjälpa vet jag.

Jag är tacksam för alla idéer och råd jag kan få.

En sak att tänka på är att ha rätt wordformat sparat, men det jag tror är det verkliga felet här är att handledaren använder preview utan att verkligen öppna worddokumentet i word från disk och inte direkt från outlook genom open attachment preview word. Worddokument visas helt olika i dessa olika visningssätt vilket ger fel sidbrytningar bland annat.

Enkel fråga är om sidlayouten är dubbelsidig hos handledaren, om så då använder handledare fel visningsätt troligen. Be handledaren att spara ner bifogade dokumentet och öppna det på vanligt vis.

Senast redigerat 2009-12-27 16:57

Om det är viktigt få fram det hela untouched så kanske alla programs möjlighet att spara som PDF kan vara ngt?

Man väljer Skriv ut, och i dialogen man får upp kan man längst ner till vänster se en massa val för PDF.

Jag kan IBLAND göra så - om det är innehållet som gäller. Skall det bedömas hur jag jobbat i Word ( t ex i ämnet Kommunikation) så MÅSTE det vara Word....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 15:32
Ursprungligen av Goflorp:

Om det är viktigt få fram det hela untouched så kanske alla programs möjlighet att spara som PDF kan vara ngt?

Man väljer Skriv ut, och i dialogen man får upp kan man längst ner till vänster se en massa val för PDF.

Jag kan IBLAND göra så - om det är innehållet som gäller. Skall det bedömas hur jag jobbat i Word ( t ex i ämnet Kommunikation) så MÅSTE det vara Word....

Det ska vara, inte bara i Word utan man ska använda sig av mallen DIVA, som används i Stockholms universitet bland andra institutioner. Det vore behändigare att kunna göra det på PDF, men tyvärr så är inte fallet.

Men jag tackar för ditt råd hoppas på flera förslag.

OK, jag trodde det räckte med Mllen för att framställa det hela, inte att resultatet krävde den.
Min skola (Fastighetsakademin - fastighetsutbildning och utbildning till fastighetsförvaltare, driftstekniker, drifttekniker, fastighetsskötare, fastighetsvärd, fastighetsutbildningar och utbildningar) kan vara likadan ibland.
Bara viss utformning som gäller, filen MÅSTE vara ett Word dokument.

Synd, för annars kunde man bråka med skiten hemma, spara som PDF och maila....

1
Bevaka tråden